Hej alla!
Jag är 43 år och har fått en större summa pengar genom arv och försäljning av fastighet. Med andra ord har jag hoppat förbi större delen av uppbyggnads- och ackumulationsfasen.
Jag har strukturerat min ekonomi enligt fyra-hinkar-principen. Min mellanriskhink (60/40 på LYSA) är tillräckligt stor för att kunna leva av utan att jobba.
Dock förstår jag inte riktigt “passiva hinken” i relation till “hundra minus-åldern”-regeln där procentandelen som investeras i räntor ska motsvara min ålder.
Min passiva hink består idag av en summa pengar som är tänkt att ligga där orörda i cirka 25 år som en extra “pensionsförsäkring”. Jag använder LYSA med en 90/10-fördelning.
Men hur länge ska passiva hinken bestå av en 90/10-fördelning? Fram till den dag då jag börjar göra uttag från den? Detta är ju om 25 år när jag är 68. Då stämmer ju inte “hundra minus-åldern”-regeln.
Hur gör ni som har en passiv hink? Går ni in vid jämna mellanrum och justerar räntedelen så att den motsvarar er ålder? Om så är fallet så är det ju ingen “passiv” hink längre. Hjälp mig förstå.
(Till viss del gäller denna fråga även mellanriskhinken. Justerar ni successivt fördelningen även där?)
Tack på förhand!