Förslag på kreditkort

Det är också en bra sätt att få exponering mot crypto utan att köpa aktiv utanför initiall kort investering. Jag tänker också ha bättre kort om cro håller att gå upp
Jag har bra referral förman om nån behöver det (kontakt i privat)

Först förlorar du 1% (Revolut Visa float rate mellan köp och säljkurs SEK-EUR) sedan förlorar du 1% när du handlar i sek med ditt crypto.com kort(CryptoVisa float rate mellan köp och säljkurs SEK-EUR) så får du cashback i CRO, när du sedan säljer CRO så skall du betala 30% i vinstskatt. Känns som att man måste skaffa det dyrare crypto.com kortet (4500€ låst på kontot under ett år) för att cashback skall täcka växlingsförlusterna och vinstskatten och så har man ju alltid valutarisken… känns inte som något tryggt kort om man bara är ute efter cashback…

3 gillningar

Hur menar du att jag tappar 1% vid SEK-EUR växlingen? Medveten om att det tillkommer en liten avgift vid EUR-SEK, men den ligger på 0.2% så högst marginell i sammanhanget.

Och givetvis tillkommer vinstskatt och risk för hur CRO rör sig jämfört med en vanligt cashback i Fiat. Det är ju exakt det jag är ute efter- att få ”passiv” exponering mot CRO/krypto. Detta hade ju varit fallet även när jag investerar i krypto direkt på egen hand.

1 gillning

Lättare för mig som gör en hel del köp i EUR under året (resa i Europa) . Gällande EUR-SEK har du en länk för att jag tror också det ligger mer runt 0,2%. Samma för mig det är en exponering mot krypto som jag tar.

Testa i Revolut att växla 1000kr till Euro och sedan växla tillbaka till SEK igen i appen, förlusten är betydligt större än 0,2%. Revolut är förvisso avgifsfritt men spred mellan köp och sälj är kring 1%. Revolut har ju Visa kurser.

1 gillning

Det stämmer spread 0,8-1% så kostnad när jag har tar mina SEK till EUR 0,5% kostnad (betalla bara 1 ben då) sen visa kostnad 0,2% när jag köper.

Revolut använder varken Visa eller Mastercards kurser utan egen kurs. Dock är det som du säger en spread mellan köp och sälj.

Ni som kör middagar via Platinumet - känner ni inte att det är lite “pretto” när ett glas vin ändå kostar 180kr på de ställena. Jag menar man kommer ändå upp i 1000kr med dricks ofta. Känner också att det blir lite pinsamt när man ger “10%” på totala notan när man fått maten. Kyparen får då lite i reda pengar ju.
jag tycker detta skapar en lite skämskuddesits. ? Vissa av de ställena tror att de är något och skapar en känsla av att man känner sig snål.

Egentligen borde man gå in och äta och dricka vatten bara för att markera.

Loungerna är kanon det håller jag med om. Jag hade platinum i tio år men kör nu gold bara pga priset, jag har gold mkt för loungerna.

ang Cirkle K, håller med, det är trist när de tog bort bonusen. jag bytte just mitt Cirkle K till SJ som också har SEB kort och spendwise som operatör, dvs de funkar lika. Och då får man SJ-priopoäng när man handlar som man kan använda till annat än SJ.
Reser en del men lyckas aldrig resa för SAS-poäng. Är allmänt dålig på att lyckas .

1 gillning

Hej, blir inte riktigt klok av all läsning, mest förvirrat så ni kanske kan hjälpa mig några direkta rekommendationer.
Vi brukar betala med kreditkort för runt 25 000 SEK per månad i snitt. Har idag Re:Member Flex men har aldrig fått någon bonus/cashback, tröts handel i de butiker som finns listade på deras sida, har webläsarens plugin men det verkar inte fungera alls. Orkar inte tjafsa med de …
Kollar nu på Norwegian och Amex Blue cashback.
Norwegian har 100 000 kr per kalenderår limit, det spenderar vi på 4 månader så det räcker inte långt.
Har Amex Blue någon årslimit? Vi bor i storstad så Amex skulle funka för det mesta här tror jag. Något annat kort med cashback för handel i SEK för runt 300 000 årligen? Det finns en del resor i SEK i den summan.

Andra frågan är valutapåslag utomlands. Vi reser en del och handlar i annat valuta ibland. Har idag Santander som jag har haft i 15 år utan valutapåslag, men jag är rädd at det försvinner iom att de har sålt kortverksamheten till Avida.
Vad skall jag ta för kort för att kunna handla utomlands utan valutapåslag? Uttag är inte så viktiga, tror sällan som vi har behövt cash och de få gånger kan jag betala uttagsavgiften om ingen valutapåslag.

