35 000 låter rimligt.
Är såklart viktigt att du tar hand om bilen “som om den vore din egen”, och om inte så kommer du få betal
Andrahandsvärdet sjunkar avsevärt om bilen inte servas som den ska.
Du vet ju inte om det lett till ökat slitage på ett sätt som gör att den kommer gå sönder eller behöver repareras betydligt tidigare än om den hade sköts ordentligt.
Tack för bra svar och synpunkter. Det slutade med att vi kom överens om en ersättning på 20 000 kr vilket verkar vara en vanlig nivå hos andra återförsäljare. Som någon skrev ovan: jag sätter in det på erfarenhetskontot…
Det är ju själva utebliven garanti pga ”försenad” service på en elbil som är scammen. Det påverkar inte bilen överhuvudtaget om du byter pollenfilter eller inte efter x månader/mil. Man kunde lika gärna erbjuda x års garanti och ha med i det finstilta att den bara gäller om man kört bilen i högklackat.
Nej, för det genererar ingen intäkt till den som ställer ut garantin.
För att du ska få garantin så ska du byta filter och köldmedium och göra alla kontrollpunkter (kontrollera korrosion i jordpunkter, kolla bromsar, frystesta ev glycol, se över bussningar, länkarmar etc) för att minska risken samt behålla en reservdelsaffär mot den part som står för risken. Ge och ta jävla barnrumpa.
Tror inte att det kommer att framgå av annonsen att bilen saknar garanti när det är dags att sälja den, faller väll inom köparens undersökningsplikt. Men kan förhoppningsvis bli glatt överraskad om motsatsen sker.
Huyndai/Kia/KN är kända för att vara småaktiga med sina servicear och garantier, men samtidigt pressar de priset. Många gånger kan det t.om vara försent att vänta tills servicelampan tänds, särskilt om det sker under semestertider.
Precis, det är att försöka hålla fast vid en intäkt som brukade finnas på förbränningsbilar, fast på ett fult sätt. Hitta på något som ger verkligt värde för kunden istället.
Trams att man skulle behöva byta eller frystesta köldmedium på en så pass ny bil. Hur som helst kvarstår min poäng, det blir till skillnad från att ex vänta med att byta olja på en förbränningsmotor ingen permanent påverkan på bilen av att man råkat missa några månader. Det är enbart för att man ska kunna frångå garantin som man använt som försäljningsargument
Oj, vi har visst hittat en försäljare alt. servicetekniker av elbilar
Det är lika fult eller ologisk på en motordriven bil. Har du bytt motoroljan 3dagar sent täcker inte längre garantin en fabriksdefekt backspegel eller bagagelucka.
Två delar i denna frågan känner jag.
Är det rimligt att man ska behöva serva en elbil en gång om året som vissa tillverkare kräver? Nej det tycker jag inte.
Om man däremot isolerar frågeställningen till om det gör bilen värd 35 000 kr mindre att garantin är borta så är det kanske inte orimligt.
Det är ju inte återförsäljaren som står för garantin utan Hyundai antar jag?