Försvaret säger rusta för krig, hur förbereder ni er (ej ekonomiskt)?

Vapen dödar inte det är det människor som gör. Jag kan köra över folk med min bil dom flesta gör bara inte de. Just för att vi brukar inte skada varandra dom flesta av oss vill väl.

Vapen bör vara en grundläggande rättighet att bära. Jag tycker vi bör ha något liknande som USA i det avseendet

Fast nu är det ju inte kärnvapenkriget jag förberett mig för (då behövs inget alls), utan för just det jag skrev.

Det blir inga 50% som överlever, det scenariot du tänker på kommer även livsmedelsproduktionen att haverera osv.

Jo, vi börjar bygga upp de förmågorna igen, både gällande livsmedel, elförsörjning osv.

Jag vet detta då jag delvis jobbar med det. Men det är en lång väg kvar, så är det helt klart.

1 gillning

Mmm…kommer att bli bra det vid samhällskris när alla har vapen och resurserna tryter…

Men du får inte köra bil utan utbildning och giltigt körkort. Vad är skillnaden mellan det och tex ta jägarexamen och ha en vapenlicens?
Det är väl fullt rimligt att någon som inte är lämplig varken ska få köra bil eller jaga älg.

Ett kärnvapen krig kan vara avgränsat och lokalt. Kan vara så att bomberna faller tusentals kilometer från oss men att det stör mat produktionen på global nivå. Detta skulle kunna göra att vi inte kan importera det vi behöver och måste överleva på inhemskt produktion. Då måste populationen minska med cirka 50% för att maten ska räcka. Finns massor av scenario som kan hända vi vet bara inte vilka och förbereder oss därför på alla.

Och detta kommer inte bli ett problem utan vapen menar du? Om 50 % måste dö kommer 50 % att dö fråga är bara vilken av dom grupperna man kommer tillhöra. Har man mer och bättre vapen än alla andra kommer man öka odsen att tillhöra rätt sida. Sen kommer det största hotet mot en förmodligen vara ordningsmakten och ens egen militär mer än oorganiserade banditer.

Jag anser det vara fånigt dom som inte bryr sig om lagen kör redan utan körkort och har redan vapen utan licens. Du kommer aldrig åt problem gruppen med lagar och regler eftersom att dom skiter i lagarna redan. Sen var fråga ur ett beredskaps perspektiv ett gäng grott människor i Afghanistan kasta ut världens starkaste militära makt genom att alla var beväpnade med billiga vapen. Istället för hangarfartyg och atomubåtar.

Efter den senaste tidens stränga kyla och trafikkaos så har jag sett till att skaffa extra varma kläder. Fundera på hur du skulle klara dig flera timmar eller rent av dagar utomhus vintertid vid en flykt eller evakuering, eller bara fast i en bilkö. Även vid plusgrader kan otillräckliga kläder snabbt leda till livshotande hypotermi om man behöver förflytta sig utan skydd från väder och vind.

4 gillningar

För att bryta av mot hur hög sannolikheten för kärnvapenkrig är och Nordkorea kommer ett nytt litet inlägg om vad jag har för prepp att dela med mig av.

Så ser min “fasta” set up ut. Är det jag har hemma eller i bilen när vi är ute och campar. Innehåller allt för att 4 personer ska kunna laga mat, diska och få tillgång till rent vatten. Ser ut så här uppställt för matlagning:

Och så här när man äter:

Och så här för diskning med varmt vatten:

Fungerar mer eller mindre som era kök hemma i allt från 50 minus till 50 plus helt utan ström. Fullständigt mobilt och kommer förmodligen att hålla för evigt.

Har fått lite frågor om just vatten och om vad som är bäst lifesaver eller lifestraw tex. Har haft följande produkter och använt dom skarpt:

Den som fungerar bäst är den blå dunken. Har kapacitet att rena upp till 20.000 liter vatten från bakterier, parasiter och virus. Dom andra två flaskorna tar enbart bakterier och parasiter. Om man ska skydda sig mot virus måste man använda klor tabletterna eller uv lampan för att det ska vara säkert att konsumera. Jag skulle vilja påstå att dom andra produkterna är leksaker och bör ej användas till något. Redan efter 5 liter sjövatten släpper både lifestraw och grayl genom partiklar stora nog som sandkorn.

Om jag skulle rekommendera en produkt är det lifesaver wayfarer:

2 gillningar

Jag har storstädat tråden då den har varit väldigt mycket off topic senaste dagarna.

Med hänvisning till @janbolmeson s inlägg:

Då vi har en liknande tråd här som fokuserar på de ekonomiska aspekterna:

Privatekonomi i krig | Ekonomisk prepping

så vill jag be er att hålla er till det som normalt kallas prepping i denna tråd. Ta det ekonomiska i den andra tråden och alla kommentarer som inte är relevanta, handlar om ryssen, deltagande i krig eller något annat kommer modereras hårt (läs: tas bort).

För att tråden fortsatt ska få vara kvar så vill jag be er hålla er till ämnet. Fortsatta inlägg som är OT kommer att raderas.

2 gillningar

Jag har ju försökt förklara för familjen (och rättfärdiga för mig själv) att vi behöver en fulltankad sån här NÄR Zombie apokalypsen inträffar:

Nu har jag lite nya kanske mer realistiska argument (som jag tyvärr inte riktigt tror på själv men kanske kan jag lura frugan) :slight_smile:

2 gillningar

Nu har det varit tyst i denna viktiga tråd för länge. Så därför kommer jag med min bob (bug out bag)

Så ser min ut när den ligger i garderoben eftersom att vi mest troligen kommer evakuera med bil.

