Har en privat-leasad Hyundai Ioniq 5 som skall lämnas tillbaka nu till årsskiftet efter 3 år. När jag bokade tid för att lämna tillbaka den så upptäckte de att jag hade gjort min senaste service 9 månader för sent vilket ledde till att nybilsgarantin gått förlorad. Återförsäljaren hävdar nu att detta sänkt värdet på bilen med ca 35 000 kr som de kräver mig att ersätta dem med.
Jag måste erkänna att jag inte gjorde servicen i tid, men inte så sent som 9 månader utan snarare ett par månader efter det att servicelampan tändes i bilen. Dock har jag svårt att smälta att detta gjort bilen så mycket mindre värd. Dessutom tycker jag inte att det framgår någonstans i mitt avtal att detta kan bli konsekvensen av en utebliven eller försenad service. I mitt avtal står det bara att service ingår men inget mer.
Jag pratade med en annan återförsäljare och deras praxis var tydligen en ersättning på 20 000 kr vid utebliven service, men detta stod tydligt i deras avtal.
Någon annan som varit med om något liknande? Tycker ni detta låter rimligt?
Det är en elbil, vilken permanent skada menar de att bilen åsamkats av den försenade servicen? Jag kan förstå att de behöver hålla sig inom vissa ramar när det gäller förbränningsmotorer där intervallen mellan oljebyten etc gör faktiskt skillnad, men det här låter som en scam.
Jag läste en sammanställning i en motortidning om detta och Kia är ett av de mest strikta märkena när det gäller service på bestämt intervall för att garantin ska gälla. Alltså bara en policy. Andra märken godtar en viss vingelmån.
Tycker inte det är helt orimligt, framför allt på en elbil där garanti gör försäkring rejält mycket billigare.
Framför allt gör det ju bilen svårsåld jämfört med andra objekt, så dels är det ju en kostnad för att bilen blir värd mindre, sen skall handlaren sitta på den längre och kanske behöva sänka agressivt för att kunna bli av med den.
Med det sagt, kika med ett par 3 handlare och försök hitta ett snitt. Är det en kedja med fler kontor så kontakta några av dem och se om du kan få priser av dem vad det kostar. Du kan fejka och säga att det är en konkurrent som kräver dig på 35k och fråga om det är rimligt / vad de tar.
Sen får du ett spann på vad handlare tar. Ligger du i spannet så är det rimligt.
Det borde framgå i manualen när service ska utföras och det är ju vanligt att tillverkare avskriver garantin om detta inte sköts. I praktiken har ju bilen med 98% sannolikt inte tagit skada på något sätt. Men saknar bilen nu garantin är den ju i teorin mer svårsåld än samma modell med garanti.
Så det man kan diskutera är ju om 35 000kr är rimligt.
Jag är life tveksamma till desss garantier, servicekostnaderna äter ju upp ändå. Så Kia går antagligen mer plus på service än garantin liksom.
Det är nyttigt att reflektera över vem som bär ansvar för de situationer vi hamnar i. Ibland kan man skylla på någon annan, men ibland är det helt enkelt man själv som gör fel. Att köra runt med tänd servicelampa i flera månader på en leasad bil tillhör det senare. Skriv upp detta på lärokontot och agera annorlunda nästa gång.
Om jag tänker mig att jag skulle köpa en tre år gammal bil som normalt skulle ha kvar två års nybilsgaranti men inte har det så hade jag nog velat ha minst 35.000kr i rabatt för att vilja köpa. Så ur det perspektivet känns det rimligt.
Jag var med om en lite liknande situation när jag leasade en MG. I samband med ett annat verkstadsbesök upptäcktes att bilen inte var servad i tid. Bilfirman påtalade då att det kommer bli tillägg när bilen ska återlämnas. Vilket stämde med vad som stod på hemsidan (jag lusläste aldrig kontraktet) men jag argumenterade att jag frågat när jag hämtade ut bilen om bilen signalerar när det är dags för service och då fått ett ja till svar. Tydligen hade bilfirman fastställt ett kortare serviceintervall än vad bilen faktiskt hade och någon servicelampa hade inte tänts. (Det kortare intervallet framgick av avtalet)
De krävde inget extra när bilen skulle lämnas tillbaka men till historien hör att de även klantat sig med lite andra saker så det spelade kanske in i deras helhetsbedömning av situationen.
Ja det blir ju så när man har så där långa garantier.
Skulle säga att ju längre garantitid desto sämre är den. Garantin kommer från tillverkaren och inte av återförsäljaren så varje gång något går sönder så är det återförsäljaren som tar en risk att göra jobbet gratis åt kunden och pengarna för det får dem från tillverkaren senare efter handläggning.
Med andra ord så vill återförsäljaren helst att kunden betalar där dem får pengar direkt och utan “prövning”.
Dessa långa garantier ger fler utfall, mer ärenden, längre handläggning, mer risk, så tillverkarna och återförsäljarna försöker att hålla nere antalet godkända ärenden.
Jämför man med tillverkare med 12 eller 24 mån garanti så är det mer av en fabriksgaranti där man försöker avhjälpa kunden med tillverkningsfel. Där man även kan vara behjälplig med till exempel slitagedelar som inte ska ta slut första året. Ärendena är färre, handläggningen är snabbare, risken blir mindre. Man kan med andra ord lägga mer krut på kundvård via kanalen garanti
Garanti är inget magiskt och gratis, för att en bil ska ha garanti så görs en avsättning på ett par procent av priset på bilen till garanti, den kostnaden läggs på slutkunden. Så man betalar ändå för sin garanti likt en försäkring. Den kan vara billigare eller dyrare och har 0 transparens.
Så jag tycker inte man ska jaga tillverkare med långa garantier, för ju längre dem är, desto mer friskrivna och tandlösa är dem oftast.
Tycker jag inte, i detta fallet är det ju en elbil, men pratar vi förbrännings bil så är det inte olja och material som dyrt utan tiden och utrustningen.
Kan tycka att 6000kr för en service är helt ok, betalar 3000 på Bilia för standard service, 6000 låter som en lite större service med ny bromsvätska och nya kupefilter och kanske nytt bränslefilter.
Dem har ju dyra specialverktyg, personal, lokaler, och sen gärna en vinst.
Blir inte riktigt jämförbart att byta olja på uppfarten för 350kr i material och en fullservice på en återförsäljare där dem även checkar av en lista på 50 punkter som tillverkaren kräver dem att göra.
Det ska kollas efter rost, läckage, trasiga lampor, kontrollera säkerhetssystem, kika över bromsar, kolla mönsterdjup, batterihälsa, vätskenivåer, kontrollera fryspunkt för kylarvatten och massa annat. Så jag tycker inte att priserna så så där oskäliga.
Åkte själv dit på detta då jag leasade en Jaguar. I mitt fall så försökte jag boka en servicetid men de hade inte tid då det var sommar.
När jag fick reda på att jag skulle betala 25k pga av detta så pratade jag med platschefen på Jaguar i Danderyd som menade att jag helt sonika borde åkt dit och krävt att få en servicetid när de sa att det inte fanns någon tid.
Efter det blev det Tesla som inte kräver någon service och har väldigt mycket bättre kundbemötande
Tycker det låter rimligt. Jag personligen hade inte köpt en nyare bil där service är missad. Utöver garanti som försvinner så finns ju även risken att din försäkring inte gäller heller eller blir nedsatt då de har krav att man följer tillverkarens anvisningar med service.
Tror jag är långt ifrån ensam om detta och 35000 kr kan jag mkt väl tänka mig att den förlorat i värde.