Skulle säga att jag hellre har LITE mindre bonus för att ha friheten i ett avgiftsfritt kort.
Med risk för att bli tjatig är den här effekten (“poängtrappan”) en del av medlemskapet i Coop och har inget med Coop Mastercard att göra, kreditkortet i sig ger samma 0.5 poäng per krona i bonus på Coop som på ICA.
Däremot är det svjv ingen nedtrappning i bonus på Coop, bara ett tak som är ganska högt.
Absolut, det är ju högst individuellt. Och det är själva poängen, vad som är bäst hänger på hur ens konsumtion ser ut.
Om man vet med sig att man handlar för minst 20’ i halvåret ger Everydaycard bättre cashback netto.
Men om man utöver det dessutom handlar prylar från Komplett för minst 5’ årligen krävs det en årsomsättning på 80’ för att Everydaycard ska komma ikapp.
Finns inget som säger att man bara kan ha ett kreditkort, och Komplett är ju gratis så… ![]()
Det skulle kunna ha negativ påverkan på kreditvärdigheten att ansöka om och skaffa många kreditkort.
För någon som varit rätt lat på kontokort/kreditkorts sidan, vad är det primärt man kan tjäna på att vara mer aktiv, hur mycket är det i förhållande till köpvolymen och i vilken form tjänar man det? Är det olika former av kickbacks så att det i praktiken blir säljaren som får stå för det man tjänar? Måste man i princip ha behov av krediter för att det ska “löna sig” och att det då snarare handlar om att det ska kosta så lite som möjilgt att få krediten?
Rimligtvis måste eventuell faktiskt vinst i form av mer pengar in på kontot komma någonstans ifrån för att existera ![]()
Sen finns det väl förmodligen varianter som är mer av “förmögenhetsöverföring”, typ att man har ett väldigt dyrt kort för företagets kostnader som ger privat kickback, men det tror jag numera inte är tillåtet längre men kan ha fel.
Som jag förstår det är butikens avgift för ett köp med kontokort högre än för köp med debetkort. Denna högre avgift betalar för själva krediten samt för diverse andra fördelar. Exakt vilka fördelarna är varierar mellan olika kort. Det är sällan så att ett kort är ”bra på allt” utan i normalfallet behöver man 2-3 kort för att i rimlig grad kunna få ”större fördel” vid olika typer av köp.
Jag har själv ett kort för inköp i SEK och ett kort för inköp i utländsk valuta. Om man reser mycket kan mer nischade kort ge särskilda fördelar kopplade till resor.
Viktiga fördelar för mig är avsaknad av valutapåslag och fria uttag i bankomat.
Man sparar lätt ganska hyggliga summor på att välja rätt kort.
Just kostnaden för krediten är just det som borde göra det lite svårare att hitta extra marginaler att dela ut tycker jag, någon ska trots allt ändå betala kapitalkostnaden jämfört med ett debetköp och normalt har det varit låntagaren. Fram till nyligen var som bekant kostnaden för kapital rätt låg, men så är det inte längre.
När det gäller ekonomi kan det som bekant ibland lätt bli en grej som i praktiken ger rätt låg ROI jämfört med arbetsinsatsen. T.ex. folk som ständigt flyttar runt sina pengar mellan olika sparkonton. Men kanske att det här finns några faktiska fördelar (annat än att kunna handla på kredit då).
Sen finns det väl som du är inne på vissa specifika fördelar för vissa individer, men kan tänka mig att valutaväxling osv för genomsnittssvensken är en rätt liten fråga.
Hur viktigt just valutapåslaget är varierar förstås beroende på hur mycket man handlar i utländsk valuta. Själv handlade jag mycket från utlandet tidigare. En kombination av sämre kronkurs, högre fraktkostnad och (mest av allt) Amazons etablering i Sverige har minskat det behovet mycket. Eftersom jag nu istället bor utomlands och har nästan alla kostnader i utländsk valuta är det oerhört gynnsamt att slippa valutapåslaget.
Generellt finns det mycket att vinna på att detaljstudera villkoren för olika kort och välja det som passar ihop med den egna livsstilen. Korten innehåller ju också försäkringar och de är inte identiska.
Just de nischade resekorten finns det väldigt stora vinster med, som diskuterats tidigare i andra trådar. Dock kräver de en viss motprestation för att uppnå maximalt värde.
Jag har Carpay. Jättebra, men jag har ingen bil.
Vi använder COOP mastercard till alla inköp förutom att tanka bilen, har även CarPay (mest för att jag kör Volvo och får bättre pris på service osv).
Visst det är årsavgift, men COOP har en riktigt bra försäkring när man hyr bil som vi sparar ca 1000 kronor per hyrbil utomlands med, poängen använder vi till gratis cmore och viaplay så bara det motsvarar över 3000 kronor per år.
Handlar inte så mycket på COOP längre.
Var såg du det om 3,2%?
I ett mail
April fools?
Nej. Men man behöver ha deras kreditkort för att få den sparräntan
De lite dyrare korten som har försäkringar är värda att titta på om man ex. hyr bil en eller ett par gånger per år. Då sparar man lätt in vad det kostar att köpa tilläggsförsäkringarna som alltid ska säljas in när man hämtar ut bilen. Fick tillbaks för en repad bil senast idag.
Kan bekräfta 3,2%. Fick höjt jag med, har haft deras kreditkort passivt sen deras kickass cashback, för det frågade de explicit efter ![]()
Finns många grattiskort som har motsvarande försäkring. Fick igen pengar från Santander när hyrbilsförmedlingsfirman i USA gick i konkurs innan avresa ![]()
Sen blev det ju givetvis marginellt dyrare att panikhyra ny bil strax innan avfärd, men ändå tacksam för den kostnadsminskning som Santander hjälpte oss med.
Den typen av försäkring ingår i nästan alla kreditkort, den som bland annat COOP och andra betalkort har täcker upp för repor och andra skador… sådant som hyrbilsföretagen gärna säljer på plats när man hämtar ut bilen för 1000-2000 kronor om man hyr bil i en vecka.
Har för mig den täcker skador eller självrisk upp till 15 000 kronor på COOP, aldrig fått någon skada men slipper ta den försäkringen som jag alltid tagit innan för att man inte vågar chansa i ett nytt land.