Inte helt oväntat kommer everydaycard upphöra. Tur man redan skaffat Amex Blue… då blir det ju överlägset bäst då alternativen som bäst är 0,5%, även om det inte funkar överallt så tjänar man säkerligen mer på det
Fick precis meddelande att Everyday-card försvinner, och istället blir re: member. Damn. En gång till jag behöver söka ny kreditkort med bonus…
Finns inga bättre alternativ till Everyday? Jag är helt emot att betala för att använda ett kreditkort utan att veta vad jag ska göra med poäng, istället för att få pengar tillbaka. Även om jag reser en del, tycker jag det är bättre att få tillbaka pengar för att köpa flyg istället för att flyga gratis eller med rabatt och lyx tillägg inom en viss tidsram bestämt av andra…
Samma här… Tror finns inte mycket kvar…
Amex blue ser ut att fungera på samma sätt, fast cash back en gång om året i stället. Jag är i samma sits. Men varför ber folk om inbjudan? Är väl bara att ansöka? Eller får båda lite extra cash?
Hur mycket cashback brukar ni få på ett år? Läser om 0.5-1% tycker det låter väldigt lite, eller har de andra fördelar? På ex 1m spend får man tillbaka 10k? Eller vad handlar det om för summor.
Everydaycard har väl varit nånstans runt 0,8 eller 0,9% för mig i praktiken (första året gratis hjälper lite). Har väl ungefär 200k spend/år så knappt 2000 kr cashback. Inte jättemycket pengar men å andra sidan har jag inte lyft ett finger eller ändrat några vanor för att kassera in dem.
Fördelen med ett cashback-kort är väl just att det är enkelt, du får lite rabatt på allt du köper utan att du behöver göra nåt särskilt eller ens tänka på kortet. Det är liksom svårt att inte gå plus och det är svårt att göra fel.
Om man är intresserad av att resa så är ju diverse poäng-kort klart bättre eftersom man kan få väldigt billiga resor genom att hålla på och samla poäng, men det är ju dels en del pill och planering och dels förutsätter det att man faktiskt vill resa. Det är ju uppenbart väldigt attraktivt för vissa men inte för min del.
För att förmånerna ska vara värda nånting så måste de ju vara något som man ändå hade betalat för annars. Om man tar Amex Gold som exempel, som jag ändå funderat på:
- Ett gratis restaurangbesök för två
- Middag på restaurang med sällskap äter jag nog minst 2-3 gånger om året, men jag hade nog inte valt någon av de restauranger som är med i urvalet. Tråkigt att inte få välja själv. Tveksamt värde.
- Lounge-tillgång 4 ggr/år
- Hade säkert använt detta på tjänsteresor, men detta är ju oftast inte något jag skulle betala för i dagsläget, det är jag för snål för. I princip inget värde.
- EB-poäng, resevouchers, hotell, hyrbilar mm
- Flyger endast om jag får betalt för det (dvs i jobbet). Betalar inte för uppgraderingar på flyg/hotell idag. Bor i princip enbart på hotell när jag är på tjänsteresa och då skiter jag i uppgraderingar. Har inte körkort. Poängen saknar därmed i princip värde utom som ren cashback vilket ger usel återbäring.
- Reseförsäkring
- Försäkrar av princip inte saker som jag har råd att ersätta. Inget värde.
Sammantaget är det här kortet ett relativt billigt sätt att köpa saker som jag egentligen inte vill köpa. Inte för mig, alltså.
Man får årsavgiften som cashback.
Fungerar bara en gång per år för den som bjuder in om jag förstått rätt.
Bra sammanfattning - det är samma situation för mig. Olika American Express är säkert bra för många, men ger absolut ingen värde för mig.
Hur fick du det meddelandet?
Via Kivra, meddelandet kom igår kväll. Dålig dag, andra meddelande jag fick igår var från Vattenfall, och om höjda elnätskostnaderna.
Synd. Jag har ett gammalt Komplett-(Morrow-)kort liggande som jag hade tänkt avsluta, får väl börja använda det igen istället. Fast det är också frågan vad som kommer att hända med det.
Väldigt trist!
Använt everydaycard i några år nu och varit supernöjd.
Kikar runt på några alternativ och tycker numera att preem verkar lovande, inte många som nämner det här.
Några invändningar på det kortet?
Mitt val när Everyday upphör blir nog att börja nyttja Länsförsäkringars kort som ger 0,5% på allt och är gratis för guldkund (annars 25kr)
Vilket LF-bolag? Här i Stockholm ger kreditkortet bara 0,5% på nätköp och på köp av resor.
Samma sak här, har haft everydaycard i några år nu och det har fungerat väldigt bra.
För mig ser preem kortet ut att vara det näst bästa nu (om man bortser från amex blue, men jag utesluter den pga att det inte accepteras överallt).
Fel av mig, var visst bara online och resor som gav bonus på LF
Som vanligt slår jag ett slag för gekåskortet 1% återbäring i form av bonuscheck. Även top upp påfyllning på revolut får jag bonus på och därmed kan jag växla 10.000kr i mån i resevaluta och både få bonus och slippa växlingspåslag från kortutgivaren. Förutsättningar är att du minst en gång om året åker till Ullared. Frugan och barnen ser det som en turistattraktion !) Jag ser det som en gratis bunkringstur, 10kg ketchup, 20flaskor shampo, 5liter handtvål, 2 liter soya m.m dvs 3000kr till sådant du ändå behöver…
Ett lite udda alternativ som dök upp längre upp i tråden är SJ Prio Mastercard. Man får poäng som i huvudsak kan användas till tågresor med SJ, och enligt uppgift motsvarar detta 1,25% i cashback.
Kortet kostar 295 kr/år men är just nu gratis tre första månaderna. Det är också gratis om man har nått svart nivå i SJ Prio, vilket kräver 25 000 poäng under ett år. Jag tror att poängen man får genom att handla med kortet räknas, grundintjäningen är då 0,2 poäng/krona vilket gör kortet gratis vid 125 000 kr/år. Köp av SJ-resor för pengar ger 1 poäng/krona. Just nu får man också 12 000 poäng när man skaffar kortet. Vissa andra möjligheter till poängjakt finns också.
Det här kortet passar nog relativt få personer men kanske är det intressant för någon som åker mycket tåg.
Jag är inne på att ge upp jakten på cashback och bara nöja mig med ett kreditkort från min vardagsbank.
Alla gemensamma utgifter görs ändå från vårt gemensamma ICA-banken kreditkort så det blir inte så mycket utgifter från mitt privata kort att de 0.5% eller vad jag fått från everydaycard gör speciellt mycket…
Tror istället jag bara vill prioritera en bra upplevelse (bra app, stöd för Google Pay) och avgiftsfritt för jag gillar fortfarande att ha ett kreditkort…
Så lutar nog bara åt att det blir Nordea Gold typ som ingår gratis i vardagspaketet hos Nordea