Första månadinsättning Lysa

Hej

Fredagen den 26/8 2022 gjordes mitt första månadssparande i Lysa. Sparandet jag valt ligger på 10-15 år, fördelningen är 82% aktier och 18% räntor. Varje månad sätts 1500 kr in på mitt Lysakonto. Man kan ändra fördelningen under pågående handel…bör jag ändra något eller låta det vara som det är?

En uträkning jag gjorde: 1500 kr X 12 månader = 18000 kr…18000kr X 10år = 180000 kr bara på Lysakontot. Arvet jag fick på 450 000 kr har jag låst på annat sparkonto och det ökas på med mitt idoga sparande på 4000-5000 kr varje månad. Jag tycker det är kul att spara till framtiden/pensionen.

7 gillningar

Superbra! Det där behöver du inte pilla något med, låt det tugga på med fördelningen du valt.

Såg nyligen att Handelsbanken har ca 3 % ränta för sparkonton bundna i 2 år eller mer, det kanske vore något om du vill ha bra ränta på pengarna!

Högst troligt kommer det vara mer pengar på ditt lysakonto om tio år än din uträkning visar, tack vare avkastningen i aktiefonderna. Ditt lysa-konto bör prestera i snitt ungefär 6-7 % “ränta” årligen om du låter we ligga i 10-15 är! :slight_smile:

7 gillningar

Jag har tyvärr inte Handelsbanken

Ok, tänkte eftersom du innan velat leta upp banker med bra ränta. Det är nog inte så svårt att skaffa handelsbanken om du vill ha ytterligare lite ränta mot vad du har nu :slight_smile:

Mycket bra, låt det bara vara nu med den fördelningen och låt bli att ändra bara för stt börsen rör sig upp och ner :slight_smile:

Grattis! Jag har läst mellan raderna i andra inlägg att du har fått anstränga dig och kämpa. Bra jobbat! Jag hejar på dig. Framförallt att tycka det är kul kommer göra stor skillnad för dig i framtiden!

10 gillningar