Försvarsaktier - en idiotsäker investering?

1. Dagens höga värdering är främst baserad på hög eller mycket hög vilja att köpa vapen samtidigt som vapenindustrin inte har närheten av möjlighet att tillfredsställa efterfrågan.
    Det här gäller främst Europeiska länder men i viss mån andra länder.
  2. Orsaken till situationen i 1 är främst kriget Ryssland-Ukraina men även i viss mån andra konfliktområden.
  3. Den framtida utvecklingen beror både på hur länge situationen 2 fortgår samt hur dagens vänner och motståndare till parterna kommer att agera. Blir det en Neville Chamberlain 1939 agerande ( Eftergiftspolitiken | Historia | SO-rummet ) eller en Winston Churchill position.
  4. En väsentlig möjlighet nära i tid är Trumps eventuella övertagande av presidentposten. Då kan det hända att Europa är s a s övergivet. Det kan resultera i två slutresultat:
    a) Kraftiga eftergifter till Ryssland inklusive moderat upprustning i Europa.
    b) Inga väsentliga eftergifter inklusive massiv - för att inte säga desperat - upprustning i Europa.
  5. Utanför Europa kan ses ökad konfliktvilja i världen, främst Asien (dvs även mellanöstern). Det i sig ökar efterfrågan på vapen.
  6. En osannolik möjlighet är att Putin ersätts med en mer icke-aggressiv regim, vilket teoretiskt kan sänka efterfrågan på vapen något. Men det tror jag inte på, Rysslands inställning och mentalitet kommer inte att ändras de närmaste 20 åren. Och förmodligen inte heller de närmaste 50 åren.

Tvärtom, att köpa försvarsaktier är ett bet på att väst lyckas bygga upp en arsenal som är tillräckligt avskräckande för att det inte ska bli krig.

Det skulle verkligheten inte kännas bra i själen om väst misslyckas med att rusta upp tillräckligt för att vara avskräckande.

4 gillningar

Tack för en bra sammanfattning @iThomas Instämmer i samtliga punkter! :ok_hand:

eftersom vi redan har kärnvapen som fyller den funktionen så finns det inget mer o göra där…

Va?

Nej, vi har inga kärnvapen på svensk mark. Och det är knappast första alternativet vid ett angrepp att försvara sig med. Särskilt inte vid ett angrepp på ett litet land som Sverige.

1 gillning

Ja, det är för sent troligen. Jag jobbade sammanlagt 20 år på Saab så jag vet att de är dåliga på att tjäna pengar så aktiekursen bygger mycket på förväntningar.<
Jag har sålt alla mina Saabaktier.

Om frågan gäller “idiotsäker” som i säker från idioter eller säker för idioter så tror jag att svaret är nej på båda.

Jag tror absolut att försvarssektorn kan gå bra framgent, men att titta på en sektor i ett vakuum känns irrelevant då det är väl först i relation till alla andra sektorer, inklusive övriga “megatrender”, och alternativ som det går att avgöra huruvida det är en bra investering? Jag tänker, kanske felaktigt, att utöver det alla andra redan har skrivit i tråden, så för att ha en åsikt som också är hjälpsam och agerbar bör man ha en åsikt om alternativen som en investering står i relation till?

Jag upplever index som en, om inget annat, lättare lösning att rekommendera - både för idioter och dem som vill undvika idioter, varav jag själv är säkerligen bådadera.

Finserve Global Security är inte billig men täcker det mesta du tänker på.

1 gillning

Ja, SAAB är bara exemplet i diskussionen. Jag tänker på försvarsindustrin som helhet? :slightly_smiling_face:

Tror du, kanske avsiktligt missförstod. Europa har flera länder som har kärnvapen, USA har kärnvapen i Europa dessutom. Men nu spårar det ur lite. Jag är inte av ståndpunkten att det är idiotsäkert att investera i försvarsakter.

Men eftersom du är av den åsikten så är ju frågan utagerad, lycka till!

