Försöker Nordnet skimma några promille vid köp?

Jag la just en köporder på en ETF som handlas på xetra, 505 stycken för 10,4390 euro styck. Nordnet har inte realtime orderdjup/bid/ask på denna så då går jag till xetras hemsida och ser istället en köporder på 505 stycken för 10.435 euro styck (detta är garanterat min eftersom det finns ingen motsvarade order med mitt riktiga pris). Det ser onekligen ut som att någon försöker råna mig på några promille.

1 gillning

Japp, detta är något mäklarna gör. Det är så vedertaget att en professor i ekonomi sade det som en “matter of fact” under en föreläsning på en kurs jag gick i höstas.

Du kan försöka hitta Nordnets “best execution”-policy och se vad som är tillåtet och inte.

Hur är det om du lägger en marknadsorder? Nu satte du köppriset själv. Fick det pris du satte och börsmäklaren tog mellanskillnaden +courtage.

Kolla förresten den detaljerade kostnadsredovisningen vid köp av utländska ETF. Efter det kände då åtminstone jag att jag kommer köra courtagefritt månadssparande i ETF (Nordnets erbjudande) och aldrig köpa ad hoc. Blir många procent över tid i avgift även för en “billig” ETF om man inte ser upp. ( Bara lite meckigt med att pengarna dras den 5e och måste ligga på samma konto, ej t.ex. sparkonto… )

1 gillning