Räntenivåer är inte viktiga, vi betalar alla räkningar i tid och har stor kredit…

Kan Strawberry Mastercard vara ett alternativ?
Vet inte om ni bor något på deras hotell.
Men de och Norwegian har lanserat ett gemensamt program så man kommer kunna använda deras bonus hos varandra som delbetalning eller helt betala bokningar.

Jag och tjejen bodde några nätter i somras när vi var på semester i Norge.
Det tillsammans med välkomstbonus+användande av deras kreditkort gör att vi nu har 9 gratisnätter efter 1år.

Såvitt jag sett så finns det ingen övre limit.

Hej

Kör Coop för vardags Shopping. Då gäller 1% på alla inköp och 2% hos Coop. Tar ut som värdecheckar och köper mat.

Resa tycker jag Wise är bäst (har det fysiska kortet) Man växlar till valutan i appen och ser exakt vad de kostar. Jag har inte hittat nåt billigare.

Jag har Northmill (fysiakt kort) som backup utomlands, oxå bra växlingsavgift. Forex är rena rånet.

Har för övrigt inget bankkort kopplat till svenska bank.

Hade Norwegian men tyckte det var jobbigt vara bunden köpa flyg hos dem, oftast är det ju billigare på andra bolag.

1 gillning

Enligt informationen jag har så har Coop sänkt cashbacken och att den nu är 0,5% för alla köp och 1% extra bonus (vilket då just på Coop ger 1.5% cashback för köpen på Coop ) bonusen kan öka på coop-köpen om man handlar för minst 3000kr på Coop.

Jag hade tidigare själv Coop mer men valde att avsluta kortet när de sänkte bonusen.

Coop har en egen räknesnurra på hemsidan.
10 000 poäng är värda 100kr
https://mastercard.coop.se/#points

1 gillning

Vad kan man använda amex-poäng till egentligen? Det ser ut som att det är huvudsakligen flyg och hotell det går att använda det till, alternativt som 0,28% cashback?

Jag reser en del i tjänsten nämligen och tänkte att det där med loungerna kan vara värt för att göra det mindre träligt, och middagarna kan jag säkert också dra nytta av. Haken är dock att jag aldrig någonsin flyger privat och jag bor inte heller på hotell privat mer än kanske en gång vart tredje år eller så, så jag ser inte riktigt något bra sätt att göra av med poängen. (Jag semestrar nästan enbart med egen båt och om jag ska nånstans så åker jag tåg.)

Vilket kort jobbar du med idag då? Någon som har tips på minst 1% cashback kort? Am ex har jag haft tycker det var segt att det inte funkade överallt.

De MR-poäng du får av Amex Gold/Platinum ska för bäst värde användas för flygresor.
Flyger du inte och aldrig bor på hotell privat är kanske korten inget för dig.

Enda är ju om du kan ha nytta av hotellstatusarna i jobbet, har du många hotellnätter/år? Kan du styra själv till vilken kedja? Du borde ju redan ha hög status hos flygbolag/hotell om du reser mycket.

Men är det endast loungerna som skulle underlätta finns det billigare kort för endast det.

Amex Platinum har man inte för att använda för köp, det är ett rent livsstilskort. Du lägger undan kortet i byrålådan. Även om man nu kan lägga till Points Plus, men då krävs en vääldigt stor spend för att få det att gå runt. Man har andra kreditkort för att samla poäng.

1 gillning

Tack för förklaringen, då var det som jag misstänkte. Blir nog att fortsätta med cashback-kort.

Ok, har sökt Amex Blue (tack Shoop för länken) och kommer använda det som mitt primär kreditkort.

Ang WISE. Om jag tar deras digitala kort , funkar det så att jag skall föra in SEK till mitt WISE konto och växla till den valuta jag vill handla i, och sedan betala med WISE kortet? Deras växlingskurs verkar vara lägre än MasterCard egna samt det tillkommer inga andra avgifter. Nackdelen är att jag får ha pengar på deras konto, vilket är inte något större problem, och att det blir direkt betalning jämfört med kredit. Är det rätt förstått?

1 gillning

Jag har Amex Platinum, 650 SEK per månad. De har gratis 2-rätters middag för 2 varannan månad på en lista av restauranger (värde upp till 2000, beroende på restaurang och vad man äter). Fast track på Arlanda, tillgång till Amex-lounger samt Priority Pass-lounger över hela världen. Sen har de bra reseförsäkring och relaterade tjänster (restaurangbokningar, resebokningar, etc…)

Om man nyttjar restaurang-bonusen samt reser en del så betalar det sig snabbt.

Me too.
Amex Platinum plus re:member. Passar mig utmärkt.
Dinner for 2 använder jag 6 ggr per år…

Det är korrekt angående WISE