Vad tror vi de kommer presentera och vad tycker ni om ett bolån för unga?
Jag tror det blir bensin på elden. Förstagångsköpare med sänkt krav på kontantinsats OCH lite pengar från föräldrarna kommer trumfa förstagångsköpare som “bara” har sänkt kontantkrav…så pressar vi upp fastighetspriserna ytterligare en bit tills vi når ett nytt jämviktsläge.
Mer kapital till de som inte har kapital = högre bostadspriser.
Jättebra för mig som redan äger bostadsrätt 
Nej det är absolut ingen höjdarlösning för bostadsmarknaden i min värld… “Statlig subprime för ungdomar” som Wilderäng kallade det!
Det borde diskuteras mer vitt och brett huruvida de allra flesta ens borde köpa bostad i 20-årsåldern. Av naturliga anledningar finns det högre risk att man flyttar på sig för karriär, relationer och allt däremellan när man är ung.
Fler hyresrätter behöver vi istället och de är ju på väg i stor utsträckning. Men prislappen blir ju därefter när det är nyproduktion…
Hmm, undra hur man ska utnyttja detta för att tjäna pengar på skattemedel? Kanske lite skenförsäljning av lite bostäder inom familjen och vara “förstagångsköpare” ett par gånger.
Sen casha in på ökade bostadspriser och med lite taktisk skatteplanering kan man säkert göra lite lämpliga avdrag.
Jag är så tacksam att våra politiker inte kan erkänna sig förstå ekonomi utan bara kastar ut pengar som om de vore konfetti.
Varning, ovanstående inlägg kan innehålla ohälsosamma mängder sarkasm. Bruka på egen risk
Man läser rätt ofta reportage om yngre vuxna, säg en 20-årig student, som inte har råd med den bostad de önskar, ofta centralt i en storstad eller studentstad. Vinkeln är så gott som alltid att detta vore möjligt om bostadsmarknaden fungerade på ett annat sätt (och när ett alternativ ska presenteras blir resonemanget ofta mer vagt). Själv tycker jag att en bostad är en rättighet, men inte vilken bostad som helst. En attraktiv bostad är egentligen en kapitalvara på samma sätt som en dyr bil, men där finns liksom inte motsvarande förväntningar.
I början på 90-talet fick familjer som var berättigade till bostadsbidrag möjlighet att låna pengar med statliga lån till subventionerad ränta.
Effekten blev att priserna steg, varför systemet skrotades efter några år.
Minnet är ibland tyvärr kort hos våra politiker.
SBAB ger ju redan privatlån till kontantinsatsen. Kommer det bli någon skillnad om det innebär lägre ränta för de 10 % som man tidigare tog som privatlån?
Personligen (Jag är 31 och förstagångsköpare) hoppas jag att det blir någon form av “Du kan få låna 10 % av kontantinsatsen till samma ränta som bolånet och det är lättare för andra bankar att bevilja ett sådant lån mot idag.”.
Det förstår jag. Som låntagare hoppas jag själv ur ett rent personligt perspektiv att ränteavdragen inte avskaffas. Men ur ett systemperspektiv vete tusan om det inte vore bättre om vi inte hade vare sig det ena eller det andra.
Dock tror jag att det snarare är riktat mot lite äldre förstagångsköpare, 28-32.
Jag är rätt säker på att spannet är 18-35. Det nämns i det här gamla seminariet som utredaren deltog i för något år sedan: Riksbyggens förslag om startlån för unga | Riksbyggen
Lånet riktar sig till unga vuxna i åldern 18-35 år
Kan konstatera att jag tydligen har många års “ungdom” framför mig. Men vi märker snart vad som gäller ![]()
Ännu bättre (för dig). Det blir sannolikt 0,0% ränta i så fall år 2022 då det blir samma typ av upplåningskostnader för staten som för studielån från CSN.