Forskningskonsensus kring extremväder

ja precis. Frågan är vad som händer med villapriserna när det visar sig att försäkringsbolagen ej kompenserar klimatskador alternativt premierna exploderar.

Att “klimatskador” skulle få bostadsmarknaden att krascha :sweat_smile:

jag önskar jag hade ditt lugn. Finns nog en del husägare i Gävle som undrar vad som händer med värdena på deras hus. Time Magazine har ju också tagit upp risken:

1 gillning

Krävs mer än att en del husägare i gävle får vattenskador för att en nations bostadsmarknad ska fallera.

Det går alltid att cherrypicka områden som drabbas värre av väderproblem.

T.ex

Jag lovar att nästa orkan som drar över Sverige kommer media blåsa upp som in i bomben och säga “nu är det bara 5 år kvar, sen är det kört. Klimatkatastrofen är här!!!”. Sen kollar man historia och märker att orkaner varit vanligt förekommande i alla tider.

1 gillning

Klimatforskarkonsensus är inte att extremväder är en ny företeelse.

Klimatforskarkonsensus är att extremväder ökar i frekvens och intensitet.

3 gillningar

Istället för att lyssna på konsensus kan man kolla på empiri.

Den som ser en drastisk ökning av extremväder i Sverige får gärna ta ett aktivt bett på att bostadsmarknaden snart kollapsar p.g.a “klimatskador”. Återkom gärna vilket bett ni tar och hur det gick.

Behöver inte gå in djupare på just klimatfrågan då det är off topic för denna tråd.

1 gillning

Jag ser ingen på den sidan som motsätter klimatforskarkonsensus att extremväder ökar i frekvens och intensitet.

Men ja, detta är absolut off topic för denna tråd.

Fast egentligen är det väl snarare:
Klimatforskarkonsensus är inte att extremväder är en ny företeelse.

Klimatforskarkonsensus är att vissa former av extremväder minskar i frekvens och intensitet.

Klimatforskarkonsensus är att vissa andra former extremväder ökar i frekvens och intensitet.

Make no mistake, kommande klimatförändringar är inte att leka med. Men inte p.g.a. extremvädret. Utan de andra skiftena, torrare. Mindre skiften mellan sommar och vinter. Förändrade biotoper. Helt enkelt svårt för dagens växter och djur att klara sig där de just nu lever. Så svårare att odla mat o.s.v. o.s.v

1 gillning

Åtminstone lokalt skulle det kunna få effekt. DN hade en artikel för ett par veckor sedan (numera betalvägg) där de skrev om det.

Ersättningar för väderrelaterade skador på fastigheter ökar hos flera försäkringsbolag. Om skadorna blir för stora kan kunderna riskera att få en dyrare försäkring – eller helt bli utan.

– Om vi ska kunna fortsätta att försäkra måste kommunerna bygga bort riskerna med översvämningar, säger Håkan Franzén på Trygg Hansa.

Oskön känsla i kroppen när man precis skrivit på kontraktet till sin överbelånade strandnära drömkåk och kontaktar sitt försäkringsbolag för att teckna försäkring. Och möts av ett: NEJ!

Och hos nästa bolag tvingas man svara sanningsenligt på frågan om man nekats försäkring av ett annat bolag.

:grimacing:

Länsförsäkringar tog ställning för flera år sedan:

1 gillning

Man kan göra klimatfrågan en björntjänst genom att skrika varg varje gång något inträffar. Det är viktigt att skilja på väder och klimat.

Med det sagt så finns det resurser såsom:
News – World Weather Attribution som tittar på frågan på ett nyanserat sätt.

Kärnfrågan kring klimatet är att vi människor kraftigt sätter de naturliga koldioxid-flödena åt sidan genom vårt användande av fossila bränslen. Det är alldeles för stor skillnad i tiderna det tar för naturen att binda koldioxidet från dessa jämfört med hur snabbt vi frisläpper det. Vi behöver alltså minska användandet av och utsläpp från fossila källor och det snabbt. Det är krass naturvetenskap.

Också genom hur vi klumpar ihop oss i storstäder med alla sina hårdgjorda ytor som samlar värme. Vårt alltför stora uttag av vatten för urbant liv och odlingar. Fattiga människor som inte har andra val än att bo allt fler på utsatta platser som t.ex floddeltan där man kan odla och fiska men till en stor risk. Ser har vi flyktingströmmarna som underlättas mycket idag av mobiltelefonerna där man kan få aktuell i formation om lämpliga sätt och vägar att ta sig fram.

Alla katastrofscenarier vi läser om är inte direkt kopplade till våra utsläpp. Man kan lätt få det intrycket.

Ni vet de där "kravlistorna man skriver när man söker boende. På min stod redan för två decennier sedan “ingen källare”. Jag har inte ångrat det beslutet. :slight_smile:

1 gillning

Samtidigt så undrar man när de som skriker varg mest även är de som släpper ut mest koldioxid.

1 gillning