Tankar om elräkningar och uppvärmningsalternativ

Det är mycket prat om höga elräkningar. Antar att det för många beror på att man har typ direktverkande el som uppvärmning. Själv bor jag i ett tre våningars radhus hus på 170 kvm och har fjärrvärme. Nedan har jag klippt in min elkostnad för 2021. Naturligtvis tillkommer även överföringsdelen så riktigt hela bilden är det inte. Det har ökat lite men det känns inte som något stort problem.

Jag har sedan länge gjort allt man kan göra (inom rimliga gränser) för att hålla nere elförbrukningen, främst av mer ideologiska skäl.

1 gillning

Har ni gemensam värmepump eller en egen?

Du har fjärrvärme och kan bara inte förstå hur alla bara slösar energi och måste ha direktverkande el eller något? Även med värmepump bränner en normal villa typ 15000 kWh om året i el för bara uppvärmning.

3 gillningar

Håller med om att TS mest verkar vara ute efter att provocera med sitt fjärrvärmeradhus. Men 15000kWh för uppvärmning och hushållsel på ett år blir inte mycket pengar ens med 2021s elpriser.

Jag är med på att en värmepump drar el men de mer utmanande belopp som nämnts i media verkar ha samband med direktverkande el, iallafall i de fall där frågan retts ut.

Vi har inte bara fjärrvärme utan även gemensamt vattenförsörjning. Jag har alltså ingen egen varmvattenberedare utan allt det är samfällighetens ansvar. Med hänsyn till det (och till grannarnas nivåer) har jag sannolikt en relativt låg elförbrukning men den framstår inte längre som något mirakel.

Vad skulle provokationen handla om? Jag tycker mest att frågan är intressant på mer allmän nivå. Att ha extremt fokus på kostnader var en del av min idé när jag köpte huset. Samtidigt finns ju förbrukning och kostnader ändå, även om de inte handlar på min elräkning. Vi fick en höjning av samfällighetsavgiften nu som var mer än bara växelpengar och jag antar att detta ingår i bilden där.

Ofta när saker går dåligt och olika personer i media klagar på att de blir bankrutta verkar fokus ligga på att det hela är någon annans fel eller “orimligt”. Att det är deras eget fel och beror på att de fattat dumma beslut brukar inte ingå i analysen. Jag tycker att det är relevant att redovisa att medias sanning inte är generellt giltig.

En vän till mig köpte radhus för många år sedan och där var det direktverkande el. Han hade inte riktigt koll på vad det var för något men noterade på vintern att elräkningarna blev höga. Han hade mer fokuserat på att själva radhuset var billigt i inköp utan att funderat på varför. Man kanske kan tycka att det här är stolleri på hög nivå men jag tror dessvärre inte att det är så ovanligt. Min vän sålde radhuset några år senare men det som han tyckte var dyrt då var förstås en västanfläkt jämfört med årets prischock.

Fast dina kWh-siffor är ändå väldigt låga tycker jag. Är ni aldrig hemma?
Bara summan av dator (+ stor skärm, jobbar hemma!), diskmaskin, tvättmaskin, kyl, frys och spis och ugn drar ju ungefär så mycket. Jag bor i lägenhet och snittar väl 240 kWh/månad. Och då ingår varmvatten och uppvärmning i hyran och belastar inte elräkningen.

Det är mycket prat om höga bensinpriser. Antar att det är för att många kör stora V8or. Själv har jag elbil. Nedan har jag klippt in min bensinkostnad för 2021:

189:- för en dunk Aspen 2-takt till lövblåsen

9 gillningar

Om dessa V8-ägare skulle ges utrymme att beklaga sig på Expessens förstasida och det hela bli en politiskt stor grej så skulle jag inte alls se något fel med att ironisera över det.

Ja, bensinupproret fick ju ingen uppmärksamhet i kvällstidningarna alls. Eller?

Jag håller med om att vi har låga siffror. Jag bodde tidigare i en tvåa på 65 kvm och som jag minns det låg elräkningen där på liknande nivåer som jag har idag. Lite har den säkert ökat men det är ju mer marginellt.

