Hej, jag sitter nu och planerar pensionsuttaget och funderar på om jag skall ta allt livsvarigt eller en del på kortare tid. Till saken hör att jag kommer att jobba sporadiskt “när det behövs” i alla fall undet första halvan av 24 (jag fyller 67 2024) Om jag skulle ta allt livsvarigt nu kommer jag att hamna en bra bit över statliga skattegränsen. Till att börja med har jag pausat ppm och tre traditionella tjänstepensioner (jag har 10st) för att se var jag hamnar då. Troligen ungefär 50000 men om jag skjuter upp så bli det ju ändå mer när jag tar ut resten…
Menar du att du får betala statlig skatt hur du än gör? Det är väl inte ett riktigt problem i så fall? Grattis till en rik pension!
Eftersom du tänkt jobba i början så är det vört att skjuta fram några pensioner, för qtt du ska få så jämn inkomst som möjligt. Ju jämnare du kan få till inkomsten, desto mindre statlig skatt betalar du totalt sett.
Härliga problem, men det är klart du skall optimera rätt. Jag har inget facit, men jag hörde om en lösning som kanske kan vara intressant för dig:
En nära släkting till mig med riktigt bra pensioner har valt att skjuta upp starten för utbetalningen på några av deras pensionsförsäkringar - trots att de nu är över 80 år. De tänker att de kan användas som arv eller så kan de aktiveras om det händer något oförutsett i ekonomin som gör att övriga pensioner inte räcker.
Edit: Fungerar inte för dig då du inte har efterlevandeskydd
Ja det är “risk” för det. Frågan var väl då egentligen om man skall satsa på att man lever längre än 20år till. För det var alternativen att ta vissa på begränsad tid och då betala den statliga skatten med en större del. Obs inget återbetalningsskydd.
Ja det är en bra pension pga mycket övertidsarbete i unga år och en tjänstepension utanför kollektivavtal. Jag lyckades nog “lura” dom lite plus att inflation har varit låg de sista 15åren, fast summa 40% över kollektivavtalet.
Dessutom bra utveckling på börsen.
Både allmänna och ppm är livsvarig men de kan du göra tillfälliga stopp med vid behov. Övriga tjänstepensioner går ej stoppa med dagens regler när du börjat ta ut dom. Men du kan rulla de framför dig ett år i taget och skjuta på starten.
Jag skulle främst se till att ha ett bra testamente, så att pengarna hamnar där du vill att de ska hamna. Det är ditt eget val.
Utöver det, så skulle jag göra en värdering på hur länge du tror att du lever. Din hälsa i dag, de underliggande sjukdomar som du möjligen har, de gener som du har och så vidare. Optimera efter det, för det är så pass bra som man kan göra själv.
Christ58 ja jag har börjat rulla några. Alla försäkringsbolag jag pratat med har inte haft några problem med att jag flyttat fram 3-6 månader ett antal gånger så länge som man gör det innan utbetalningen har börjat. Det behövs inte 3 månader som “Min Pension” tycks tro.
Tjoohoo vi har testamente och framtidsfullmakt men det skulle behöva uppdateras med vad som skall hända när bara en är kvar.
Jag är intresserad av min hälsa så jag gör vad jag kan men man vet aldrig vad som händer. I min ålder så börjar folk falla av av olika orsaker.
Själv har jag varit pensionär i 10 år och började lyfta en av mina två IPS i höstas. Den andra får anstå ett tag till.
Däremot klämde jag ut en tredje mindre IPS på 5 år så fort som möjligt eftersom den saknade efterlevandeskydd.
Grundavdragen ökar i princip varje år, så det har varit en bra affär.
Hej .
Trevliga problem på många sätt. “Betala statlig pension hur jag än gör”.
Jag har arvingar som skulle uppskatta ett arv från kvarvarande pensioner med efterlevandeskydd om det skulle råka bli nåt.
Ingen målsumma för det dock . Det blir vad det blir. Helt ok om det blir lite.
Det påstås att gränsen för statlig skatt på pension under 2024 för den som fyllde 66 under 2023 blir
56900 Per månad. Se till att hamna minst där.
Svårt att veta vad dom gör med beskattningen framöver. Statsskattegränsen kanske fortsätter höjas lite extra. Kan vara smart att om man har möjlighet försöka inte hamna för lågt om man har ekonomi för det.
Och Jag räknar med att intresset att bränna pengar avtar för mig med åren genom att iakta andra i äldre generationen. I alla fall över 80. Där tacklar dom flesta av en hel del med resande , bilaffärer , fastighets och hemmets utrustning mm.
