Vill inte promota Coop kortet, men bara förmedla fakta för jag skulle byta själv om jag skulle notera något som ger mer för min situation.
Om man använder konsekvent 5% kupongen hos Coop och kör storhandlingsrutin ger det en bra kick-back. Man kan ju få aningen mer annanstans, men all konsumption triggat av kick-back är ju ingen vinst i min värld. Mat behöver jag och jag handlar mycket på Coop i alla fall (bara det jag vet har ett bra pris där).
Jag har räknat ut att i vår aktuell situation vi hamnar på ca 1,5% effektiv kick-back inkl. kortkostnad. (inte inräknad det jag får bara som medlem utan kortet) Barnfamiljer bör kunna komma högre - men man behöver följa en strategi såklart.
Bra sparränta har jag på annat håll. Ser inte att sånt behövs i samband med ett kort.
Kan vara värt att kolla upp bolaget/bankens rutiner. Jag blev utsatt för bedrägeri när Norweigan skickade hem kortet till mig. Visade sig att kortet var aktiverat och klart redan när det skickades med posten…
Nu uppfyller inte detta dina krav strikt men just nu använder jag AMEX Blue Cashback. Relativt låg avgift som man tjänar in snabbt.
Har ett Komplett sedan tidigare men de har sänkt sin cashback så mycket att jag får tillbaka med från AMEX, med avgift inräknat. Så Komplett-kortet agerar backup på de ställen som inte tar AMEX.
Jag vill ha ett kort med glassiga förmåner och ett utan valutapåslag när jag är utomlands. Så jag kombinerar ett av de troligen dyraste korten - Amex Platinum - med ett av de billigaste Northmill. Det fina med Amex är inte bara fast track och lounger utan att de faktiskt ett par gånger per år bjuder på maten på fina restauranger ute. Det tillsammans med poäng man kan handla för gör att Platinum inte är så dyrt för den som ändå konsumerar mycket. Amex har också bra reseförsäkring och väldigt bra service men är däremot inte bra för köp utomlands. Northmill bytte jag precis till eftersom Svea börjar ta årsavgift för att ha konto där.
@adbsos Precis - det är också ett skäl till att ha ytterligare kort. Jag har förresten något kort från min bank också som jag aldrig använder men att ha något sånt där nödfallskort är ju bra, om det inte kostar något.
Jag och damen min nyttjar everydaycard sen ungefär två år tillbaka och är supernöjda, dock inte avgiftsfri men cashbacken överstiger avgiften multipelt.
När vi är utomlands använder vi Lunar bank, här finns säkert bättre alternativ men med deras höga sparränta på hela kontot så känns det ändå tillräckligt bra då.