Hej! Jag var tidig investerare i onoterade svenska vertikalodlingsföretaget Ljusgårda. Jag tror starkt framåt på bolaget och då det med fin utveckling blivit en stor del av min portfölj värdemässigt tänkte jag sälja en del av aktierna jag äger för att investera i nya bolag och balansera min risk framåt. Även efter delförsäljningen kommer Ljusgårda vara mitt största innehav.
Hör av er genom meddelande till mig om intresse finns.
Ja, finns en del fördelar mot t.ex klassisk odling eller växthusodling:
Går åt mycket mindre vatten
Ingen sköljning och torkning behövs (slipper processteg)
Väderoberoende, går odla året om
Sen gäller det att kontinuerligt automatisera och effektivisera sina metoder och processer. I USA beräknas idag finnas över 2000 “vertical farms”. Där beräknas marknaden växa med ca 11% per år närmsta åren. Se t.ex:
Går det att säga något om siffror i caset? För att liksom få en känsla för om det är något man kan tjäna pengar på, eller om det bara är bistånd till teknisk utveckling i största allmänhet?
Sverige har bra tillgång till vatten generellt. Oavsett så är det alltid en kostnad och lättare att etablera fabriker och skala om man inte behöver lika mycket vatten. Likaså är det intressant att flera processteg kapas. Finns en bra förklarande bild på denna sida:
Är företaget lönsamt idag?
Har företaget några patent på tekniken?
Är tekniken lämplig att använda utomhus?
Är tekniken lämplig att använda utomhus i tropiskt klimat?
Vilken temperatur är mest gynnsam vid denna typ av odling?
Har företaget några planer på att lansera tekniken i andra länder?
Vilka är företagets största konkurrenter, i Sverige och utomlands?
Är det någon skillnad i tid från frö till färdig produkt jämfört med en traditionell odling?
Det hela verkar vara något i samma genre som Agtira (Pekkas naturodlingar). Den produktion som de står för är betydligt dyrare än konventionella alternativ men ska uppfattas som finare eller ”roligare”. Jag säger inte att det inte fungerar men det är en väldigt specifik genre. För vissa nischer och behov kan det säkert vara relevant och bra.
Företaget befinner sig i uppskalningsfas och idag görs ca 10 ton sallad per vecka i fabriken. Jag är ingen expert på tekniken och kan uttala mig om den kan användas utomhus, men Ljusgårdas fokus är inomhusodling.
Angående konkurrenter så finns många av de stora i USA. Den här sidan har en ganska bra lista över “vertikalfarmare”:
Agtira / Pekka verkar ha gått ifrån att odla grönsaker själva till att sälja in och drifta anläggningar hos andra, främst stormarknader. Själva odlingen verkar helt enkelt ha varit för dyr för att vara riktigt relevant marknadsmässigt. Sedan blir det förstås billigare när odlingen sker i ett rum intill grönsaksdisken. Det blir kanske inte “billigt” men iallafall billigare än när det tillkommer en massa logistik ovanpå den relativt dyra produktionen. Modellen är säkert vettig på flera sätt. Agtira / Pekka verkar ju köra med kombinerad fisk- och grönsaksodling. Är det något annat som är affärsidén här?