Försäljning av gemensamt ägd ärvd fastighet - nu eller senare?

Hej,
Skriver detta då jag försöker hjälpa min förälder med en situation den hamnat i. Nyligen ärvdes en stuga tillsammans med syskonen. Min förälder hade gärna sett att de haft den kvar gemensamt, för uthyrning, barn att låna, o.s.v. Huset har ett stort emotionellt värde. Syskonen å andra sidan har inget intresse av detta utan vill sälja, där ena syskonet är intresserat av att köpa huset, riva det och bygga nytt. Min förälder har motvilligt insett att det inte går att bromsa detta, och vill inte heller starta någon tvist eller bråk om detta.

Syskonen vill att det ska säljas direkt till ena syskonet utan att gå via marknaden, min förälder vill att det säljs till marknadspris och då det säljs få liknande hus/tomter är det något svårvärderat. Min förälder anser därför att det ska ut på öppna marknaden och att syskonet då skulle ha förtur om de matchar ett högsta bud. Min förälder anser annars att den indirekt subventionerar deras nya husbygge, vilket det inte finns något intresse av. Jag håller med fullt ut om detta. Speciellt då min förälder inte ens fick låna tvättmaskinen av syskonet i vintras när elen kostade några ören per kWh. Som man bäddar får man ligga.

Jag anser dessutom att eftersom min förälder gått med på att sälja trots att den egentligen inte vill, så tycker jag att då kan syskonen i sin tur gå med på under vilka former det säljs. Jag har en start misstanke om att syskonet vill göra sig en bra affär, på bekostnad av min förälder. Att sälja på marknaden där syskonet har en förtur vid matchat bud tycker jag är rättvist mot alla parter.

Syskonen pressar på och vill få till en försäljning ganska omgående, men jag säger åt min förälder att vänta åtminstone till våren, speciellt nu när det är tal om nya regler för bolån. Som jag förstår det kan det driva upp priserna. Jag blir dock inte klok på om det faktiskt ska införas eller bara är ett förslag i detta läget, och när det isåfall ska tas beslut.

Tar gärna emot lite tankar om detta.

När vi har sålt fastigheter inom släkten har vi tagit in 2-3 mäklare som fått göra en värdering. Varje part kan ju ta in någon de tycker verkar bra t.ex. Sen har vi satt värdet till ett genomsnitt av dessa värderingar.

Men är det ett udda objekt, som det verkar vara, får man också acceptera att spannet på marknadsvärdet är ganska stort och kan variera kraftigt vid olika försäljningstillfällen, i princip beroende på tur/otur vilka som är i köpartagen just då.

Om du med regler för bolån menar de lättade amorteringskraven och sänkta kontantinsatskravet så är det ett förslag. Regeringen ska behandla frågan i vår som jag förstår det, med föreslaget införande nästa höst. Huruvida det kommer att gå igenom är ju inte säkert. Låter kanske svårt att skjuta på en försäljning så långt om de inte är överens.

Välkommen till forumet! :smiley:

Detta är det som jag också uppfattat som det vanligaste sättet att lösa det. Jag tycker det känns rimligt att gå den vägen och släpp allt gammalt groll om el och tvättmaskiner, för det gagnar ingen.

1 gillning

Det är dina föräldrar som äger fastigheten. Hade ett av mina barn gjort så mot mig så hade jag principellt bara gett laglotten till det barnet. Resten kommer jag ge till den andra ungen.

Men vill man att det ska vara rättvist så är det självklart via marknaden. Inget av syskonet får köpa vid det första skedet. Utan sälj på öppna marknaden. Kvar blir en säckpengar den dagen de kolar av vippen.

Jag tolkar det som att det är föräldrarnas syskon som avses, och att stugan tills nyligen ägdes av TS mor-/farföräldrar.

2 gillningar

Udda objekt är kanske att ta i, men det är ett område där detta är den enda sommarstugan som är kvar sedan ett tag tillbaka. Nu är det ett klassiskt villaområde, dock populärt där husen säljs för mellan 6-8 miljoner.

Ja precis det är det jag menar. Egentligen finns ingen stress att sälja, så det ju går att sätta sig på tvären och invänta eventuellt framtvingad försäljning via tingsrätten, men det vill helst alla undvika.

Jag tror nämligen att en värdering som görs nu kommer vara inaktuell om ett halvår när räntorna sjunkit ytterligare och eventuellt nya lättnader är på väg att implementeras.

