Förundrad över alla ”experter”

Jag vill egentligen bara dela min upplevelse.

På Avanza finns ett forum kopplat till varje enskild aktie.

I min lekhink har jag några enskilda aktier på bolag jag gillar eller är nyfiken på. Främst inom ren energi området, exv PowerCell.

Jag är så förundrad över alla ”experter” som skriver där. De gör analyser, drar slutsatser och kommer med utfästelser om framtida utveckling.
De kommer också med uppmaningar om -Köp! Eller -Sälj!

Jag undrar stilla för mig själv över, de som verkar så säkra på sin sak var de får all sin information ifrån?

Svaret finns väl ännu en gång hos Bertrand Russells citat:
”the whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.”

Till saken hör att de flesta aktier jag har i lekhinken är förhoppningsbolag, kanske att det drar till sig en viss kategori av människor?

3 gillningar

Det är samma sak på även de mest tråkiga aktier vad jag har sett. :slight_smile:

2 gillningar

Följer inläggen i “mina” bolag på Placeras forum jag med. Dock så tar jag allt med en stor nypa salt. Man får ta det för vad det är, ett diskussionsforum. Alla har rätt till sin åsikt, mitt jobb blir att sålla bland det som kan vara värdefullt och det som inte är det. Det viktigaste i mitt tycke är ifall man själv vet varför man äger en aktie eller inte.

3 gillningar

Aha ok
Jag äger inga tråkiga aktier.
Äger bara berg och dalbana aktier :joy::roller_coaster:

1 gillning

Hahaha, det har alltid varit lika illa. :joy: Jag gjorde några enstaka aktieköp i finanskrisen 2007. Precis lika galet i diskussionerna då. Massa köp, sälj, den analytikern sade behåll, etc. Det är knasigt att forumtrådarna fortfarande lika stor exponering på sajten som bolagets egna pressmeddelanden. :joy:

2 gillningar

Jag föredrar forumet över tråkiga pressmeddelanden, mycket roligare :slight_smile: speciellt när folk kommer in i hetsiga diskussioner om en aktie, bara ta ut popcornen billigare än netflix

1 gillning

Detta är verkligen sant. Inom alla områden, inte bara finans.

3 gillningar

Personligen så tycker jag det stora problemet är att man aldrig riktigt vet om någon seriöst ger sin åsikt eller om det finns en baktanke bakom som gynnar dem själva. Känslan är att ärlighet och att hjälpa någon annan är helt borttappad numera. Man kan helt enkelt dra precis vilka lögner som helst utan att bry sig det minsta.

Vad jag brukar göra är att försöka hålla koll på de som varit med och skriver ganska ofta om en aktie och om det då helt plötsligt kommer in en ny som är toksäker på att kursen kommer dubblas eller halveras så får man helt enkelt bara bortse från hens kommentar.

1 gillning

Man ska vara väldigt försiktig med dessa ”råd” man får från ”experter”. Ofta någon form av pump and dump.

1 gillning

Och då fanns ändå varken Covid 19 eller Facebook när han formulerade den meningen (!)

2 gillningar

Jag använder också Avanzas forum. Det verkar som många så kallade experter är besvikna när de själva inte blir rika tillräckligt snabbt. Det är för många inlägg där samma signaturer upprepat försöker påverka kursen eller bara utnyttja forumet för att ventilera sin frustration. En funktion jag saknar är att kunna blockera vissa användare. För det finns riktiga experter också.

2 gillningar