Förslag på Fondportfölj

Är relativt ny med detta med fonder och sparande överhuvudtaget. Någon bra portfölj eller tips på fonder att börja spara i?

Mvh

Beror på vad du ska sparat till och hur lång tidshorisont?

Jag brukar lägga upp det såhär ungefär för mig själv:

• Buffert och målspar 0-3 år = sparkonto
  • Mellanrisk och målspar 4-7år = 40-50% aktier och 50-60% i räntor/sparkonto/guld/råvaror.
  • Långsiktigt sparande och målspar 8+år = 70-80% aktier och 20-30% i räntor/sparkonto/guld/råvaror.
  • Pensionsspar = 100% aktier (om det är mer än 10 år kvar).

Fonder jag brukar använda i aktiedelen:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken gl småbolag ind cri A1 sek

Rekommenderar att lyssna på avsnitt 99 och senaste avsnittet om 4-hinkarsprincipen :+1:

3 gillningar

Långsiktigt 100% LF Global indexnära eller Spp aktiefond Global.
Kortsiktigt sparkonto.
:+1:

3 gillningar

Om man är helt ny på fonder osv så kanske inte råvaror och guld är det man ska börja med.

Då har Jacke en enklare modell.
Sen kan man ju visst utvidga fonderna lite mer än till bara en, fast det behöver inte vara fel med en heller.

Sparhorisonten är dock en viktig fråga.
Ett generellt tips är 10% aktier (aktiefonder) per år i sparhorisont.
Alltså sparar du 1000 kr/månad och har 7 år i sparhorisont så sätter du 700 kr i aktiefonder och 300 kr på sparkonto.

2 gillningar

Hej David, välkommen till forumet!

Jag hade tittat på detta avsnitt https://rikatillsammans.se/basta-satten-att-investera-2022/.

Själv använder jag https://lysa.se, brett sparande till låg avgift. Inget krångligt eller några konstigheter.

2 gillningar

Det har du såklart rätt i. Därför skrev jag även med sparkonto som alternativ. Men förstår att det kanske misstolkades när jag skrev det som räntor/sparkonto/guld/råvaror. Man kan ha ett eller flera alternativ av dessa beroende på hur enkelt/avancerat man vill ha det.

2 gillningar

Hur skulle du dela upp 100 sparade kr i dem fyra facken?

Beror på helt livssituation och mål i livet. Om jag inte hade något av dessa så skulle jag spara hela hundralappen i buffert tills den känns bra.