Att bo nära vatten kanske inte är en så bra idé.
Att bo strand nära handlar mycke om var man bygger samt va underlaget är…
Vissa hus står hur dumt som helst ju…
Vid havet är de inte så stor nivå skillnad som de kan vara vid floder å älvar…
Suck.
Den absoluta majoriteten av Sveriges kustlinje har landhöjning och kommer längre upp varje år.
Havsnivån har höjt sig 130 meter sedan senaste istiden, varav någon enstaka centimeter medan internet funnits.
Akrylamid!
Det är ju inte så enkelt då det beror på, bor mycket människor i södra Sverige där man kommer ha problem.
Går ju alltid att kolla på sin kommun oss SMHI för en mer lokal prognos,
Norrut är det här sant sett till historiken och sannolikt kommer landhöjningen även framåt att uppväga höjd havsnivå, iallafall till stor del. Söderut är det inte lika givet och det är ju där som både majoriteten av befolkningen bor och där den övervägande delen av alla riktigt dyra fastigheter med sjötomt finns.
Den plats i Sverige som är mest uppenbart utsatt är Falsterbonäset. Sedan finns det en rad andra platser i södra Sverige där problembilden också är tydlig. Det handlar konkret om särskilda riskområden, inte om ”kust i allmänhet”.
Det handlar heller inte enbart om kustlinjen utan lika mycket om närhet till sjöar och vattendrag. Med mer extremväder blir översvämningar vanligare. De kanske inte inträffar hela tiden men om det riskerar att hända var tionde eller tjugonde år på en viss plats är det nog tillräckligt för att sänka tomtpriserna där till botten.
Det här iof inget nytt tycker jag, när jag tittade efter hus för 20 år sen var det högst medvetet att inte bo precis vid nått större vattendrag som kan svämma över, eller direkt vid kusten.
Ironi eller bara kortsiktigt tänkande?
Okej…
Men jag delar ju hellre åsikt med de som forskar på området. ![]()
Jag ser ingen flagga, däremot ganska mycket oinformerade åsikter.
Det är ganska överkänsligt att kasta tillmälen och anklagelser runt sig också. ![]()
Du behöver inte hålla med mig. Men jag vill ha en öppen fri diskussion.
Fast det är ju inte diskussion du för. Du hasplar bara ur dig icke faktabaserade fraser. Därför svarade jag som jag gjorde.
Men jag lämnar det där.
Och då menar du forskarna som inte sagt sanningen att vi människor släpper ut ca 3% av den totala CO2 som omsätts årligen?
Applicera ränta-på-ränta-effekten på de där siffrorna så ska du se att poletten ramlsr ner.
3% årligen är fortfarande 3%.
Hur tänkte du nu?
3% för mycket första året ger 6% efter två år, 9% efter tre år osv. Jag menar att eftersom naturen inte kan ”svälja” det då ökar överskottet okontrollerat tämligen kvickt, låt vara linjärt.
Vill bara tillägga att Mälaren är insjö med dricksvatten.
Östersjön är bräckt/salt och det vill man helst inte få in i Mälaren.
Håller med dig i mycket då man spelat på jordens undergång om 10 år i massvis med år.
Maldiverna skulle vart borta för 20-30år sedan.
Inga barn idag skulle få se snö efter 2000 vilket Al Gore hittade på. Förlorade i Domstol då “hockey klubban” var falsk
Här håller jag med i mycket däremot. Det är som RB och igelkotten. Men om det tar tio eller hundra år är inte det avgörande så länge vi skiter i det.
Kanske de börjar bli dags o kolla på kustnära hus då om priserna börjar rasa där ![]()
Snacka med @anon48620338, han pratar om flytt då och få. ![]()
Haha.
Skattetabell 29 och avdrag för dubbelt boende med resor är inte dumt det heller.