Alla de där apparaterna du nämner har jag bytt ut till energisnåla modeller. Under 2021 har både jag och min sambo jobbat hemifrån dagligen och både använt dator hela dagarna samt lagat lunch hemma. Vi har en TV som vi använder iallafall normalmycket. Wifi står på dygnet runt. Jag hade en idé om att stänga av den på natten tidigare men det blir lätt lite jobbigt. Jag har en rad olika grendosor med avstängningsknapp för att slippa ha apparater i stand-by läge.

När jag bodde i Östeuropa visade en kompis hur man genom att stoppa in en plastfilm i elmätaren kunde få den att snurra saktare och få en lägre elkostnad. Någon sådan elmätare har jag inte så det är inget fusk inblandat.

Jo, men mer i form av att ett gäng knäppskallar av typen white trash vågade trotsa klimatkonsensus. Jag noterade inte någon rapportering om att det skulle vara synd om någon, alltså där själva rapporteringen såg ut så. Att olika personer tycker synd om sig själva är en realitet.

Imponerande låg förbrukning.
Tyvärr blir liknelsen totalt meningslös för många eftersom du bor i ett litet radhus med fjärrvärme.
Ungefär som att ropa ”kolla vad driftsnål min elcykel är jämfört med din familjebil”.

Jag har en större villa, drömmer inte om att stoppa plastfolie i elmätaren eller stänga av wifi på nätterna. Vi duschar varmt och fick en hög jäkla elräkning för december. Som vi har råd med. Inget gnäll.

5 gillningar

Fast nog bör man om man tar bilen överallt fundera på vilka turer som skulle kunna ersättas med t ex cykel? Det känns inte helt irrelevant.

Tv, dator, wifi/nätverk, kyl/frys drar under 100 kWh/mån för mig. Det är förbrukning som nog är svår att skippa. Men förbrukning som inte är ovanstående känns det som att man kan påverka; med värmeväxlare, bergvärme, osv. Inte så mycket bara för elpriset just nu, utan som en miljögrej.

Nu får du berätta - det här flög över mitt huvud. :upside_down_face:

Så vad ligger din samfällighetsavgift på?

0 svenska kronor

Det är lätt att idag kasta skit på de som har direktverkande el, så det känns som det är dags för en historielektion.

På 70-talet och tidigare var det vanligt med oljeeldning. När mina föräldrar byggde hus på 60-talet diskuterades över huvudtaget inte något annat alternativ.Tankbilarna åkte i skytteltrafik här ute på landsbygden.

Detta medförde bland annat enorma luftföroreningar, fram för allt i städerna. Då kom den direktverkande elen, som blev populär på 70 och 80-talet, ivrigt påhejad av statsmakterna. Skulle du bygga hus ansågs detta vara ett utomordentligt alternativ. Jag skriver det en gång till: Staten tyckte detta var jättebra.

Nu har vi ett antal fattigpensionärer som sitter i sina hus och fryser. Nu kommer ingen empati från våra riksdagsmän direkt. Tvärtom de får ta emot hånfullt invektiv, att de varit dumma i huvudet.

Jag blir ledsen när jag läser vissa inlägg, där man anser att dessa människor får skylla sig själva. Allt de gjorde var att de litade på Staten.

Bäst att tillägga. Jag har själv ett välisolerade hus och har bergvärme.

17 gillningar

Samfällighetsavgiften innehåller mängder med saker men jag skulle förstås kunna försöka bryta ut de aktuella sakerna. Ska titta på det framöver. Tycker själv att det här är intressant. Jag menar nu in termer av driftsekonomi, inte att just min egen elräkning skulle vara hög eller låg.

Som jämförelse

Min värmepump drar 70W i standby (blir 50kWh på en månad).
Kan dra upp till 650W när den använder fjärrvärmen för att värma huset och pumpa runt vattnet i golvvärmen och elementen.
Per dygn (nu när det är kallt) använder den ungefär 10kWh.

Detta är alltså endast elförbrukning för att nyttja fjärrvärmen och ta vara på energin från frånluften.

På en månad blir det runt 300kWh för mig men som för din del hamnar hos samfälligheten. De kan dock ha andra, bättre och effektivare, system än vad jag har för endast ett hus.

Har du alltså fjärrvärme + frånluftsvärmepump? Jag vet inte så mycket om vilka specifika system vi har men tydligen har Stockholm Exergi installerat nytt styrsystem för fjärrvärmen som verkar hyggligt intelligent.