Ja, tyvärr kommer man väl att rusta världen ännu mer och försämra allas vår säkerhet.
Tyvärr kan man inte köpa Saab Dynamics, de tjänar bra.
I Sverige finns inte jättemånga alternativ men det finns en del mindre firmor.
I tex USA finns det ju många som tjänar bra med pengar.
Make love not war!

1 gillning

Rubriksättningen var inte fundamentalt menad utan mer för att skapa intresse :innocent: Avsikten är att diskutera om vi ser en megatrend här eller om det bara är en bubbla som påbörjats - eller något sådant.

Och nej, jag inser att jag inte kommer övertyga någon att index skulle vara en sämre investering än försvarsindustrin :grinning: Särskilt inte på det här forumet :innocent:

1 gillning

Nä, jag missförstod inte :grinning: jag menar bara att kärnvapen inte är avskräckande på det sättet att det hindrar ett småskaligt angrepp på Sverige, oavsett var kärnvapnen är grupperade.

Och yes, jag anser inte heller att det är idiotsäkert att investera i försvarsaktier, rubriksättningen var inte fundamentalt menad :slightly_smiling_face:

Nu trodde jag vi pratade om att äga försvarsaktier :slight_smile: och jag nämnde aldrig Sverige.

Din poäng var att det var bra att vi producerar en massa vapen i avskräckande syfte. Min poäng var att det redan finns en mekanisk för detta i form av kärnvapen. Just nu fungerar den, annars skulle USA ha bombat sönder Ryssland för länge sedan.

Jag har SAAB aktier, mest för att jag råkar anse att JAS 39 (e) är ett riktigt bra plan som är helt underskattat, alla håller med och NATO kanske ändrar åsikt i frågan…

Med reservation för att man inte ska lägga för mycket vikt vid vad jag säger.
Jag tyckte tidigare att det var en “säker” investering. Väntade på att SAABaktien skulle gå ner, men det gjorde den liksom inte.
Nu är jag rädd att tillräckligt många har sett det som en säker investering för att det ska gå ner ordentligt om situationen i världen lugnar ner sig. Folk glömmer fort. Kan fortsätta upp eller kan gå ner.
Sedan har jag köpt i branscher jag tror kommer gå upp utifrån hur jag tror världsläget kommer se ut och lyckats bra. Vill inte vara för säker på att jag kan göra om det bara.

2 gillningar

Vi pratar brett, det råkade bara bli SAAB och Sverige som exempel :slightly_smiling_face:

Jag köper din poäng om att kärnvapnen fungerar avskräckande. Men eftersom båda parter neutraliserar varandra med detta innebär ett angrepp utan kärnvapen även ett svar utan kärnvapen.

När frågan var uppe senast i Ukraina när det spekulerades om insatser med ryska taktiska kärnvapen på Ukrainsk mark svarade USA med att de lovade svara med ett massivt konventionellt svar i Ukraina.

Väst behöver kunna garantera säkerheten både med och utan kärnvapen :slightly_smiling_face:

Det går inte att förutspå framtiden. Blir putte lönnmördad så blir det tumult i några månader sedan kommer alla försvarsaktier gå ner till där de var innan Ryssland gick in i Ukraina.

1 gillning

Nja, det avgörs nog av vem/vilka som tar över. Kan likaväl bli ännu värre :thinking:

Det finns ju andra försvarsföretag än Saab (där jag tidigare har jobbat i 10 år). Jag såg en nyhet om en ny “försvarsfond”. Kollade upp innehavet i den och valde ut en aktie som jag tyckte hade potential och inte hade ökat lika mycket som Saab sen februari 2022. Men den investeringen är mer av en “krydda” i min portfölj.

Hmm, jag tror faktiskt mer på det motsatta (à la Rosling). Dvs att mycket, på sikt, går mer åt det positiva hållet. Färre fattiga, färre krig, färre mördade och en allmänt dalande nivå av all sköns eländigheter.

De enda stora svarta svanarna jag kan se är nya elaka pandemier samt då om någon dåre på riktigt startar ett kärnvapenkrig. Och då hjälper sannolikt inga konventionella vapen ändå.

Så….en megatrend som mer går mot ”common wealth, peace & love” känns mer rätt för mig. Finns det någon sådan fond tro? :wink:

1 gillning