Om jag var du skulle jag lägga upp utbetalningnen så att du börjar trappa av från 75 kanske tidigast. och ha sänkt till statskattegränsen vid säg 80 års ålder.
Det som då bör hända i ditt fall är att du får ut en bra bit över statskattegränsen i pension före 80.
Bra att veta är att tjänstepensionerna är ofta inte möjliga att ändra på när utbetalning startat. Man kan däremot krana på Statliga pensionen fritt över tid.
Jag har gjort så att jag sätter igång en eller två av mina 8 tjänstepensionsdelar i taget för att kunna öka eller minska uttaget över tid när skatter/inflation/livsplanen etc ändras kraftigt och i mitt fall spara dom delar som har efterlevandeskydd lite längre än andra delar.
Om man ännu inte nått riktåldern för Pension och vill dra ner helt eller delvis på arbete kan man göra det för att minska sin framtida pension för att som en effekt slippa betala statlig skatt som pensionär över riktlåldern. Man bör dock vara medveten om den extra höga beskattningen på pension före riktåldern med ca 2800 SEK extra skatt varje månad vid uttag av 35.000 pension per månad.
Stort medhåll på denna observation.
De äldre i vår släkt och bekantskapskrets som har passerat 80 spenderar mindre än när de var i 70-årsåldern och de flesta har pengar över från pensionen när månaden är slut.
Lite så inser jag att man bör tänka att intresse för saker som kostar mycket pengar avtar med ålder. Nu skall ju 70 vara det nya 50 så det tänker jag också på. Jag jobbar med personer som lite ens var födda när jag gick ut CTH. Det är faktiskt så att man känner sig yngre om man jobbar med unga personer. Jag tänker inte ens på att jag är 35 år äldre . Därför har jag också svårt att sluta jobba. När jag var yngre tänkte jag att jag skulle sluta vid 60, nu är jag snart 67…
Grattis till en fin situation!
Inte din frågeställning, men en annan vinkel på detta:
När du har så hög pension utöver vad du behöver, kanske skifta fokus från låg skatteavbränning till att istället få ut så pass mycket så att du kan investera (eller amortera) överskottet klokt så att det blir lätt tillgängligt för dig eller dina efterlevande. Det är i mitt tycke en mer värdefull rikedom än att rådda med att optimera inkomstströmmar från en källa som man i grunden inte styr över.
Jag kan ofta tycka att fokuset på minskad skatt ibland leder vissa grupper fel, exempelvis egenföretagare. Att fokusera på optimal position istället för optimal skatt (utan att helt bortse från skatten såklart) tycker jag leder mer rätt.
Ja det har jag också funderat över. Jag har intresse för ekonomi så jag kan nog investera eventuellt överskott. Just nu ligger fokus på att helrenovera det gamla huset vi köpt till 50% belåning. Det är svårt att undvika skatt och det är inget självändamål förstås utan man skall bara veta att man har valt själv hur det blir. Jag har en gammal privat pensionsförsäkring från den tiden man hade 80% maginalskatt. Den verkar vara rätt dyr med höga avgifter och dålig utveckling. Den tar jag nog ut på kortast möjliga tid.
Jag använde ”Min Pension” för att modellera olika uttags upplägg för att minimera statlig skatt.
Du vet var gränsen går idag och kan estimera framtida gräns.
Jag valde att skjuta fram start av uttag från en privat pension där sambon kan ärva om jag trillar av pinnen i förtid.
Övriga pensioner får kollektivet glädje av när jag dör (sambon får hus och ISK sparandet, gäller att vara trevlig så jag inte får en knuff i ryggen vid fel tillfälle ).
Har 5-6 olika AMF pensionsfonder, valde att plocka ut de minsta på kortare tid, 5-10 år. De stora blir på livstid.
PPM uttaget idag på 75% under tiden de mindre AMF fonderna töms.
Jag är mycket tacksam för ITP2 och eget sparande som kan förgylla ålderdomen.
”#
Hela mitt liv har jag levt ekonomiskt, fulltid inom IT + sidojobb tills jag blev 45 år.
Nu var planen att som pensionär kunna unna sig det lilla extra tex resor och restaurangbesök men mitt tidigare mind-set att leva ekonomiskt får jag kämpa mot. Med lite träning går det säkert att lära sig att leva lite som latte-generationen.
Haha jag känner igen mig. Vi verkar vara i samma situation och tänker lika. Ditt uttag är ungefär så jag tänkt mig. Möjligen med undantag att jag jobbar lite nu under vinter/våren. Men sedan när det blir varmare så blir det nog bättre att vara i sommarstugan
Jag är nu 80 år gammal. Jag har så hög pension att år 2024 finns det risk att för första gången som pensionär behöva betala statlig skatt.
