Förslag på avsnitt om FI

Hej,

Jag har i er podd hört inspirerande intervjuver med personer som är nära finansiellt oberoende, Det skulle vara inressant att höra från någon som levt som finansiellt oberoende i +10 år… Kanske finns det någon i ert kontaktnät som lever på sina tillgångar som vill vara med i ett avsnitt?

Tack för en jättebra podd!

1 gillning

Tack! Kan säga att i princip av alla som jag känner som är FI så lever ingen på sina tillgångar utan de flesta “jobbar” fortfarande i den meningen som andra pratar om det, medan de själva bara ser som att de gör det som de tycker är roligt.

Så av 10+ FI människor jag känner så är det faktiskt ingen som har gjort en SWR-kalkyl, räknat på 4%-regeln eller motsvarande och gjort det på det sättet som det pratas om. Det är därför jag alltid är lite avvaktande och försöker kasta ljus på att det är en unik och personlig resa.

4 gillningar

Hej, jag tror att du nämnt det du beskriver i podden - och jag tyckte att det kunde vara intressant att höra om. Men vid närmare eftertanke kanske det skulle bli ett ganska tråkigt avsnitt trots allt…

Det kan ju vara intressant med ett sådant avsnitt ändå men med en annan vinkling. Jag har själv en släkting som jobbade en massa år i vad vi kan kalla för ”ett krämaryrke”. Han tjänade bra med pengar men en dag stod han inte ut mer. Han valde då att ”komma ut” som konstnär istället. Jag känner honom inte så bra själv så detaljerna har jag inte klara för mig.

Om man nu gjort X för att tjäna pengar, kommit till en punkt när det inte längre behövs och istället valt att syssla med Y som ”känns bra” men inte är lika tydligt lukrativt så är ju det en intressant resa.

Sedan kanske det förutsätter lite mer tvära kast, som i mitt exempel, för att bli intressant på riktigt. Att först jobba som programmerare och sedan fortsätta jobba som programmerare men jobba lite mindre och fokusera på intressanta uppdrag innebär ju inte att ”byta spår” eller att ”hitta sig själv” på något självklart sätt.

Gunther mårder i RT vilket avsnitt.