Jag har ett AB som är vilande, dvs ingen verksamhet har skett det senaste året. För att inte ha ett bolag med enbart utgifter så bytte jag bank så att inga månadskostnader finns för att enbart ha bankkonto. När jag bytte, till Marginalen bank, såg jag som en trevlig bonus att de lämnade ut engagemangsbesked gratis. Nu dock, när jag skulle beställa engagemangsbeskedet så har de lagt en kostnad om 500 kr för att få det.
Min fråga till forumet är om ni känner till någon bank där man kan ha aktiekapitalet ståendes på ett konto utan avgift och att de lämnar ut engagemangsbesked för en mindre (eller ingen) summa?
Vad jag vet så behöver du inte något engagemangsbesked. En vettig bank ger dig ett årsbesked gratis, och det tillsammans med en eventuell transaktionslista från (det enda?) kontot du har ger ju en total överblick över alla tillgångar.
Jag har eget AB och redovisningsfirma som sköter både bokföringen och bokslut/årsredovisning. De frågade efter engagemangsbesked en gång för länge sedan, men när jag sa vad det kostade så sa de något i stil med “Äsch, vi har ju årsbeskedet och tillgång till bankkontot, vi har det vi behöver”.
Jag har ett konto där jag kan göra överföringar till andra konton men inte betala räkningar och har inte betalat för det. Har inget kort eller andra tjänster.
Upptäckte precis detta själv när jag skulle begära ut ett eng. besked från dom som tidigare alltid varit kostnadsfritt. Dom kör visserligen ett system från när TV4 var nytt men ändå
Jag följde råd från tråden och använde årsbesked och en kort transaktionslista och hoppade över engagemangsbeskedet för det företaget. Revisorn var ok med det.
Antagligen behöver du inte någon revisor alls utan verksamhet och endast aktiekapitalet. Kolla upp det så sparar du stora pengar där också, enkelt att ändra i ordningen så du slipper till nästa år.
Du behöver engagemangsbeskedet om du har fast räntekonto annars kan du inte veta hur mycket pengar som faktiskt fanns i bolaget den 31 Dec.
Med andra ord du har sätta in pengar på 6 månader fastränta i November. Banken är nu skyldig dig 2 månaders ränta när det är årsskifte men det kommer inte stå i ett årsbesked utan endast i engagemangsbesked.
Har du inga fasträntekonton så vet jag inte om någon anledning till varför man skulle behöva ett men andra kanske vet. Min revisor behövde ett först när jag började med fast räntekonton.