Första fritidshuset – köpa färdigt eller tomt + modulhus? Budget 5 MSEK nära Stockholm

Hej!

Vi har börjat titta på möjligheten att köpa fritidshus och jag tar gärna emot tips och erfarenheter från er som redan gjort den resan.

Vi är en familj med tre barn och bor i Stockholms innerstad. Tanken är att hitta ett fritidshus som ligger max 1–2 timmar från Stockholm, så att det faktiskt blir enkelt att åka dit exempelvis torsdag–söndag, över en helg eller spontant när man känner att man vill komma bort från stan.

Jag är väldigt ny när det gäller både hus, fritidshus och tomtköp, så jag försöker förstå vad som är viktigast att tänka på.

En tanke vi har är att köpa en tomt med sjöutsikt och sedan bygga exempelvis ett modulhus. Alternativet är förstås att köpa ett befintligt fritidshus. Vi vill gärna ha närhet till vatten/sjöutsikt, men samtidigt inte hamna alltför långt från mataffärer, restauranger osv framför allt eftersom vi har barn och inte vill ha långt ifrån allt.

Vi har bland annat börjat titta runt Norrtälje och områden däromkring. Budgeten är cirka 5 miljoner kronor totalt, men jag har dålig koll på hur långt det räcker idag, framför allt om man ska köpa tomt och bygga nytt.

Tar väldigt gärna emot tips kring:

• Vilka områden inom 1–2 timmar från Stockholm skulle ni rekommendera för en barnfamilj?
• Är Norrtälje/Vätö/Rådmansö och liknande områden bra alternativ, eller finns det andra områden vi borde titta på?
• Vad bör man tänka på när man köper tomt? VA, el, väg, strandskydd, bygglov osv?
• Är tomt + modulhus en bra väg att gå, eller blir det ofta betydligt dyrare och krångligare än man först tror?
• Hur viktigt tycker ni att sjöutsikt/närhet till vatten är för värdet på längre sikt?
• Vad önskar ni att ni själva hade vetat innan ni köpte ert första fritidshus?

Budgeten är som sagt runt 5 MSEK och tanken är framför allt att hitta något som familjen kan använda mycket och året runt, inte bara några veckor på sommaren.

Alla tips och erfarenheter uppskattas! :slightly_smiling_face:

Tankar:

Strandskyddet är verkligen hårt. Det råder stor brist på omebyggda tomter vid vattnet där man kan smälla upp ett nytt hus.

Bygga nytt är förhållandevis dyrt, inte säkert att marknadsvärdet på den färdigutvecklade fastigheten överstiger byggkostnaden. I synnerhet med tanke på att ni nog inte har råd med de attraktivaste lägena. Det är lätt att bli fartblind och bränna miljoner om man aldrig får tillbaka. Ert nybygge i skogen skulle ligga ute på samma marknad som gamla hus vid vattnet. Ju mer lantligt man kommer desto sannare blir det, uppe i norr lönar det sig inte ens att renovera. Bygger man för sig själv och “aldrig ska sälja” så är detta dock ett mindre problem.
Nybyggen slutar även med en sönderkörd, barskrapad tomt och mycket jobb kvar.

Jag skulle snarare försöka hitta något gammalt i så bra läge som man har råd med. Böket är sen proportioneligt med husets storlek, mer jobb med en gammal grosshandlarvilla än en stuga på plintgrund.

Vill ni ha service, leta vid “hubbarna” dit öfolket och båtfolket åker för att handla. Spillerspoda, Furusund, Räfsnäs o.s.v.

Vil ni ha kort resväg från stan, och det mer handlar om badmöjlighet än tillgång till stora skärgården, så kan det vara ack så fint vid en sjö i Roslagens inland. Men restauranger inom cykelavstånd får man glömma då :slight_smile:

1 gillning

Ett tips som brukar dyka upp är att hyra och känna sig för lite på fritidshuslivet innan man slår till. Då tänker jag både på boendet (ofta mindre yta och i alla fall något enklare standard än ens permanentboende) men också på läget.

Min erfarenhet är att sjöutsikt, åtminstone mot havet, lägger på massor på priset (tänker befintliga hus jag sett ute på marknaden här). 200m längre från stranden med några träd mellan så har man fortfarande nära till bad men bra mycket lägre pris. Visst, jag hade gärna haft min bastu vid strandkanten, men det är inte värt prisskillnaden.

Norrtälje kommun har flest fritidshus i landet vill jag minnas. Så om inte annat finns det ett stort bestånd av befintliga hus. Min erfarenhet är att omsättningstakten på fritidshus inte är så hög, och många fritidshus har sina egenheter. Så man kan få vänta ett tag på sitt drömobjekt. Och då är ju en stor marknad som Norrtälje (särskilt om man letar brett inom kommunen) bra. Kan väl tilläggas att även att bygga tar tid, först hitta tomt, sen byråkratin och så själva bygget.

Vänta oavsett inte för länge på det perfekta objektet. Barnen växer fort och vips vill de inte längre åka till stugan.

1 gillning

Jag skulle personligen överväga Ekerö, mycket vackrare natur där imo. Men generellt sett är min erfarenhet att det är värdefullt att ha nära (=bekvämt cykelavstånd) till resurser som mataffär, bad, systembolag, osv. Gärna även nära till kollektivtrafik. Ett optimalt lantställe för oss som bor i stan är ett man mer eller mindre kan flytta ut till under sommarhalvåret. Oavsett bör det vara ett som lätt att utnyttja.

Skulle absolut inte bygga nytt, dels tar det lång tid för själva bygget och dels tar det lång tid att komma i ordning med tomt mm. Köp ett färdigt.