Tack!

Jag håller egentligen med dig i sak, men just i rådande situation med sjunkade räntor och eventuell uppluckring av reglerna som skulle kunna innebära ett högre pris om inte allt för lång tid, så är jag övertygad om att de försöker få till ett snabbt köp innan allt detta sker. Om en person vill sälja och den andra inte vill sälja, varför ska det då ske helt enligt den person som vill säljas villkor? Jag tycker det är fullt rimligt att om man går med på en försäljning mot sin vilja, så borde man få säga till något om hur försäljningen ska gå till. Att ta huset till öppna marknaden kan knappast ses som något extremt. Vill de ha huset så köper de helt enkelt på öppna marknaden. Allt annat hade ju inneburit en subventionering av deras nya husprojekt, något min förälder inte är intresserad av.

Jag har nog inte skrivit tillräckligt tydligt om du tolkar det så. Detta gäller en av mina föräldrar och dennes syskon. Min förälder vill helst inte sälja men har gått med på det, men vill sälja det på öppna marknaden för att få ett riktigt marknadspris och inte någon höftning från en mäklare.

1 gillning

Så kan det ju vara, men det gäller ju alltid. Det känns som ett tveksamt skäl att skjuta på försäljningen av en samägd fastighet för att man spekulerar i en allmän prisuppgång.

Och jag skulle nog inte säga att en mäklares “höftning” är sämre än ett marknadsvärde via en budgivning. Marknadsvärdet är helt enkelt inte ett specifikt värde. Det är alltid ett spann, och jag tror inte man kommer närmare mitten på det med en budgivning. Visst kan man insistera på det, men du har ingen aning om vilken metod som i slutändan ger utslag åt något specifikt håll.

Jag menar bara att det kostar att ta in mäklare och publicera det på den öppna marknaden. Sedan är det inget som hindrar att man bestämmer sig för att ta in värdering när 2025 anlänt och sedan finns det ju lite förhandlingstid också.

Men att det automatiskt går dyrare i april än i januari tror jag är en missuppfattning. Alla marknader väger in läget och köper man stuga vill man ha tillträde framåt sommaren, inte i september, som är risken om man väntar för länge.

Det ska ju naturligtvis vara minst tre, inte en enda mäklare. Dessutom kan ofta mäklarna marknaden bättre än säljarna. Ett alternativ är ju att titta på gjorda försäljningar och räkna på kvadratmeterpris, tomtyta etc, men det vill jag påstå är osäkrare parametrar än en mäklare som känner sin kundbas.

Försäljningen skjuts inte upp på grund av spekulation, utan på grund av att det varit mycket att ta hand om i samband med min förälders förälders död som triggat detta arv. Det hela skedde i somras och gick väldigt fort och det har varit omtumlande. Lägenhet har redan sålts, inga problem då det var en relativt nyinförskaffad lägenhet utan några emotionella värden för någon. Denna stuga återstår nu och har emotionella värden för många i familjen.

De två syskonen som vill sälja har dessutom enats om att sälja till just det ena syskonet. Min förälder kanske skulle vara intresserad också. Hur löser man då det? Enligt mig via en öppen marknad så de som är intresserade får buda till sig det.

Det skjuts som sagt inte bara upp på grund av att jag tror att priset kommer vara högre i vår än nu, utan det är bestämt sedan innan att ingen försäljning ska ske förrän tidigast i vår. Men nu trycker syskonen på och vill få detta gjort snabbare än vad som tidigare enats om, jag kanske var otydlig här.

Och givetvis flera mäklare inblandade. Mest så man skriver…
Att en mäklare “kan” marknaden bevisas bara om de lyckas värdera det till exakt det pris det sedan säljs för på öppna marknaden.
Det handlar inte heller enbart om att vinstmaximera, utan vad som är rättvist för alla inblandade.

1 gillning

Aha, det är ju en annan sak om det finns fler intressenter i familjen. Vet de två som vill sälja att din förälder är intresserad?

Men ja, kan man inte komma överens på annat sätt (vilket såklart är att rekommendera) om vilka av de två syskonen som ska få köpa stugan så får de väl buda mot varann. Evt. kan man ju göra det öppet på marknaden och i och med det bjuda in andra också.

Öppna marknaden. Om din förälder kräver att huset säljs på öppna marknaden för marknadspris så är det den vägen man får välja.