Naturkatastrofer och den egna bostaden

Det verkar som att extremväder av olika slag blir vanligare. Störtregn är väl det fenomen som är mest märkbart och som drabbar alla lika. Bränder och torka framstår som att de drabbar vissa delar av landet, och landsbygden i allmänhet, mer.

Bor ni i bostäder som är direkt utsatta för tydliga risker? Att bo på t.ex. Falsterbonäset eller ha kustnära tomt är förstås en variant. Jag tänker bara att stora risker finns på betydligt fler ställen. Hur tänker ni kring detta? Har ni kollat upp de lokala förhållandena eller är de kända? Om det tidigare förekommit störtregn eller liknande lokalt så har det nog blivit tydligt var utsattheten är stor.

Om man kan göra något åt saken, utöver att flytta, är en intressant fråga. Jag tänker nu främst på saker som man kan fixa på egen hand. Mycket hänger ju annars på sådant som att kommunen ska bygga om avloppsnätet eller bygga avrinnningsdammar.

Man kan så klart ha olika tankar om vad allt detta beror på och olika aspekter av det. Fokus för den här tråden är dock inte politik, utöver lokal politik som handlar om anpassning i olika former.

Preppning ligger egentligen lite utanför fokus här men om det finns några särskilt smarta saker att förbereda kanske de ändå har en plats här. Jag menar nu åtgärder som är riktade mot t.ex. störtregn och inte handlar om att överleva atomvinter.

1 gillning

Backventil för avloppet är kanske en sak att satsa på för de som bor på en låg punkt.

Det bygger väl då på att dagvatten- och avloppssystemen inte är separerade eller är det relevant oavsett?

Bor man på en tillräckligt låg punkt lär väl vatten komma in utifrån oavsett. Jag menar nu inte låg punkt mätt i meter över havsytan utan mer i förhållande till omgivningen.

Det här med tillfälligt höjd vattenyta i hav eller sjöar är något som jag tror att vi inte sett så mycket av i Sverige än. Utomlands har det däremot förekommit. Att bo nära kusten och låt säga 1m över havsnivån borde vara ett riskmoment i sig. Huset kanske inte sköljs bort men hela omgivningen kan drabbas.

Huset är byggt på berg, ca 60m över havsnivån.
Reningsverket är lägre placerat än lägsta golvnivå.
Träd runt om som skyddar mot vind, men inget som kan falla på huset.

Jordbävning vore nog inget vidare för sprängstenen under huset men det vi är långt ifrån ett sånt område.

2 gillningar

Bor i en lägenhet på tredje våningen, som ligger i ett hus på en av stans högsta kullar och på bergsgrund. Så tror regn är minsta risken för min bostad.

Men å andra sidan har huset 1+ meter tjocka tegelväggar, dubbel takhöjd med höga fönster, så när det blir varm, så stannar värmen i lägenheten, även när det blir svalare. Då teglet håller värmen och sen släpper den när det blir svalare. Så efter sommaren 2018 och 35+° inne så skaffade jag en AC som jag kör när temperaturen är över 25° inne. Har vissa diagnoser som försämras av hetta, så det är ett av mina bättre köp.

Har höga tallar utanför min lägenhet, så är alltid lite nervös när det stormar. Men dessa har än så länge bara blivit av med enstaka grenar.

Värre är det nog vid kolonin, blir det översvämningar så är den mer sårbar.

Kustnära tomter påverkas inte så mycket i Sverige då vi fortfarande har landhöjning sedan förra istiden som pågår i Sverige, den tar ut havsnivåhöjningen.

Landhöjning | Lantmäteriet (lantmateriet.se)

Frågan handlar inte om det. I samband med stormar kan havsnivån tillfälligt höjas. Det är alltså övergående men för den som har ett hus där spelar det roll.

2 gillningar

ok men bor du i tex Halmstad så är ju hotet från Nissan långt mycket större än själva havet i sig så jag tycker faktiskt det är relevant, bor du själv kustnära?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4o69n9/stranden-forsvinner-till-havs-i-skanor-falsterbo-erosionen-ar-vansinnig

Ett par stormar till så får de skaffa husbåtar. :cry:

Landvinningarna beror ju väldigt mycket på om man kollar på SMHIs prognos för havsnivåer vid ett lågt utsläppsscenarium.

I exempelvis södra Sverige kommer havsnivåer öka under de närmaste 25 åren som prognosen ser ut just nu.

https://www.smhi.se/klimat/stigande-havsnivaer/hogvattenhandelser-idag-och-i-framtiden

Hm ja Falsterbo verkar ju varit hårt drabbat genom alla tider 1872 dog 300 personer där pga översvämningar? Känns mer som dem byggt på fel ställe från början och inte tagit höjd för översvämningar som hade skett oavsett.

Tro mig jag är för allt vad klimat heter jag vill bara att ni har rätt information.

Så kan det så klart vara. Var en hotbild kommer ifrån är ju en mycket lokal fråga. Jag bor inte direkt kustnära men vi har en sommarstuga i familjen som ligger kustnära och 1m över havsnivån.

Klen tröst i Skåne som inte höjs…

Ska inte vara några problem, gäller att bo på en höjd å inte i en svacka…

Lätt löst bara att flytta till Norrland :innocent:

Fast skåne har höjning så det är inte sant, men havsnivånhöjning är högre ändå. Men fakta återstår oavsett klimatpåverkan hade detta skett ändå. Ibland önskar jag innerligen att folk slutat lyssna på " säkra" källor som AB, SVT, Expressen med flera. Om ni tittar mer vetenskapligt på frågorna och resonemangen. Allt som dem skriver är = inte lika med sanning. Detta borde ni veta! tycker inte jag ska behöva säga detta.

Vi bor långt från kusten, högt över havet. Hos oss blir det översvämningar vid skyfall pga dålig avloppssystem i kommunen. Efter ett par översvämningar i källaren fick vi en backventil. Nu ska den skötas i tid och otid… När vi fick backventilen började grannen få problem istället.

1 gillning