Jag funderar på att starta upp mitt bolag igen som varit vilande under pandemin och inte sälja på egen hemsida utan försöka mig på att sälja via Amazon för att nå fler kunder.
Är det någon här som har erfarenhet av att sälja via Amazon? Fördelar, nackdelar?
Vilka länder säljer ni i? Blir tacksam för alla goda råd
Säljer själv främst på Tradera idag. Har övervägt att börja sälja via Ebay. Köper däremot en del från både Amazon marketplace och Ebay. Vad som är mest lämpligt beror i min värld mycket på vilket segment vi pratar om.
För min del skulle försäljning på EBay sannolikt handla om att sälja CD-skivor med sikte på en asiatisk publik. En del saker som inte nödvändigtvis är extrema rariteter säljs till hyggliga belopp. I min överstora samling har jag helt säkert en del lämpliga objekt. Om jag kan få 150-200 kr för en äldre utgåva i perfekt skick finns det ju egentligen ingen anledning att behålla den. Är själva musiken extremt bra kan jag alltid rippa skivan innan jag säljer den. Det här området är nytt för mig men jag har noterat att andra sysslar med sådan här försäljning.
Tack skall du ha för svar! Värdefull information. Jag säljer skor och upplevde vid amazons hemsida att det var enkelt med moms, frakt osv men kanske svårare att märka varor med EAN/UPC koder så rätt varor skickas. jag får fundera på detta!
Ja jag har studerat avgifterna men tycker ändå det verkar billigare med Amazon än att ha en egen hemsida och betala google för att synas. Innan jag lade företaget i vila under pandemin så åt google upp 50- 85% av försäljningen då jag har en väldigt smal nisch…