Hej, tack för ett fint forum. Jag har smygläst en hel del, och tog idag steget att registrera mig.
Jag har ett enmansaktiebolag och har ett par funderingar. Först, jag hade förut Nordea som bank och på deras inrådan placerades för några år sedan aktiekapitalet (100K) i ett fondkonto och Nordea Stratega Ränta. Fondkontot har följt med till min nuvarande bank och nu skulle jag vilja sälja fonderna och omplacera pengarna. De får gärna ligga still i några år. Förslag?
Sedan, återigen på inrådan från Nordea pensionssparade jag via företaget i ett antal år. Pengarna, som nu finns i Nordea Hållbarhetsfond Tillväxt, får omplaceras, och jag skulle uppskatta förslag på hur de kan placeras bättre?
Till sist, kan det vara idé att återuppta tjänstepensionssparandet, eller finns det bättre sätt att sätta av företagspengar innan pensionen som är ca 11 år bort? Kan t ex Lysa för företag ersätta ett pensionssparande, eller är det kanske mera ett komplement?
Ursäkta på förhand om det här är naiva och röriga frågor. Mina kunskaper är få, men jag känner att det är dags att försöka ta mer kontroll nu.
Först och främst välkommen till forumet och kul att du har varit här innan. Det är precis så som jag önskar att det går till. Man hänger lite och sedan hoppar man in när man känner för det.
Det beror lite på risknivå, sparhorisont och liknande. Mitt generella råd är ju 10 % i aktieindexfonder per år i sparhorisont. Jag själv kör LYSA eftersom det ger - enligt mig - bäst balans mellan smidighet, forskning, odds och allt annat. Vill man optimera på avgift kan man köra en enskild fond som t.ex. Avanza Global eller Länsförsäkringar Global Index. Du känner säkert till de läsare som är anhängare av den fonden (nämner inga namn @Jakke)
Lite beroende på vad som avses med pensionssparande, är det tjänstepension som avses? I så fall skulle jag se om de går att samla på t.ex. Avanza eller Nordnet. Där hade jag gått på liknande fond enligt ovan.
Återigen en fråga som beror lite på. Det är nämligen en fråga som beror lite på hur du tänker dig efter pensionen. T.ex. minskar ju arbetsgivaravgifterna drastiskt efter 65 år, vilket kan göra det lönsamt att ha pengar i bolaget och sedan kunna fylla upp pensionen med lönepengar till låga arbetsgivaravgifter.
Fördelen med tjänstepension är ju att den är delvis avdragsgill, men å andra sidan vill man inte ha för mycket tjänstepension under för kort tid då de kan putta en över statlig skatt gränsen när den tas ut. Så det är ju något man hade behövt räkna på. Så det finns tyvärr inget klockrent svar på den frågan. Sorry.
Hojta till så kan jag sätta dig i kontakt med en pensionsrådgivare som jag tycker är bra där ni kan räkna på det tillsammans.
Du blir inte överraskad om jag säger att jag är investerad 100% Spp aktiefond Usa privat. .
Ppm 100% Ap7 aktiefond
Tp. 100% LF Usa indexnära
Kör på bara Jan.
Nej det gör det inte om man tror på teknik och riktigt bra branch spridning . 530st aktier ändå. Det blir lite som blandning billig teknik fond med nästan global branch spridning. Det vad jag missar är trög Europa 20% och 8% Japan. Men jag har lite koll på det. Det skiljer inte så mycket från en Global indexfond. Jag tror ändå mer på Usa globala stora företag långsiktigt mer än på tröga Europa exklusive Sverige.. Men som sagt ingen vet det kanske vänder i Europa. Du vet att jag är alltid 100% i en fond. Inte så att jag bara tror på högre avkastning. Jag tycker att det känns tryggare och stabilare Usa vid större nedgång än Europa och Japan.
Fint med motfrågor, då lär man sig mer LF Global Indexnära har varit mitt förstaval i tankarna runt aktiekapitalet, men även Lysa låter ju intressant här. Jag tänker mig att pengarna ska ligga stilla i minst sådär tio år. Jodå, jag läser gärna Jacke77, men det är inte ofta jag hänger med haha.
Ja, tjänstepension. Jag ska kolla upp om det går att samla på Avanza, men liknande fond som ovan (med LF Usa indexnära som bubblare) är noterat.
Det där med arbetsgivaravgifter efter 65 har jag inte tänkt på alls. Tack! Risken för för mycket tjänstepension är mikroskopisk, men jag ska fundera ett varv till och sedan återkommer jag gärna om jag behöver en rådgivare.