Jag undrar om någon här inne har lyckats få ut sin gamla så kallade individuella pension spar IPS i förtid TROTS att den är högre än ett prisbasbelopp?
Jag har hamnat i en dum situation där min gamla ips ligger på strax ovanför ett prisbasbelopp. Närmare 100 000kr och dessa skulle jag ju såå gärna vilja komma åt att investera bättre.
Man måste vara på obestånd enligt skatteverket och under ett prisbasbelopp enligt swedbank för att få ta ut dem före 55års ålder.
Tror ni det funkar att skicka en ansökan och vädja till skatteverket om att få ta ut dem? Kanske till och med spela lite på den lilla fiolen och påpeka hur dyrt allt blivit och att bolånen äter upp mina pengar.
Eller ska man försöka finna den sämsta fonden man kan att placera dem i så de går ner under ett prisbasbelopp?
Hade varit intressant att höra lite åsikter om detta. Hur kan det vara så illa att man inte bestämmer över sina egna pengar och värdepapper? Jag är 40 år kanske jag ska tillägga så en bit kvar till 55
Har sedan länge slutat spara i min ips såklart.
Nej, inte i förtid utan min tanke var att du flyttar till förvaltare som har fonder som du vill ha t ex om nuvarande inte har dem. (I linje med att du vill investera pengarna bättre.)
Räkna alltså med att du INTE kommer att få ut pengarna i klumpsumma i förtid.
MEN du skulle kunna kolla med de olika förvaltarna om det är någon som påbörjar utbetalning (minst 5 år) i förtid. Jag har blivit erbjuden det gällande en tjänstepension, lågt belopp men för mycket för återbetalning. (Valde dock att låta den ligga kvar.)
För att kunna få ut pengar i förtid och på ett bräde så måste din ekonomiska situation vara så ansträngd att detta kapital gör en avgörande skillnad mellan personlig konkurs eller inte.
Skatteverket skulle exempelvis inte bevilja ett undantag om dina 100.000kr inte skulle räcka att undvika personlig konkurs.
Din framtida pension är således skyddad i lagstiftningen från fordringsägare men även från ditt egna ”yngre jag”.
(När pengarna i en framtid väl betalas ut månadsvis är givetvis varje enskild utbetalning utmätningsbar)
Att slå knut på dig själv och försöka förlora delar av kapitalet genom att välja en dålig fond eller aktie för att på så vis sänka värdet av ditt sparande med ca -40% så du hamnar under 1 Pbb och därefter betala den latenta skatteskulden på 30-50% beroende på vilket inkomstskikt du ligger i idag rimmar dåligt med din intention att investera bättre.
(Visst - den latenta skatten skall ändå betalas någon gång i framtiden men då sannolikt till ~30% beskattning som pensionär)
Rådet du fått i tidigare inlägg att flytta IPS’n till annat institut är nog den bästa lösningen för tillfället.
I och med att man betalade in till sin IPS/Pensionsförsäkring och fick avdrag i deklarationen för denna insättning så anses du ha ingått ett avtal med staten att dessa pengar ska vara öronmärkta för din ekonomiska framtid som pensionär.
Pensionssparande var i stort sett skattedrivet på -70, -80 och 90-talet och då främst mot höginkomsttagare som betalade höga marginalskatter, ”Varför betala 50-70% skatt nu när du kan betala 30% skatt i framtiden?” var argumentet.