Coop skickar e-faktura med fullt belopp till din internetbank.
Everydaycard skickar e-faktura med fullt belopp förifyllt, och det ges ut av Nordea Finans.
Så de kan, bara de vill…
Carpay är bra 50 kr att tanka för varje 5000 kr transaktion på kort inga avgifter
OKQ8 skickar också e-faktura till annan bank. Standard var åtminstone förut lägsta belopp att betala, men jag har nu fullt belopp efter kontakt med deras kundtjänst.
COOP Mastercard är ju inte en speciellt bra deal med 295 kr i årsavgift (även om man får en dryg hundring i poäng när man skaffar det) och en ganska fattig 0.5 % “cashback” som endast kan tas ut genom ett komplicerat kupongsystem.
Det beror ju på situation och användning. För en småbarnsfamilj som bara handlar på coop men kan använda det överallt för att samla poäng mot ett specifikt mål, så passar det oss.
Men såklart är der inte det “bästa kortet för alla” eller helt värdelöst för nån som handlar hos en annan matjätte.
Inlåsningseffekten är ju marginell så länge man handlar på Coop ibland (om jag inte minns fel är det dock bäst valuta att ta ut pengarna genom checkar på Adlibris så länge man kan få tag i företagsbiljetter på bion någon annan stans, typ Benify eller Hyresgästföreningen).
Problemet är främst att kortet kostar knappt 300 kr om året utan att ge bättre bonus än andra kort som är gratis, och det ger inget extra att handla på just Coop med det heller.
De vanliga Coop-poängen får man ju med vilket kort som helst, så den marginella fördelen man får är att man slipper dra två olika kort i matbutiken.
Måste man handla just på coop?
Tyvärr vill de inte med egna kortet. Kundtjänst förstod inte ens varför jag ansåg det vara ett problem.
Så om någon lyckas hos Nordea får ni gärna höra av er
Tycker fortfarande att det inte verkar finnas något bättre alternativ än Komplett Bank.
Ingen årsavgift och i alla fall lite bonus:
Dessutom hyfsad ränta på sparkontot
Det går ej ansöka om Komplett kreditkort
KOVFS 2020:1, Konsumentkreditlagen 6 § - God kreditgivningssed:
Om kreditavtalet för ett kreditkort medger en möjlighet att välja belopp
att betala, bör näringsidkaren ange den totala utestående skulden som
förifyllt belopp vid varje fakturering.
Det står dock bör, inte skall.
Samtidigt har jag fått intrycket att myndigheters råd och rekommendationer är mer tvingande än man tror när man relaterar till hur orden används i allmänt språkbruk.
Får tjafsa vidare
Det beror på hur mycket och var man handlar.
Handlar man mycket från Komplett är det ett utmärkt alternativ.
Handlar man mycket hos Refunders samarbetspartner kan deras extra cashback och ordinarie 1% vara ett bra alternativ, trots årsavgiften på 395,-.
Handlar man lite här och var kan 195,- årligen vara okej för Everydaycard med 1% på mataffärer och bensinstationer och 0,5% på övriga (som höjs till 1% om man handlar för mer än 20’ per halvår).
Byt kort! Nordeas egna ger väl ändå inga fördelar och kostar en bra slant årligen?
Inga fördelar som cashback, men jag har den gratis. (Nordea Gold)
Jag kör Preem. Skaffade det när det var 1% casback och har inte orkat byta efter att de sänkte till 0.5%.
Använder det inte lika flitigt nu som i början men får några hundra varje kvartal. Bra som gemensamt konto med frugan. Får efaktura till skandiabanken.
För att få poäng eller för att använda poängen?
Nej, det är ett mastercard så du kan handla var du vill och samla coop-poäng.
Du kan använda poängen hos deras partners såsom Cmore, SF anytime, viaplay, adlibris, även för resor via TUI. Mer finns på hemsidan.
Men man får mer per krona vid köp på coop beroende på hur mycket du handlar för. 10.000kr blir 40.000 poäng sen minskar bonusen och 0.5p per krona utanför coop. 10.000 poäng är 100kr.
Fan det blev gratis marknadsföring för coop-kortet nu kände jag, skulle bett om ett avtal
Jepp! E-fakturan från Carpay är utfärdad på hela beloppet som ska betalas så det är bara att godkänna
Everydaycard framstår som mer fördelaktigt. Refunder kan man ju använda gratis även utan Refunder Pay. 20 tkr per halvår kommer man lätt upp om man har det som huvudkort, i synnerhet om man har familj och extrakort.