Många år innan jag blev pensionär så simulerade jag olika alternativa lösningar på “minpension.se”. Många i min släkt hade blivit mycket gamla så jag var inställd på göra tvärtom som de flesta andra och satsa på en hög livsvarig pension, istället för att ta ut så mycket som möjligt de första 5-10 åren. Så jag skulle skjuta upp pensionen i olika steg och vänta med tjänstepensionen tills jag hade fyllt 70 år.
Jag hade planerat att arbeta även efter min 65 årsdag men just då skulle min arbetsgivare minska personalstyrkan. Så jag valde att sluta arbeta, men ändå hålla fast vid min plan. När jag fyllde 70 år började jag således ta ut min tjänstepension, som på detta sätt blev väsentligt högre. Men bara 3 månader senare fick jag en cancerdiagnos. Trots att jag faktiskt ännu inte är friskförklarad från den sjukdomen har jag nu levt ett ekonomiskt bekymmersfritt liv tio år senare. Ty min cancer har hållit sig lika lugn som min oro över min ekonomiska situation. Att slippa oro över ekonomin är faktiskt också ett bra sätt att höja livskvaliten och ha ett bra liv som pensionär.
Med risk för att jag kan ha fel då IPS är en ren Bankprodukt utan försäkringsinslag så skulle jag spontant hävda att efterlevandeskydd på IPS är utan betydelse.
Att det saknas förmånstagare inskrivet i IPS’n är inte samma sak som att pengarna inte skulle utbetalas.
Saknas insatt förmånstagare så utbetalas IPS till dödsboet och fördelas enligt testamente.
Som jag minns det så var detta fördelen med IPS att man kunde rikta utbetalningar till någon utanför den vanliga förmånstagarkretsen, (Make, Sambo, Barn) men ändå tillgodogöra skatteavdraget de år som inbetalningarna skedde.
Som sagt, IPS är en bankprodukt och kanske skiljer sig villkoren bankerna i mellan….
Har också ett svagt minne av att IPS är den enda pensionsprodukt som saknar bortre gräns för när uttagen senast måste påbörjas - men även här kan jag ha fel.
Har man någon gammal IPS så bör man kontakta sin bank och få svar på vad som gäller vid dödsfall med/utan insatt förmånstagare.
I detta fall var det ett pensionssparande som togs på sent 70-tal i försäkringsbolaget Valand. Bolaget köptes upp av Wasa som i sin tur köptes upp av Länsförsäkringar.
Pensionsförsäkringen togs när jag var ensamstående. När jag som gift kontaktade bolaget som då var WASA fick jag beskedet att det skulle kosta en hisklig massa pengar att ändra till efterlevandeskydd.
Med all respekt tror jag därför att du har fel. På senare år blev det väl däremot som du beskriver. I praktiken hade alla Pensionsförsäkringar som öppnades i bank ett efterlevandeskydd.
Nja - ingen av oss har fel men man måste vara försiktig när man nämner IPS men menar pensionsförsäkring då det är 2 vitt skilda produkter som dock har samma syfte.
Då du bevisligen har bank i blodet från ditt yrkesliv så utgick jag ifrån det du skrev, nämligen IPS som är/var bankernas svar på pensionsförsäkringar.
Valand var ett fint gammalt Livbolag som gick ihop med Vegete och som tillsammans tog namnet Wasa - 2 enkel V blev ett dubbel W.
Vegete hade inte mycket till Livstock utan var att betrakta som ett sakförsäkringsbolag i första hand.
Wasa gick senare ihop med LF tidigt 90-tal och hette under de första åren LF-Wasa men med tiden föll Wasa bort ur namnet och blev endast LF.
Nåja, det är nu klarlagt att du inte hade en IPS utan en pensionsförsäkring med sitt ursprung i Valand och ditt agerande blir därför logiskt.
Valand/Wasa/LF hade ju på den tiden de allra vassaste Tradprodukterna som var att betrakta som pensionsförsäkringarnas ”Rolls Royce” med en mängd olika specialeffekter som gjorde säljare till andra Livbolag gröna av avund, exempelvis Skandia för att nämna någon.
Till den som läser detta och har en IPS i sin bank kan det vara bra att veta att pengarna går att styra till dödsboet och sedan vidare till valfri person eller organisation via testamente.
Något som inte går att göra med pensionsförsäkringar.
Peace
Rätt. Jag borde inte ha använt beteckningen IPS.