Första husköpet, dags att förhandla bolån

Hej alla!
Nu har det hänt, jag (26) och min partner (28) har nu köpt vårt första hus. Det är dags att börja förhandla med andra banker än SEB där jag har brygglånet.

Min ekonomi är vad vill jag anse är stadig. Min bruttolön ligger på 437.000 kr, jag har ca 200.000 sparat i Lysa och 70.000 hos SEB. Samt att jag nu sålt min bostadsrätt för 900.000 kr. Mäklaren tar 42.500kr av dessa så jag har 857.500 kr kvar efter det. Planen är att skjuta på vinstskatten och jag har inga lån på den. Huset vi köpt kostar 2.540.000kr.

Killen är student, han jobbar som timanställd och han får ca 5.000kr per månad när man slår ut det över året. Hans sparkapital är på 120.000kr och 3 år studier kvar innan han är lärare.

Jag har begärt ett utkast från SEB med räntor och hur ett eventuellt amorteringskrav skulle se ut och sedan jämfört vad som står på SEBs hemsida med räntor mot SBAB räntor. Ser redan där att SBAB har lägre.
Ska jag kanske bara direkt vända mig till SBAB och få mitt lån där? Eller ska jag köra en vända med SEB och Handelsbanken (HB är killens bank) Eller ska man kolla med andra banker/aktörer också? Om så, vilka?

Jag ville först betala så lite som möjligt i kontantinsats för att investera resten. Jag har ett lånelöfte hos SEB på 2.100.000 kr men då lånar jag över 4.5 gånger min ingångslön vilket gör att dem vill höja mitt amorteringskrav. Dem ville heller inte ha med killen på lånet än. Jag funderar då på att betala en större kontantinsats så att lånet går ner till 1.965.000kr istället. Men är det värt det?
Finns det andra alternativ där min kille också kan vara med på lånet?

Tankar, funderingar? Hur hade ni gjort? Tar mer än gärna emot bra råd och dåd. :bowing_woman:

Hej!
Grattis till husköpet! Vi är väl i ungefär samma sits, mitt emellan kontrakt och tillträde på första huset. Vet inte om det är till någon hjälp, men vi tänker ungefär såhär:

• Skaffade lånelöfte hos SBAB inför kontraktskrivning. Kommer inför tillträde jämföra deras räntor med andra nischaktörer samt “vår” bank (LF). Vi tycker ändå det finns ett visst värde i att ha banken lokalt, så även om LF inte kan erbjuda riktigt samma ränta som övriga är vi beredda att välja dem om skillnaden är tillräckligt liten. (Efter samtal med Handelsbanken insåg vi att andra lokala bankkontor inte är intresserade av att låna ut pengar om vi inte flyttar över vardagsekonomin till dem).

• Vi vill ner under 70% belåningsgrad. Det är väl egentligen inte rationellt i förhållande till alternativkostnaden, men det känns bra (lägre ränta och halverat amorteringskrav = lägre månadskostnad). För oss innebär det en insats på ca 1.3m på huset som kostar 4.3. När insats, skatter, pantbrev etc är betalda stoppar vi in 150k på ett sparkonto (till buffert + pannan som redan går på lånad tid i huset). Det som blir över ligger redan i mer långsiktiga sparanden.

• Efter tillträde sätter vi över 2-3k per månad till bufferten tills vi tycker att den är tillräckligt stor för att klara det mesta som kan skita sig med huset, och det som blir över åker in på det långsiktiga sparandet. Tänk hink-principen.

Vi gjorde ett enklare excelark över alla tillgångar och kostnader i samband med husköpet. Det var faktiskt till rätt stor hjälp för att få reda på alla siffror som snurrar i huvet :slight_smile:

Lycka till!
Johannes

1 gillning

Jag har samma ränta på LF som jag skulle få på SBAB. Får påminna dem en gång om året bara. :slight_smile: Deras snitträntor är faktiskt ännu lägre så jag är nog en dålig förhandlare.

Ja, bra tips! Det blev en rejäl uträkning för mig bara att komma fram till vad jag skulle ha råd med i kontantinsats och hur stor brygga som skulle behövas. Hade rätt stor spread på vad huset jag sålde skulle gå för. Det är bra att kunna komma till banken med färdiga siffror.

1 gillning