Första bostadsrätten | Frågor om bud och lån

Hej!

Pga tråkiga omständigheter ska jag nu flytta och haft span på en bostadsrätt som år 2022 gick för 1850 000:- enligt Hemnet. Lägenheten låg då ute för 2150.000:-.

Denna lägenhet har legat ute tidigare men köparen drog då tillbaks den. Nu ska personen sälja den igen och priset ligger på 1850.000:- som personen köpte den för 2022.

Min tanke är att lägga ett bud på 1600.000:- efter att ha varit på visning i tisdags utan att någon lagt ett bud.

Jag vill verkligen ha lägenheten men inte till vilket pris som helst, skulle kunna tänka mig max 1750.000:-

Tycker ni andra att jag lägger mig alldeles för lågt? Har som sagt aldrig tidigare lagt ett bud på en lägenhet. Och skulle budet avslås hur mycket ska jag höja med åt gången?

Till frågan om fast eller rörlig ränta har jag tänkt mig rörlig, och undrar om man utan energiklass A eller B på boendet samt att inte vara bankkund hos en bank vad en ”bra rörlig ränta” är i dagsläget och vad jag ska vara nöjd med?

Har idag 2 lånelöften från olika banker och undrar om jag sedan vid eventuellt köp smidigt kan byta bank för bolånet?

Ni med erfarenhet får gärna svara!

/ maskinen.

Vad som du skall buda får su nog känna av själv. När du var på visning/prataee med mäklaren frågade du då varför säljaren skulle sälja? Har de önskemål om tillträde? Dvs vill de att du flyttar in snabbt för att de har köpt nytt och vill flytta, eller vill de ha lång inflyttning för att dem letar nytt och bara försöker få loss sina pengar först(banken vill inte ge dem lån om de inte säljer först).

Det är mycket som spelar in kring hur lågt du “vågar” gå.

Din fråga om räntan, jag skulle kika på SBAB och de andra som visar vilken ränta som du går direkt på deras hemsida(när du matar in info i deras snurror). Men en bra ränta vore väl 3,75%-4%, landar du där är det bra.

Att byta bank är smidigt, din handläggare på banken fixar med flytten flr dig. Även autogiro och liknande flyttas med.
Det som är omständigt är att uppdatera dina kortuppgufter hos typ netflix, Spotify etc. Men det går ganska snabbt. Du kommer även behöva uppdatera ditt lönekonto på jobbet så pengarna kommer rätt.