Hur får jag mina ips fonder i Swedbank att sjunka?

Hej!

Konstig fråga men hur får jag mina ips fonder i Swedbank att sjunka?? Kan ju inte plocka ut dom då värdet måste vara max 47300 kr och jag har 49300 kr. Jävligt irriterande! Jag vill inte ha kvar dom där då jag inte tänker betala skatt på dom vid 65 års ålder. Jag har ett annat pensionsspar som jag klarar mig bra på! Jag byter hela tiden med dom går aldrig ner och jag kan inget om det egentligen…

Kan nån hjälpa mig?

Hej Veronica,

Tyvärr är detta ett ”problem” som finns med det gamla IPS-systemet, att vi som kontoinnehavare blir låsta inom den kontoformen när det överstiger ett visst belopp.

Nog väldigt svårt att försöka aktivt förlora pengar på ett sådant konto, inget jag heller rekommenderar att man försöker göra.
Den ena vägen att gå är att vänta och se om det kommer någon större nedgång och då stänga ned IPS:en, den andra är väl att bara låta det vara. Du kommer tjäna pengar ändå, även om du kommer få skatta på det vid uttag, så kanske inte är värt att krångla med det?

Den tredje som jag verkligen inte rekommenderar på något sätt är att försöka hitta någon aktie eller derivatprodukt med hög hävstång och försöka förlora pengar den vägen, men som sagt, inget jag på något sätt rekommenderar!:sweat_smile:

Räntefonder med dålig avkastning och vänta på att prisbasbeloppet höjs?

Finns det någon lista över värdepapper som man kan investera i på IPS-kontot?

Kan du dela upp så att du placerar summan du vill ”behålla” i en stabil, lågavkastande fond och summan du vill bli av med i en kamikaze-fond? Risken finns förstås att du prickar en vinnare och plötsligt har ännu mer pengar… :wink:

2 gillningar

Det svåra är att hitta bra kamikazefonder. Det kan ta en stund även innan en dålig fond har förstört tillräckligt med kapital.

Om det går att investera i minifuturer med hävstång runt 10 borde man få till en lyckad harakiri efter några försök.

Eller så får man satsa på att bränna pengar på courtage och växlingsavgifter. Om valutaspreaden är 0,50 % (vet inte vad Swedbank tar) borde man vara i mål efter att ha köpt och sålt samma utländska värdepapper typ 8 gånger. Det känns som ett ganska tryggt och kontrollerat sätt. Fast man kanske får hoppa mellan åtminstone ett par olika värdepapper så att någon inte får för sig att man sysslar med kursmanipulation. :smiley:

2 gillningar

Bara en OT-kommentar - det här är ju ett implicit bevis på att investerande inte bara handlar om skicklighet utan också om tur. Om det inte handlade om tur så skulle det vara enkelt att ”förlora” med flit. :wink:

7 gillningar

Det är därför jag mer och mer tror på mitt senaste förslag. Att använda bankens höga avgifter som ett verktyg i sitt självskadebeteende.

Valutaväxling och courtage kan aldrig råka bli billigare av misstag. Och om man har otur och råkar sälja dyrt och köpa billigt är det bara att hamra på med fler order tills avgifterna gjort sitt. :smiley:

Om det finns tillgång till utländska börshandlade produkter på Swedbanks IPS borde man ha bränt tillräckligt med pengar på en halvtimme, även om man tar det lugnt och sansat. Om det bara finns vanliga fonder kan det ta några veckor.

2 gillningar

Jag är intressead av tänket i frågan, varför vill du inte betala skatt på dem när du tar ut pensionen?

Har kikat på alla möjliga sätt🙈 Värdepappaer mm. Verkar ju bara som man kan köpa och sälja och byta fond på Swedbanks egna… helt otroligt! Herregud så dåligt

Kan man inte handla dessa fonder manuellt via mäklarbordet? De brukar ta typ 500 spänn för att svara i telefon. :smiley:

Risken är att de tycker synd om knäpptanten och låter bli att debitera. :rofl:

1 gillning

Grundavdraget från det år man fyller 66 år är högt. Du får troligen inte betala högre skatt när du plockar ut dem, än om du lyckas få ut dem nu, så varför bry sig?