I denna artikel, och liknande tidigare, står det hur fastighetsägare kommer behöva ta utökat ansvar för skador och risker med översvämningar. Är det något ni tar hänsyn till när ni väljer hus?
Jag skulle ta hänsyn till klimatförändringarna om jag skulle köpa ett hus idag.
Jag skulle inte ta hänsyn till några klimatförändringar om jag skulle köpa ett hus idag.
0röster
Själv tog jag det, när vi köpte hus kollade jag upp att den låg 7 meter över havet. Det är enligt mig marginal inför kommande havsnivåhöjningar. Jag tänker på att det gäller ju inte bara under min livstid, utan jag vill ju kunna sälja huset om 30 år.
Jag tänkte på det när jag köpte hus. Läget är hyfsat skyddat för översvämningar/höga flöden och direkt från tomten går avrinning till dagvattenbassäng.
De är inge nytt att älvar å floder samt vattendrag svämmar över… Att folk vill bo väldigt nära vattenlinjen är inte heller nytt, men de får ju.sina nackdelar… Förr byggde man alltid hus på södersidan av en höjd å sen senaste 70-80 åren så används åkermark nära större städer för bostäder…
Tyvärr tänker inte folk var dom bygger hus…
Japp! Nu bor vi ganska långt från både hav och sjö och dessutom bor vi ganska högt upp på en kulle! Nackdelen är att vattnet försvinner snabbt om strömmen går. Mer blåst och jobbigt att cykla hem dock.
Tittade också på kommunens dokument över riskområde osv.
Jag tittade på kommunens undersökningar som gällde översvämmningsriskområden, iom det är en kustkommun är detta gjort och det är god marginal. Vi bor dessutom på rätt väldränerad mark och huset ligger bra till, även om grundvattenspegeln ligger bara 2 m ner ibland. tom mindre nu på vintern.
Det hindrar inte gräsmattan från att vara rätt soggig nu när det regnat i 2 veckor
Det står dessutom pölar på vattensjuka åkrar runtomkring som är något mer låglänta.
Tänker på läget men inte relaterat till klimatet utan mer i förhållande till om det ligger i en svacka eller på höjd eller nedanför ett berg som kommer leda typ all nederbörd rakt ner på tomten. Att kustlinjen förändras är inget nytt heller.
Så ja, i den mening att det alltid varit relevant med både klimatet och läget men nej i den meningen att frågeställningen verkar röra modern klimatpopulism och dess inverkan på ångestfylld medelklass.
FN:s klimatrapport skriver att de med “medium confidens” tror att det kommer bli 7% mer regn för varje 1 grads ökning.
Antalet ökade stormar osv kommer inte att öka i norden. Det kommer dessutom troligen bli mindre extrema vinterväder.
Strandlinjen kommer att höjas på alla platser förutom i skåne, som där den spås säknas med max 3mm och år.
Världens bästa klimatforskare har inte en klar bild hur mycket regn det kommer bli framöver. Norden är som tur är väldigt skonat från olika typer av extremväder både nu och i framtiden.
vi kommer få betydligt lägre uppvärmningskostnader också men behöver mer energi sommartid för att kyla av byggnader då vi får varmare perioder vissa somrar.
Den sannolikt enskilt viktigaste faktorn är hur avloppssystemet är uppbyggt. Det kan vara ett system för avlopp och ett annat för dagvatten eller ett system för båda. Det sistnämnda är en stor riskfaktor för översvämningar. Det gäller även om huset “ligger högt”.
Efter att ha upplevt översvämning under pluggåren var en av mina krav vid husköp att slippa källare och även problemområden nära vatten. Så ja, det är redan gjort.
Utom ute hos @anon48620338 där de redan bygger vallar och bråkar om utsikt och strandlinjer. Och där är det bl a ökad stormaktivitet och just större förändringar i havsytans nivå som spökar.
Innan vi når knasvärme kan ju folk öva på det här med att vädra på natten, dra ner på dagen etc. Jag har aldrig haft igång min AC-funktion på luftvärmepumpen.
Till protokollet för jag att 30-33 inte är knasvärme. Uppåt 40 är det mer rimligt att börja kräva AC, om man nu vill låtsas att vi inte gjort nå’t med klimatet.
Jag håller absolut inte med om de temperaturerna. Det finns gott om studier som visar att temperaturer över 30C är problematiskt även för friska personers prestanda och några grader till börjar det påverka hälsan, främst då för äldre och sjuka. För de med fysiska arbeten är naturligtvis 30C väldigt varmt.
