Artikeln verkar göra samma fel som du gjorde tidigare, dvs anta att ISK blir sämre nu när räntan gått upp, när rapporten faktiskt säger att det är motsatsen som gäller.
Och de verkar förutsätta att man måste sälja av på ISKen för att kunna betala schablonskatten?
Ingen vet vilka skattesatser som kommer gälla framgent. Tänker det därför känns vettigt att ha både VP konto och ISK. Sprida skatterisker, inte alla ägg i samma (ISK) korg.
Befinner mig i Stay Rich och plockar ut lite kapital. Har som grund 50/50 fördelning, det mesta i Lysa men även Avanza Auto o lite Better Wealth (sprida risker mellan olika institut).
Tänker att jag ska flytta över Avanza Auto till VP konto istället för att minska skatten. Kan ju ha detta som basen i Stay rich sparandet, kapital som plockas ut sist, om någonsin. Har inte för avsikt att byta Avanza auto fond och här blir det heller inga ombalanseringar som i tex Lysa, i Avanza Auto sker det inom fonden och inte mellan fonder som Lysa. Så varför ska jag ha detta sparande i ISK egentligen, inga ombalanseringar/försäljningar kommer ju ske.
Synpunkter? Feltänkt någonstans?
Är i samma fas och ska precis börja ta ut lite kapital årligen och har samma funderingar. Har tänkt i banorna att de pengar jag ändå inte kommer att hinna ta ut under min levnad kan jag ju lika gärna sätta på ett fondkonto och slippa skatten som faktiskt blir ett skapligt belopp att betala nu.