Hej!
Jag kommer från en familj som har dett gott ställt ekonomiskt. Vi är 3 syskon varav ett är ett särkullbarn men har haft samma föräldraruppsättning som oss andra 2 sedan 3 års-ålder.
Mina föräldrar har haft ensam vårdnad över särkullbarnet och behandlat oss alla som lika, semestrar, presenter o.s.v. Vi har gått i samma skolor och fått stöd med läxhjälp o.s.v. Alltså haft samma möjligheter att lyckas här i livet.
Särkullbarnet har dock aldrig accepterat "bonus"föräldern som sin egen trots att dennes biologiska gjort allt för att undvika att stödja hen, t.o.m. gått så långt som att sagt upp sig när lönen för året blivit utmätningsbar för barnunderhåll…
särkullbarnet har skapat många klyftor inom familjen och verkligen visat otacksamhet.
Nu ska detta syskon köpa en lägenhet. Trots alla möjligheter har hen inte råd med kontantinsatsen och mina föräldrar vill hjälpa henom. Dom tänkte först låna ut pengarna men insåg att det var lika bra att ge ett bidrag till kontantinsatsen.
För att det ska vara “rättvist” så ska dom ge oss alla tre samma belopp. Från början tyckte jag att det lät trevligt och smidigt men sen började jag fundera.
Med risk för att låta otacksam och girig. Mina föräldrar har gemensam ekonomi, inga förord och gifta, vad jag förstår får vi alla tre en arvslott från den gemensamma föräldern och jag+den andra får varsin från våran gemensamma förälder.
Om utgår från hela hushållet ska alltså jag ärva 2.5/6, det andra syskonet 2.5/6 och särkullbarnet 1/6. Alltså blir det en förskjutning av arvet om föräldrarna inte skriver något i testamentet eller ger mig och den andre 2.5 ggr så mycket pengar nu?
Hade särkullbarnet och bonusföräldern haft en fin relation där det inte bara är föräldern som försöker få det att funka så hade jag inte ifrågasatt upplägget som det är.
Men som exempel om våran gemensamma förälder skulle gå bort först så är jag säker på att särkullbarnet inte haft någon kontakt med bonusföräldern eller stöttat på ålderns höst. Särkullbarnet har också behandlat bonusföräldern riktigt illa genom åren.
Särkullbarnets andra förälder är ju en sopa men har säkert någon rad på eurojackpot så potentiellt kanske hon ärver miljoner därifrån.
Är jag helt ute och cyklar? Det kanske är oetiskt att tänka som jag gör? Om jag inte är orimlig, hur presenterar jag mina tankar för föräldrarna utan att framstå som girig och missunnsam?