Nära havet vill jag bo...eller inte? (undersökning)

När vi samlat ihop vår stora hög med pengar och ska dra oss tillbaka på ålderns höst vill många av oss bo nära havet, eller iallafall tänker nog många av oss det. Samtidigt har vi en situation med klimatförändring och stigande havsnivåer. Om ni nu ska visualisera ert framtida boende, hur tänker ni då?

• Jag vill bo minst en meter över havsnivån
  • Jag vill bo minst tre meter över havsnivån
  • Jag vill bo minst sex meter över havsnivån
  • Jag vill bo minst tio meter över havsnivån
  • Jag tänkte köpa en husbåt
  • Äh, man är väl simkunnig. Förresten är klimatfrågan en bluff påhittad av några PK-extremister
  • Jag bor hellre på något annat ställe
0 röster

Inte bara havet kan ge vatten väl nära. Även markförhållanden och nederbörd.
Nära förra huset växte det vass i dikena. :slightly_frowning_face:
Om man grävde i trädgården så fanns grundvattennivån där ganska snabbt.
Huset låg nog ändå mer än 10 meter över havet.
Flyttade senare till hus ca 10 meter högre upp på en större kulle och ser ner på andras hustak numera. Mycket trevligare. Torrt och fint hos oss…

4 gillningar

Det beror helt på lokala förhållanden. I Nederländerna skulle jag nog inte ha något emot att bo under havsnivån, medan det på andra håll är bättre att ha lite marginal.

Jag fyllde i minst 3 meter å då handlar de om att de är på berg å ingen sandbank eller liknade löst material…
Dom hus jag har bott i å bor i står på bergsknalle… Allt löst material går bort att bo på…

17 meter över havet idag och sisådär 15 kilometer från vattnet… det funkar. Men ska jag drömma fritt smäller fasen en sjysst skog och insjö högre iaf. Vad ska man med hav till?

6 gillningar

Havet? - Njäee tack…
Skogen? - Ja tack!

8 gillningar

Bor ca. 140 meter över havet, vilket egentligen var planerat när jag senast skaffade bostad.

God created the world but the dutch created the Netherlands. :rofl:

Otroligt imponerande vad de åstadkommit, men de har haft ett par katastrofer genom åren.

1 gillning

Eller hur! Jag kan inte åka längdskidor, vandra, plocka svampar och bär osv. på vatten!

Majoriteten av de bebodda delarna av svenska kusten har landhöjning som är lika snabb som som det stigande vattenståndet. I Stockholm är landhöjningen till och med snabbare än de stigande vattennivåerna. Allt enligt SMHI:s egna information. Även om ditt hus är byggt precis vid kusten, så kommer huset ändå i genomsnitt längre och längre bort från vattnet varje år.

Det här funkar för min del:

4 gillningar

Problemet är inte den genomsnittliga havsnivån utan hur mycket den stiger vid stormar och hur den påverkar strandlinjen. Det är såklart inte ett problem vid en klippig kust där berget är format för 2 miljarder år sedan.

Annars brukar man säga att skogen är den fattiges kofta, i meningen att det stillar vinden. Däremot tror jag på att bo nära kusten eftersom man då slipper vindkraftverken som skall byggas överallt. Vid kusterna blir markintrånget så dyrt att de placeras ute till havs, i ekonomisk zon. I skogen är det nästan gratis, markägaren blir ju glad eftersom hen får fin högklassig väg runtom i sina marker vilket underlättar virkestransporterna ( om man nu får lov att avverka skog i framtiden, fit for 55 verkar inte vara så förlåtande)
Och så har man vindkraftsbuller inpå knuten…

Men det räcker att bo 3-4 meter över havet. Sedan behöver man inte bo intill stranden, en bit ifrån räcker ju. En fördel med att bo nära havet är att kustklimatet är mildare och mindre svängigt jämfört med längre in på land.

Havet dämpar temperaturextremerna och det är något man behöver ta hänsyn till i framtiden. Centrala delarna av Sverige kommer bli varma på somrarna. Det räcker med småländska höglandet…

3 gillningar

Havsvatten är kallt och smakar illa :wink:

Nej men mer seriöst, när havsnivån når upp till oss har vi gott om problem. Bor på cirka 80 meter över havet nu så känns ganska tryggt ändå :slight_smile:

Bor gärna i närheten av vatten, men vill gärna ha en del marginal på höjden även om det är vid en liten insjö.

Jag kommer på sikt ärva ett fritidshus i skärgården. Det ligger nära havet och en dryg meter över havsytan. Det är fint där men det blir till att sälja. Jag tror inte på platsen långsiktigt.

Även om själva huset eller tomten inte skulle få någon direkt åverkan vid en storm skulle omgivningarna påverkas mycket. Om det skulle hända skulle det olämpliga läget bli tydligt för alla och priserna tappa massivt. Så länge det inte har hänt kan man ju bortse från den frågan och då är det fortfarande dyrt.

Skulle jag istället välja något i ett billigare läge mera inåt land blir det verkligen mycket billigare.

Svaret blev, bor hellre någon annan stans.

Förvisso vackert vid havet men det blåser ju kallt nästan jämt!

Vi har varmare i inlandet (5 mil från havet) under vår och sommar. Det kan finnas en period på hösten när det är något varmare vid havet när vattnet hjälper till och värmer upp.

1 gillning

Eller satsa på Övik/Sundsvall där landhöjningen håller emot! Vet en familj där bryggan blev nästan oanvändbar för att stranden kryper utåt varje år.

1 gillning

Jag bor så att jag har sjötomt vid havsvattennivåer över 1m över normalvattenstånd. Det är mängder med problem som kan uppstå med det, allt behöver pålas, man måste gräva om diken i tid och otid, dagvatten är en ständig fråga. Med allt det sagt, ändrat klimat gör att det kommer andra väderfenomen som torka, stormar och skyfall. Det är bara att titta hur det varit i södra Norrland och Närke senaste åren.

Vad jag vill ha sagt är nog att oavsett habitatet vi väljer att leva i så för klimatförändringarna med sig problem för egendom. Det är inte när isarna smält eller golfströmmen vänder, utan det är nu. Varesig vi vill eller inte.

2 gillningar

Hur stora riskerna eller påverkan generellt ser ut varierar mycket mellan olika platser. Att hitta ett boende som har lägre risknivå är absolut möjligt. Dock handlar det i grunden om en minoritet av alla boenden.

Risken för vad? Om man tittar isolerat på ett problem, t.ex vattennivå, så går det. Men annars blir det en existentiell fråga utan ett enkelt svar. Titta bara på Ukraina, 2020 ett av världens bördigaste (bokstavligt, det odlas spannmål till stora delar av världen där) länder med växande ekonomi, nu är det raserat och man lever i krig.

Fast vindkraftverk kan placera så det stör utsikten, se vad som händer till havs utanför österlen. Visst, har man inte några problem att det är en del utav havsutsikten så slipper man nog iaf ljudet.