Fyra hinkar vid 62 års ålder

Jag lyssnade på senaste 4-hinkar-avsnittet och där berättade Jan om ett sätt att tänka om att sänka risken från 55-års ålder, dvs 2,5 % per år. Jag funderar på om det menas att det ska gälla den passiva hinken som är sagt ska ha fördelningen 90/10? Hur är tanken om mellanriskhinken, där pengarna ska fyllas ifrån till bufferthinken? Fortsätta 60/40 eller även sänka risken lika mycket där, vilket skulle bli 17,5 % mer i räntefonder, för mig som är 62 år? Tanken är väl att man ska fortsätta dessa hinkar framåt i många år även mot 70-75 år?

Jag tror att man ska se risken dvs aktieandelen som en total andel på hela kapitalet.

Ju äldre man blir så kan det då vara lämpligt att över tid flytta pengar från högrisk hinken till mellanrisk hinken till buffert hinken men att respektive portfölj typiskt är kvar i 60/40 resp 90/10 … om du förstår vad jag menar?

Vanguard har gjort denna bilden på vad som kan vara en rimlig aktieandel beroende på ålder för ens totala kapital (inkl pensioner, kapital i bostad mm)

Hoppas det kan hjälpa dig på vägen :slight_smile:

image