Försäljning av HB eller överlåtelse till AB

Hej,

I dagsläget så driver jag ett handelsbolag tillsammans med min kompanjon, alltså 50/50.

Kompanjonen vill dra sig ur och jag undrar hur fasiken man får till detta på enklaste sätt. Verksamheten befinner sig även på en kommersiell BRF lokal som är köpt.

Jag har pratat med flera företagsmäklare för att få en rättvis värdering och enligt dem så spelar det inte någon större roll att lokalen är en kommersiell BRF lokal som är köpt då den inte generar någon omsättning. Utan det är verksamheten som utgör självaste omsättningen och köparna är intresserad utav det.

Jag vill köpa ut ena ägaren men jag vet inte hur vi ska gå tillväga för att få till det så smidigt som möjligt. Dels när det gäller värderingen samt överlåtelsen. Det går inte att äga HB som ensam ägare om jag förstått det rätt och då skulle nog AB passa in bäst.

Någon som varit med om något liknande. Hur har ni gått till väga för att få till detta fenomen.

Det gäller en resturang med serveringstillstånd, så det kanske inte är det enklaste med att skriva över olika avtal etc ifall man skulle starta upp ett ett nytt AB.

Här kanske finns en start för dig? Inte hela facit, men en start?

1 gillning