Hur många tar hänsyn till klimatförändringarna när de köper hus? (Omröstning)

Jag motsäger inget av detta.

Och samma gäller golfströmsinlägget som innehåller ett tydligt om.

1 gillning

Det är nog så att det är ingen som riktigt vet. Mer än att när den väl stannar så är det försent att göra ngt åt det.

I det läget är det inte säkert att det blir så illa, eftersom vi kommer ha kraftig uppvärmning ändå då uppvärmningen blir större ju längre norrut man kommer och motverkar effekterna. De lärde de träter ännu.

1 gillning

Man får väl andå säga @ angaudlinn att i kommunen där friheten är större och skatten är lägre, är det en positiv trend till skillnad mot grannkommunen i norr.
Årets första hus har sålts i min kommun. Slutpriset för Timmermansgången 19 var bara 2,5 procent under kommunens ATH från april 2022 (beräknat utifrån K/T-tal). Det kan väl knappast bero på att klimatalarmen påverkat så mycket

1 gillning

Nu nämnde jag mest näset då firreb försökte få det till att stormar och havsvatten inte skulle påverka de svenska kusterna. Att det fortfarande är gräddhylla vet vi. :wink:

Att man öht tar tag i det är ju positivt. Att man sedan aldrig skulle gjort näset till ett reservat för golfare i tvåsiffriga miljonvillor är ju en annan sak. Hur går det med flyttplanerna förresten?

Kul länk för de som vill ha lite kontext:

/mvh “17 m.ö.h.”

Fast + 5m, +15 m ? Havsisar smälter? Inte före år 2500 isåfall. Vid så stora havsnivåhöjngar handlar det om hundratals miljoner flyktingar, miljarder tom.

Prognoserna visar +2,5 m över nuvarande medelhavsnivå som högsta havsstånd vid stormar och felvända kalsonger. Det räcker nog med de där vallarna för att skydda fastighetsvärdena även om en och annan golfare får offra både utsikt och tomtgräns.

Lunds kommun har sina problem, bla ett sinnesjukt dyrt avloppsverk man måste bygga pga de tossiga kommunpolitikerna fick för sig att de var lite finare än alla andra och därför inte är med på Sjölundaverket.

En aspekt som dock påverkar framtida fastighetspriser är pendlingsmöjligheterna. Att bo på näset är verkligen att tränga ihop sig på en överbelastad väg :slight_smile:

Tågstation har ju länge ökat villapriserna med en miljon som det sägs i Skåne. Tillgång till övrig kollektivtrafik är också viktig.

Nu pratas det ju om villapriserna i Barsebäcks hamn och by igen ifall man får för sig att bygga nya verk på gamla verket :slight_smile:

För den som vill veta mer, kolla på kommunens hemsida. De skall ha gjort karteringar.

MSB har också övergripande studier
https://gisapp.msb.se/Apps/oversvamningsportal/enkel-karta.html
https://gisapp.msb.se/Apps/oversvamningsportal/avancerade-kartor/kustoversvamning.html

Nu pratade vi om näset och länken var kanske inte avsedd som ett domedagsscenario utan att visa på att 1,5 meter gör en jävla skillnad även i Sverige.

Sedan var det lite kul när jag hittade den. Det blir lite beroendeframkallande att se mälardalen bli ett innanhav, att se Öland krympa till en smal remsa etc. :slight_smile:

För att återgå till tråden, det finns redan idag skäl till att fundera innan fastighetsköp. Fråga alla längs åarna som nu ska svälja all vätska från småländska höglandet.

Aboslut. Titta på MSBs kartering.

1 gillning

När jag köpte vårt hus för snart 20 år sen hade jag översvämningar i åtanke, dvs inte bo precis bredvid ett större vattendrag.

Hade dock inget med några klimatförändringar att göra, översvämningar händer då och då oavsett.

Undvek också hus med källare.

1 gillning

Sunt förnuft skiljer väldigt mycket…eller att tänka förebyggande som var standard för 100-8000 år sedan.
Att bygga hus på Falsterbolandet är inte mitt första val om jag var skåning.

Kolla in hur spanjorer väljer hus och husköpare från norra europa i spanien.
Spanjoren vill ha små fönster för att minimera värmeinstrålningen, tysken, dansken och svensken vill ha luftigt och stora fönster. Gissa vilket som funkar bäst ur energisynpunkt en varm sommardag utan dyr AC :wink:

Den omstridda skyddsvallen här ute på näset är överklagad till HD.
Riskområdet näset är känt och priserna och den fantastiska naturen med ekonomiska intressen kanske är en räddning eftersom det finns planerade åtgärder.
Planen är att avvakta, topprenovera vänta …och ha detta som sommarbostad, kanske ett till hus i Upplandet eller Portugal?

Eller sälj och ta pengarna och spring :slight_smile:

Skanör har varit bebyggt sedan 1000-talet, storhetstiden var med Skånemarknaden på 11-1200-talet.

På 1500-talet gick man ju enligt sägnerna ut i vattnet och halade upp sillen. För 180 år sedan bodde det fler i Skanör-Falsterbo än idag. Skillnaden är väl att det tillkommit fler hus inne bland sandskogarna.

Och landhöjningen har pågått sedan dess och då var alltså strandlinjen längre upp. Det finns också en proteströrelse som menar att landhöjningen är högre och kommer motverka framtida högre hav. Faktaresistena?

Jag hade tagit stora , energiglasfönster av god kvalitet som släpper in mycket ljus men haft solskydd på sommaren. Vi får för lite ljus denna säsong och det spelar ingen roll vilket klimat vi har för det ändrar sig inte.

Ett energiglasfönster har < 0,9 W/m2K i U-värde, väggar har < 0,15
Skillnaden motsvaar i Malmö alltså 0,75 W *20 = 15W värmeförlust per kvadratmeter yta.
Vintertid dagtid är solinflödet MER än 15W per kvm under delar av vintern :slight_smile:

1 gillning

Utom just den här vintern känns det som. Idag får vilite ljus, men stora delar av de två gångna månaderna har det ju varit som en tjock blöt filt över slätten. Mina solceller undrar vissa dagar vad som händer och alla vaknar inte ens ur dvalan…

Kanske kan vi bygga om Skanör-Falsterbo till ett pittoreskt och skånskt Venedig och sälja turer till norditalienare som sett sin förebild sjunka i havet. :upside_down_face:

1 gillning