Första familjebilen – hur ska vi tänka?

Detta är värt mer än vad man tror. Vi måste serva vår för att få garanti. Är ett helvete att få ihop logistiken när man har småbarn. Såklart ska bilen lämnas kl 7 och hämtas kl 16.

Vi har en Corolla Touring och är nöjda med den. Har två barnstolar i baksätet, det får plats utan större bekymmer, men du kan få problem om du är lång. Går heller inte att sitta mellan barnstolarna. Där är ingen isofix fram, vilket för vissa kanske kan vara en nackdel.

Bagageutrymmet platsmässigt är ok. Man får in två fällda vagnar, och du har förvaring där reservhjulet annars skulle ha varit, där man får i en del packning. Stora resväskor och vagnar samtidigt kan bli problematiskt.
Fäller man sätena får man in rätt mycket. Har kört en tre meters kungsgran utan problem, dock med bakluckan lite på glänt.

Ska du käpa en begagnad så köp en från 2020 eller senare, Google Auto är inte tillgängligt på tidigare årsmodell.

Den har även en ganska liten tank, på ca ~35 liter. Man kommer mellan 70-80 mil på en tankning.

Nu låter det kanske som att jag är mest negativ, men jag är nöjd med bilen generellt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vi har två olika Toyota just nu. Ett bra välfungerande märke. Men: Åker ni mkt motorväg så är de bullriga! Fick låna en Yaris cross vid senaste servicen. Med dubbdäck i 100 var det lätt att hålla sig för skratt…

Provkör! Gärna på era hemmavägar.

Åkte innan s80 och en 520 kombi. Tyst och fint!

1 gillning

Toyota, Skoda, Kia oxh VW är fyra märken som gör erkänt bra bilar.
VAG(Vw, Skoda) har lite mer problem med yttre rost, men bara man är uppmärksam innan köp bör det vara lugnt.
Toyota har varit väldigt slöa när det kommer till infotainment utvecklingen tyvärr…
Kia tycker många har ganska små och obekväma stolar.
Asiat bilar har även en tendens av att ha lite sämre isolering i sina paneler, vilket gör att vägbuller upplevs lite tydligare samt burkigare.
Kvittar egentligen vad ni väljer, bensin, diesel, blandad (el fossil) eller ren el…
Dessa märken med bilar fr 2020 uppåt kommer garanterat göra er nöjda…
Frågan är mest vilken design du söker, både interiört samt exteriört.
Min smak föll på Skodas Sportline version.
Super nöjda, stort bagage och plug in hybrid (Laddbox hemma).
Lycka till med bilköpet!

Nix, Golf har väldigt stort bagageutrymme på ca 600 liter

En snabb googling: Golf 611 liter, Octavia 640 liter

Jag minns också när vi köpte för 5 år sedan att Golfen hade mindre bagageutrymme.

Vi har några gånger nätt och jämnt fått plats med det vi behövde få med i vår Octavia. Därför rekommenderar jag minst motsvarande Octavias bagageutrymme.
Notera dock att bredd och djup är viktigare än höjd i de flesta fall, så köp en kombi, en stor sedan, eller en gigantisk SUV om det är en barnfamilj som ska använda bilen.

Jag kan helt klart rekommendera Toyota som bilmärke. Dom har en annan nivå av felfrihet över tid än flera av bilmärkena som andra förslår här. Se ex rapporten nedan. Även mindre fel som man kanske inte använder maskinsskadeförsäkringen för är säkert färre dom också.

5-6 ggr färre dyra fel än för VW och SKoda eller Volvo är värt mycket. Bara att slippa lämna bilen på verkstad kan var besvärligt om man har familj och behov av bilen. Ofta kan man behålla Toytotabilarna i massor med år utan nämnvärda problem.
Andrahandsvärdena är relativt höga men det finns en orsak.
Toyotas Hybrider är kända för att vara snåla, långlivade och strula mycket sällan. Jag skulle undvika laddhybrid. Ni har fel körmönster för att dom skall lönas sig och dom är dyrare.

Min poäng var bara att Golf inte har litet bagage, det är bland det största på marknaden

Satsa på en Skoda Kodiaq eller Skoda Superb, ingen bil har i princip samma utrymme i baksätet för det priset och kvalitet. Innan barn bryr man sig inte om komforten i baksätet, med barn blir det en helt annan sak. Volvos baksäten är trånga och en katastrof med bilbarnstolarna. Köper du en Kodiaq kommer du inte behöva byta på 10 år. Finns även med 7säten för den som behöver det. Den lastar också riktigt bra.

Volvo byggs för deras första köps kunder, dvs. 50 pluss gubbar, och ja det har inte inte heller småbarn att tänka på så bilarna är inte anpassade för det heller.

Vi valde Octavia eftersom vi sällan åker långt och ville komma undan någorlunda billigt. Kodiaq har jag provkört, tycker att den inte kändes så trevlig att köra, för stor och lite gungande fjädring. En kollega till mig har haft en Kodiak och varit jättenöjd dock. En 7-sitsig Kodiaq passar bra för de som har det behovet. Kodiaq, Superb eller Passat har bredare baksäte, större bagageutrymme och är tystare än Octavia. I Stockholm där vi bor är det bra om bilens utvändiga mått inte är för stora, så om jag skulle köpa en bil idag skulle det vara svårt att välja mellan Superb, Passat och Octavia.

Om man vill kunna ha två bilbarnstolar i baksätet och ändå kunna få plats med en vuxen i mitten så måste man vara en smal vuxen med Octavia. Det blir nog rätt så obekvämt också, även om du är smal.

Vi har ett av barnen fram, med ISOfix och avstängd airbag (man kan stänga av genom att sticka in bilnyckeln och vrida om vid passagerarsätet).
I framsätet går det att ha en bebis i babyskydd eller en framåtvänd stol. En bakåtvänd bilbarnstol gör att sidobackspegeln inte går att se, i alla fall för mig som är 173 cm lång.

Jag skulle lägger också min röst på Octavia. Var helt inställd på att köpa en för några år sedan, men det blev en elbil istället. Ta med en barnvagn och åk och testa ett gäng bilar. Även bilar som är byggda på samma plattform kan skilja sig en hel del utrymmesmässigt och antalet liter i bagageutrymmet kan ge en skev bild beroende på bredd, djup och placering av hjulhus. Även utrymmesmässigt med utrymme i baksätet så kan en mindre bil kännas rymligare än en större.

Jag köpte en 2020 Subaru Forester för ungefär en månad sedan och riktig nöjd med den. Den är rymlig stabil och trygg med AWD, perfekt för all väder. Förarposition och stolarna är bekväm (jag är 193) och full med säkerhetsfunktioner. Bränsleförbrukningen är helt okej för en SUV. Subaru är kända för sin pålitlighet. Rekommenderar verkligen.

1 gillning

Skulle rekommendera Volkswagen Passat GTE (hybrid), kört sådan under totalt 6år som tjänstebil.
Riktigt bra bil, kan fås billigt som begagnade.
Bekväma och kan köras på el mest om ni håller er i närområdet.