Poängen du får när du handlar på kortet ger inte nivåpoäng för att bli SJ Prio Svart. Däremot reser jag tillräckligt mycket med tåg för att vara SJ prio svart ändå.
Sedan SJ uppdaterade deras bokningssystem i år har prio-poängens värde urholkats för mig, dvs för de resor jag vill använda poängen till. Vissa resor har blivit något bättre.
Trots detta finns det inget bättre värde för egen del. Utan särskilt djup analys skulle jag säga att cashbacken snarare är knappt 2% för tillfället när man köper sj-biljetter.
Ett bra kort om man åker mycket tåg i tjänst och privat annars tveksamt.
Har everydaycard som nu ska omvandlas och vet inte om det är värt att ha kvar remember. Kom dock att tänka på att jag såg min kredit som buffert och minskade den med runt 50 000 kr. Tänker man alternativkostnad och att jag istället investerar pengar i index kan det ändå finnas värde i att ha kvar krediten utan så mycket bonus? Någon annan som tänker liknande?
Vill gärna ha extrakort på samma konto för enkel uppföljning för hushållet samt efaktura.
Här är en till som är besviken att Everyday försvinner. Rabatten i butiker som Re:member lockar med, får man tillbaka den automatiskt och går den att kombinera med exempelvis Refunder/Benify?
Vid en snabbkoll så kändes det som att det främst var webbköp på Apotek som skulle kunna ge en del bonus tillbaka.
Det blir Amex Blue. Har räknat och trots högre årsavgift är det bättre än Everydaycard var. Runt 120 tkr/år är man redan uppe i 0,9% cashback efter att årsavgiften är betald, och det är ungefär såpass bra Everydaycard nånsin blev för min del. Får man inbjudningslänk är kortet dessutom gratis första året.
Man kan dock fortfarande inte räkna med att Amex funkar överallt, så jag behöver också ett backup-kort som är Mastercard eller Visa. Eftersom det är ett backup-kort är det rätt viktigt att det är billigt eller helst gratis, så jag lutar just nu åt Norwegian för detta. Har inte bil, annars hade Preem också varit vettigt.
Sammantaget blir väl resultatet ungefär som Everydaycard fast lite krångligare eftersom det är två kort. Håhåjaja.
Har haft Remember Flex tidigare men det är helt värdelöst. Hade varit bra om bonusen hade funkat, men jag lyckades aldrig någonsin få någon bonus automatiskt via dem.
Jag lutar också för det, det verkar vara vettig kombination. Lite tråkigt, Everyday-kort var bra för mig. Och jag skulle också uppskatta inbjudningslänk för Amex Blue…
Inte med refunder, vet inte hur det är med benify.
Sen verkar det vara bluff, jag har haft kortet sen i våras och fortfarande inte fått pengarna från några köp.
Köp på amazon, den rabatten som jag tyckte var vettigast, fungerar inte heller automatiskt. Man kan registrera köpen manuellt, men återigen, jag har fortfarande inte fått något tillbaka, det står bara som registrerat.
Jag lyckades få tillbaka några tior via Remember Flex genom att manuellt registrera köp på Amazon, men sen fick jag i efterhand en av de återbäringarna nekad och debiterades för den summan. Kundtjänsten sa att det var Amazon som nekat, de fick inte veta vad anledningen var och de kunde inte göra nåt. När jag sade att det var ju anmärkningsvärt i så fall så fick jag återbäringen i alla fall som goodwill.
Provade även kortet på två andra nätbutiker (Bokus och Conrad), återbäringen funkade inte då heller trots att jag följt instruktionerna till punkt och pricka.
Sade därefter upp kortet, sådär kan man ju inte hålla på. Har svårt att tänka mig att det är avsiktlig bluff, men hela internetreklam-branschen och affiliate marketing-grejen är ju på gränsen till att vara ett rent luftslott. Fullt med skojare överallt, alla nyckeltal är rena önsketänkandet och nästan ingenting funkar egentligen, men pengarna snurrar runt ändå.
Har Everydaycard och tycker att det har fungerat fint. Tråkigt att det försvinner. Gillade Refunder Pay bättre på den tiden som det fanns eftersom man själv styrde utbetalningen av cashback och kunde välja att få summan insatt på sitt bankkonto. Nu blir det Amex Blue plus att jag behåller mitt OKQ8 Visa som är avgiftsfritt och ger ca 0,35% i cashback, om jag minns rätt. Cashback från OK-kortet får dock hämtas ut i kontanter på macken, vilket är lite besvärligt.
Spar gärna första årsavgiften på Amex, så tar gärna en länk till Amex Blue-ansökan, om kampanjen ff gäller och någon i forumet snälla vill dela?
Vet inte riktigt varför, men EUs reglering gäller bara betalningsnätverken där utgivare av debitkort är cappade till 0,2% och kreditkort 0,3% inom EU. Därför antalet bonuskort och andra förmåner försvunnit senaste åren. Utanför EU är det fritt med högre avgifter.
Hos Revolut var det väldigt explicit, bonus inom EU och UK 0,1%, resten av världen 1%.
Amex är både utgivare och inlösare och kanske därför inte anses vara ett nätverk, vem vet.
Korrekt, EU-reglerna med avgiftsbegränsningar gäller enbart s k “four-party schemes” medan AmEx (bl a) är ett three-party scheme.
Av någon anledning tycker EU att AmExs co-brandade kort (t ex med flygbolag) är ekvivalent med four-party schemes och därför omfattas av begränsningarna men jag är inte säker på hur det har gått med det rättsfallet.