Jag ser inte AC som ett problem här- höga temperaturer är synonymt med hög solinstrålning- ett perfekt tillfälle för solceller. Det är värre med vindkraft och maximal elförbrukning vintertid som sammanträffar allt som oftast med lite vind och högtryck från Ryssland.
En AC drar förhållandevis lite el också för att sänka temperaturen ner till det behagliga.
Men man får se över sin bostad så den inte värms upp i onödan. Skärma av, vädra osv är gratis.
Vissa huskonstruktioner är bättre än andra här. Vi i Sverige kommer ha värmeböljor men de kommer vara begränsade i längd tex. I södra Sverige dämpas de av havet omrking och längre norrut blir de kortvarigare med större skillnader natt och dag. Det blir helt klart tuffare längre söderut i Europa när landmassorna värms upp.
Jag menar att 30+ ute inte behöver innebära 30+ inomhus, snarare ca 25.
Men medhåll på resten. Jag menar bara att man kan ju försöka och inte slentrianmässigt köra AC och att kyla mer än man behöver för att sedan dra på fleecetröjan på sommaren är lika dumt som att värma max på vintern och gå bartfota och i shorts inomhus.
Vilken temperatur man får inne beror mycket på husets konstruktion och jag tror detta har nog stor betydelse i framtiden.
Nyare huskonstruktioner med stora fönster, gärna mot golvet och minimala takutsprång är ex sådana som får problem med värmetillskott.
God isolering arbetar även för att föehindra vämre från att ta sig in. Svala källare kan översvämmas under regnstormar på sommaren (pga varmare luft är det intensivare regn sommar än vinter, och varmare klimat ger än mer energi i atmosäfren och därmed häftigare regn).
Landskapet, stsdsplaneringen, huskonstruktionen, grundläggning är alla saker man måste titta på. Trädgårdsplanering likaså.
Kanske inte blir så lätt med pool i framtiden vid bevattningsförbud tex. Eller som en släkting som fick hela poolen underminerad och den kollapsade pga störtregn mjukat upp marken samt 1 m vatten i källaren pga avloppsnätet överfylldes… Skador för nästan 1 MSEK.
Detta är då bara katastrofhändelser.
Vi kan vänta oss vsrma och fuktiga vintrar (höstar) i Skåne. Vad gör det med hållbarheten på hus i organiska material. Eller vad som helst?
Det finns enligt FN:s klimatrapport inga tecken på ökade stormar i Nordeuropa. Endast för tropiska stormar som de spår med (vad jag minns) “medium confidence” 3% ökning per 1 grad ökning.
Havsnivåhöjningen spås av FN:s klimatrapport vara ca 3mm och landhöjningen i skåne är ca 1mm. I övriga Sverige är den betydligt över 3mm. Den absolut största delen av Sverige kommer se fortsatt sänkning av strandlinjen.
Dock kan det ske strandförskjutning i skåne, men den är inte särskillt kopplad till “klimatförändringar” och havsnivåer/landhöjning, utan p.g.a att mycket löst sentiment spolas bort av vågor.
De som skulle göra den största förändringen för oss som bor i norden är om Golfströmmen ändra eller viker av så kommer vi få helt annat klimat…Kallt som tusan vintertid å riktigt varmt på sommaren… Norden ligger på samma breddgrad som sibirien å nordcanada…
Samtidigt räknar man med högre högsta vattenstånd pga stormar och effekterna i frsmför allt Skåne. Där jag bor har jag som sagt tittat på detta. Längre inåt landet kan man räkna med kraftigare nederbördsvolymer och risl för översvämningar.
Främst tror jag det är för att man utnyttjat mark som tidigare varit känd för att vara i riskzonen och därför bara utnyttjats som lågvärdig mark, ex bete eller vallodling.
Men denna kunskap har gått förlorad eller ignorerats. De flesta bostäder är alltså inte i riskzonen för sådana katastrofala översvämningar
Samt att äldre hus tålde nog det bättre. De var enklare och man hade inte lika mycket saker att rädda undan regnet som välde in. Det fanns inte källare ellet avloppsystem. Osv osv
Att golfströmmen är påväg att stanna är tyvärr desinformation.
New NASA measurements of the Atlantic Meridional Overturning Circulation, part of the global ocean conveyor belt that helps regulate climate around the North Atlantic, show no significant slowing over the past 15 years. The data suggest the circulation may have even sped up slightly in the recent past.