Innehåller 3 dygn mat cirka 3500 kalorier/påsen
Fältkök multifuel med bensin
Vattenflaska med reningsfilter och klor tabletter
Woolpower underställ, 200, 400 och 600 delarna sjukt mysiga.

Vad har ni i era bobs?

Vi har inte en BOB, men vi har förberett så vi kan få ihop BOB fortare än det tar för nerfallet från de kärnvapen som Ryssland sätter in.mot Kastrup och Öresundsbron för att pacificera Danmark och skapa fri lejd ut ur Östersjön. . Vi har även en flyktväg som undviker de militära stridsledningscentralerna i nordöstra Skåne vilka troligen är förstaslagsmål.Samt logistikcentra som Helsingborgs hamn.

Notera att flera tänkbara mål finns i Skåne bla Malmö/Lund för att slå ut svensk motståndsförmåga och sedan ockupera Skåne för att förstärka den fria lejden ut ur Östersjön från Rysslands andra största stad.

Bor man i de städerna bör man beakta detta i sin design av BOB och BOL. Och lokalt skydd.
Tex bor man i en villa i östra Malmö 5-6km från centrum kan det vara dumt att sticka ut direkt, kan vara bättre att förbereda sig för att vistas i skydd ett par dygn innan man evakuerar för att minimera dos.

Samma gäller för de som bor tex i Göteborg. Bor man i Majorna kanske det kvittar, trähusen är en km från hamnen som slås ut direkt. Göteborg är ju ett primärmål.

2 gillningar

Intressant brukar själv försöka undvika att ha allt för stark idé på vad man förbereder sig inför, svårt att veta framtiden. Har min bob i hallen just för om det tex börjar brinna och jag måste lämna fort tar jag med mig väskan. Väskan håller mig varm i alla årstider 3 dagars mat osv för att jag ska kunna hantera den akuta fasen som kom fort och oberäkneligt.

Men vad gäller tänkbara mål för kärnvapen vet du någon bra karta för det? Som täcker hela Sverige att dela med dig av?

1 gillning

Bara vad jag själv skulle bombat. Har skrivit lite om det, men det kanske försvann. Men tänk militära installationer och kritiska infrastrukturkomponenter där enskilda robotar inte räcker till. Ställverken utanför Ringhals slår man ut med drönare.
En flygplats kräver 20-50kT markbrisad, ett bergrum några hundra kT termonukelär stridspets med hög precision. De sistnämnda är de farligaste map nerfall.
Jag har bara koll på södra Sverige, då är det Strilbaser, flygbaser utöver nämnda platser.

Tänker man undviker vindriktningen. Tänknockså på att kommunikationer är borta så du vet inte vad som hänt. P4 radio. prata med folk om du är på väg till BOL i södra Småland och vill undvika köra rakt in i nerfallet.

Annars tror jag på att förbereda mig för att stanna, det är 95% scenariot att jag behöver klara mig i huset med mina förberedelser.
I lgh i stan är det ju mycket mer utsatt.
I villa på mindre ort är man mer skyddad då man känner grannarna vilket är en komponent i förberedelserna. Men Södermalm med alla lattenyliberaler som inte lyfter ett finger andra kommer bli Mad Max när de får kognitiv dissonans i ett krisläge. Då sållas agnarna…

En sak jag funderat på är elbilar.

Bilar tål EMP ganska bra, men vissa funktioner kan ta stryk.
Men elbilen sitter inkopplad för laddning nattetid, och det är på morgonen i gryningen det smäller.
Elnätet kommer få en inni helvetes kyss, så frågan är om elbilen tål det?

Får fråga Cornucopia…

Bor ju tyvärr inom SL kort avstånd till dom i ett flerfamiljshus. Annars håller jag med dig i händelse av kärnvapen krig är det nog bäst att inte vara ut och springa i dammet. Har FTX i min lägenhet och funderat på att försöka bygga om den så man kan koppla på ett CBRN filter men inte kommit jätte långt i det än.

Frågan jag har här är 2. 1. Blir det ens någon jätte stor EMP påverkan bortanför dom andra problemen? Alltså att du dör i eldklotet och din elbil är ditt minsta problem.

2 Vad skulle en elbil göra för nytta överhuvudtaget? Som en vanlig bil inte ger? Har även jag läst en massa om att elbilen är bäst på allt. Väntar bara på en artikel på hur bönderna på Irland använder den får all valla får istället för hundar…

De har väl både för och nackdelar jmf. en bil med flytande bränsle. Vilken som är bäst beror nog på typ av konflikt. Bensin/diesel är lätt att lagra men svårt att producera, medan det är tvärtom med el. I ukraina, iaf initialt, var det många som inte fick tag i bensin/diesel men elbilarna gick bra att ladda. Så det tråkiga svaret är nog att det beror på…

1 gillning

Skaffat Starlink portabel o obegränsad Internet.

Med eller utan bilbatteri. Mat. Vatten. Utrustning.

Krig - terrorism - kris

V

Mm, Starlink styrs av en av de största terroristerna…

Jag vet inte riktigt vad du skall göra med internet då skymningsläget infaller?

1 gillning

Hänga här förstås! Och påminna alla om att sitta still i båten.

3 gillningar

Internet är oerhört viktigt för information och samband i det läget. Men sannolikt kommer mobilnätet räcka långt så man inte behöver stötta galningen.