Förslag på motsvarande lösning likt Opti/Lysa för mig som är amerikan?

Jag kommer gå i pension de närmaste åren och vill därför gärna ha en portfölj som håller en 60 aktiefonder/40 räntefonder fördelning tillsvidare för att minska min riskexponering. Samtidigt vill jag gärna slippa behöva balansera innehavet hela (nja) tiden. En fondrobot skulle passa mig perfekt men då jag är född i det stora landet i väst vill varken Lysa eller Opti ta emot mina pengar. :no_mouth: Jag har ett ISK på Nordnet och undrar om Nordnet One skulle kunna vara ett bra alternativ? Eller känner ni till andra bra alternativ för den lata, passiva investeraren? :slight_smile:

1 gillning

Nordnet One är väl ganska vettigt.

Annars finns KPA blandfond.
1/3 Globala aktier
1/3 Svenska aktier
1/3 Svenska räntepapper

Välkommen till forumet!

1 gillning

Tack för varma välkomsthälsningen! Och för tips om KPA! Verkar vara en bra fördelning.

Ja, det är väl Sverigeandelen som är lite hög kan jag tycka.
50% på aktiedelen.

Har ändå fonden själv eftersom jag har allt (nästan) fondsparande samlat på en av sparbankerna.

Nordnet finns SPP:s generationsfonder. De viktar ner aktieexponeringen mot ett måldatum. De finns för olika generationer (när du är född). Sedan behöver du ju inte välja just din generation. Du kan även köpa två generationsfonder för att mixa. Enda nackdelen är att avgiften är lite hög, men i nivå med fondrobot.

Exempel:

1 gillning

Om du har tillgång till dem så är ju:

och

två riktigt bra alternativ. :slight_smile:

1 gillning

Detta verkar vara ett toppenbra alternativ! Iaf balansen för Generation 60-tal. Och jag avgiften är lite högre (0,41) men så värt om jag kan slippa oroa mig för fel exponering över tid.

1 gillning

Kände inte till dessa men jätteintressant och absolut något att utforska vidare. Stort tack!

Har lite pengar i CDs (flyttade från fonder när pandemin bröt ut och sedan “glömde bort” det hela) som snart kommer behöva placeras. Lösningen kanske ligger på en av dessa.

1 gillning

Och förresten @janbolmeson - vill passa på att tacka för en superbra podd och community! Har inspirerat mig till att äntligen engagera mig i pengar och sparande. Och det var verkligen högtid då jag hoppas snart pensionera mig.

Har lärt mig massor bara de sista veckorna genom att lyssna på er podd och att läsa här på forumet. Inser att jag gjort det mesta fel gällande mina investeringar (både privata och tjp). Det som räddat mig är att jag verkligen varit helt ointresserad och passiv. Tyvärr dock inte på det sättet du brukar förespråka - har haft fonder m höga avgifter i typ 20-30 år. Borde förstås först ha bytt fonderna innan jag omfamnade det där med att vara lat och passiv. Men skam den som ger sig :wink:

1 gillning