Har en del pengar i aktiva småbolagsfonder Europa och USA som presterat dåligt.
Tänkte byta över till motsvarande ETF för att få ner kostnaden. Tycker ni man ska nöja sig med en global småbolags etf eller välja en europeisk och en amerikansk? I sverige har jag redan fonden plus småbolag.
Vad tror ni om dessa?
SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF
iShares MSCI Europe Small Cap UCITS ETF EUR (Acc)
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc)
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted (Acc):
Jag undrar också om ni tycker man ska någon särskilt strategi för att köpa etf? Bara om det är ju smidigt för då slipper man courtaget. Annars ska man testa att lägga sig exempelvis 0,5 % under aktuell kurs? Hur stora chansen att köp går igenom om man gör så om ordern gäller bara en dag? Eller är det bättre att köpa till aktuell köpkurs utan att krångla?
Jag hade nog gått på denna för att slippa viktningsproblematiken. Vet även att " Avantis International Small Cap Value ETF" är poppis i forumet eftersom den ger viktning mot Small Cap Value (SCV).
Den typen av strategier ger ofta intryck av att fungera men har i själva verket negativt väntevärde – annars skulle man ju lätt kunna bli hur rik som helst genom att handla fram och tillbaka. Själv brukar jag lägga mig snäppet över högsta köpbud, men jag vet inte om det är bättre eller sämre än att bara lägga en marknadsorder – i praktiken spelar det nog ingen roll.
Jag har den första och sista av dessa (zprv och zprx), då jag vill ha just small cap value. Jag kan dock inte säga att jag gjort en djupare analys av fonderna. Har två lika stora poster som motsvarar en liten del av min portfölj. Det blir ju en tilt mot västvärlden, och europa i synnerhet, då jag antar att en marknadsviktning skulle innebära en större post i USA än i EU.
När jag skriver detta inser jag dock att jag inte på djupet vet varför small cap value ska vara bra, annat än att jag läst om prestationer på lååång sikt. Tror vi att vi kan outsmarta marknaden genom att titta på nyckeltal?
När jag har köpt ETFer med stor spread har jag satt ett lågt pris, väntat några minuter på att priset ska sjunka, sen successivt tryckt på “öka”- knappen Avanza för att köpa direkt. Tycker att kursen kan hoppa så mycket medan man sitter och knappar in att det är svårt att matcha utan att betala överpris. Den magiska knappen är snabbare
Ibland har det blivi 3-4 delavslut vilket jag tycker tyder på att jag kramar ur några extra kronor.
Jag funderar på om courtaget man slipper på Nordnet om man månad sparar är värt eller om det är bättre investera själv när man har pengar över från annan försäljning?
Till vilken kurs köper man vid månadssparande? Är det stängde kursen eller kursen ett visst klockslag?
Om man köper själv utan månadssparande så kan man ta igen courtaget på att lägga sig någon halv procentenhet i lägre i kurs mot aktuell köpkurs eller om man vill vara ännu mer konservativ bara 0,2 % under. Kan ju göra att man får tillbaka hela courtage kostnaden med råge eller så missar man ett bra köptillfälle och får köpa till dyrare kurs….