Nära havet vill jag bo...eller inte? (undersökning)

Nära havet i sverige låter ju riktigt najs helst tar jag nog en bostad nära medelhavet istället :slight_smile:

Om man har varit vid havet under höst/vinter i Sverige undrar jag hur man kan få för sig att bo där.

1 gillning

Bor gärna nära havet, särskilt sommartid såklart. Men det räcker nog inte som den enda lägesbeskrivningen av boendet. Det måste nog t.ex. gärna vara i/nära någon stad också

Risker finns av flera slag. De mer uppenbara riskhändelserna är översvämning eller skogsbrand. Sedan kan de i sin tur ha koppling till olika typer av händelser och lokala förhållanden. Det går helt klart att hitta platser som mer allmänt är mindre utsatta. Att hitta någon sorts resiliens mot krig eller kriser i omvärlden är en annan fråga. Då pratar vi preppning och det är ett separat tema.

Då är det ju som jag sa, en specifik risk.

Är inte all riskhantering preppning? Oavsett om det är bomber som faller från skyn, åskoväder, en tsunami eller att ta på sig en reflexväst så är det ju en förberedelse mot en händelse som är preppning, i stort och i smått.

Jag uppfattar prepping som förberedelse för (typ) krig eller “samhällsomfattande” kriser. Att det sker ett skyfall lokalt någonstans som skapar en översvämning är ingen riktig kris. Ofta är detta mycket lokala händelser och de händer varje år. Den typ av händelser som preppers generellt förbereder sig på är ändå mer sällsynta.

Poängen är inte i min värld att bygga eller “fixa” saker utan helt enkelt att välja en adress som har lämpliga naturliga förutsättningar. Om frågan skulle handla om åtgärder skulle jag vara med på att kalla det för prepping.

Bor själv +42m över havsnivån och ca 500m till havet.
Lite speciellt ändå. Förr byggde man på höjder för att undvika vatten.
Nu vill ”alla” bygga/bo precis jämte vattnet.

Personligen tänker jag att det är bra att bo några meter över havet och även på någon typ av kulle, så att allt vatten rinner ifrån huset. Tror de flesta problemen löser sig då.

Något sånt här typ, känns ändå tryggt:

Det är många som vill bo nära vatten. Och gärna se vatten från fönstren.

Dock är vi några få som inte har sådan behov. Jag hör dit. Jag ogillar att bli störd däremot, så stort avstånd till grannar, och passiva grannar är mina preferenser.

Obygden skulle då kunna fungera bra. Men jag har lite andra preferenser också.

Just där jag bor ser jag ett varv, ett nerlagt kärnkraftverk, halva Köpendanmark, en misslyckad skyskrapa, en industrihamn och en brojävel.

Ett par vindkraftverk som snurrar rör ialla fall på sig. De flesta havsbaserade parker ligger ute i ekonomisk zon, utanför territorialvattnet och jag vet inte om de skymmer så mycket utsikt. De stör ialla fall inte med sitt infrabuller som landbaserat som orsakar hälsoproblem.

Något ljushuvud tyckte vi kunde bygga på åkrarna i Skåne. Synd bara att varje snurra då sabbar sidådär 1 hektar oersättlig åkermark.

Så jag vidhåller att bosätta sig i skogen, alltså SKOGEN dvs enskild väg, laglöst land och egen snöröjning med 4WD osv innebär en risk att man får en bullergenerator som granne. Att bo i valfri mindre ort i ett skogslän tycker jag inte är lönt. Då kan man lika gärna bo i stan. Bättre då se till att verkligen bosätta sig i SKOGEN.

Enkelt. Man klär sig för horisontellt regn.

Läs vad jag skrev om temperaturväxlingar. Sommaren 18 var det signfikant skillnad varma dagar mellan där jag bor och ett par mil innåt landet. Framför allt kvällsbrisen var skön. Jag tycker det är tydligare och tydligare att de varma sommardagarna blir allt värre innåt land.

Det finns en anledning till att folk i medelhavet flyr stöderna innåt landet och drar till antingen bergen eller havet. Det är för att få svalka.

Jag räknar kallt med att bo kustnära som äldre, på bästkusten ngnstans. Det är enda sättet att som äldre överleva värmeböljorna. Idealiskt är kanske Halland, med skog nära och ändå milt klimat.

1 gillning

Jättebra lösning för att hälsa på vid havet.
Inte tillräcklig lösning för att bo där.

Tips: I stort sett alla kommuner har gjort studier på hur ev havshöjning, ökad nederbörd osv påverkar ev översvämning, och då med marginaler. Detta för att samhällsplaneringen inte skall leda till byggnationer på olämpliga ställen.

Jag valde minst 10m. Med den marginalen har man sjötomt mot medelhavet tidigast år 3025. Ingen panik. Det kanske inte är möjligt att det fortsätter i samma takt iofs :nerd_face:

If you got to ask, you cant afford it :wink:

Jag har bott i skog. Jag förstår varifrån “skogstokig” kommer ifrån, men har aldrig hört någon säga “havstokig”, bara “sjövild”… :slight_smile:

Helt blåst ?