Jag läste Viceroy Research Hexagon-rapport, som lite lätt semesterläsning
Spännande innehåll, osäker på om de faktiskt har någon substans i det hela. Men om vi struntar i den faktiska rapporten, istället, vad säger forskningen om att släppa sånahär “short investment thesis” - fungerar det? Vad händer med bolaget? Vad händer med värderingen?
Efter att tagit upp ämnet på dagens RT-Fika Tillsammans, tipsade Andre om SSRN som har många papper publikt tillgängliga, så jag tänkte mest dokumentera vad jag hittat.
Från [1] så verkar det som att det är möjligt att identifiera bolag som är övervärderade, men sällan så övervärderade som de tror…
Consistent with prior research,
we find that short sellers are able to identify overvalued stocks (e.g., Ljungqvist and Qian 2016;
Paugam et al. 2021), but we also provide evidence that short sellers appear largely incorrect in the
level of their valuation due to excessive pessimism.
Depending on the return window (from a week to a year), the mean (median) price change ranges from -9% to -7% (-16% to -5%), and only 10% of attacks have a price drop that reaches short sellers’ target prices after one year.
Både [1] & [2] är inne på att rapport-publicerarens rykte spelar stor roll, och agerar också broms-faktor för att publicera allt för opålitliga kortningsrapporter. Däremot om man är pseudo-anonym på forum så kan man marknadsmanipulera ändå, en så kallad poop and scoop.
Pseudonymous authors publish negative rumors about public
companies that lead to significant short-term trading profits—and sharp reversals of the
stock price decline. When markets realize that the pseudonymous author is spreading baseless rumors, the author switches to a new pseudonym, repeating the pattern.
[3] verkar visa på att själva kortningsrapporten i sig kan vara skadlig för det underliggande företaget, alltså inte bara påverka aktiepriset. De har specifikt tittat på introduktion av nya produkter för att försöka skatta påverkan
Using a difference-in-differences (DiD) approach, we find that, relative to their
matched control firms, PSCs’ target firms introduce 11.2% fewer new products per year, on
average, after being targeted. The negative impact of PSCs lasts up to five years after the
campaign announcement, indicating that the product market impact is not transitory.
…although the decline in product innovation could have been partially due
to activist short sellers being able to select firms with problematic product innovation, publicly
announced allegations worsen a preexisting product situation through negatively impacting the
target firm’s stakeholder relationships.
Sammanfattningsvis, ta blankningsrapporter med en nypa salt och mycket hänger på vem som publicerar den.
Min största överraskning av denna lilla literatur-studie var att det faktiskt fanns påtagliga följder för bolaget, även när själva blankningsrapporten hade fel, med försämrad R&D förmåga.
[1] Pessimistic Target Prices by Short Sellers
[3] Spiraling Downward: The Real Impacts of Public Short Campaigns on Product Innovation
Disclaimer: Jag varken har, eller tänker skaffa några direkta positioner, korta eller långa i Hexagon mer än vad som kommer med i Plus allabolag & liknande.