Förvalta barnens arv efter farmor

Halloj,

2 kids, 11 och 13, de har ärvt ett par hundra tusen var efter Farmor.

pengarna sitter idag på ett överförmyndarspärrat konto, men vi har fått 3 veckor på oss att investera pengarna istället för att låta dom ruttna på ett 0-räntekonto.

Så till frågan. Handelsbanken vill sätta i MultiAsset100 fonden. till 1.61% avgift.

Jag tycker det är dyrt, men banken erbjuder bara 3 alternativ, MA50, MA75 och MA100 alla med samma höga avgift.

Hur har ni andra gjort eller skulle göra i detta läget?

Du väljer LF Global indexnära och kombinerar med billigaste räntefond på Handelsbanken. Frågan är vilken risk du ska ha och när har du tänkt plocka ut pengar i från Isk . Det är det som avgör hur mycket du ska ha i aktieindex LF Global indexnära och hur mycket i räntefonden i %. Gå inte på det att de väljer fonder åt dig. :+1:. Själv hade jag flyttat allt till Avanza eller Nordnet eller Lysa :+1:. Jag hoppades att din RÅNGIVARE på Hsb skulle ge dig bästa förslaget på LF Global indexnära :grin::face_with_hand_over_mouth::thinking:. Äckliga Rångivare! På Avanza och Nordnet är även KF gratis :+1:

3 gillningar

What he Said :point_up_2:

2 gillningar

Så till frågan. Handelsbanken vill sätta i MultiAsset100 fonden. till 1.61% avgift.

Ojdå. Blev plötsligt ganska uppenbart vems intressen rådgivaren i första hand värnar. Tänk så många som blir blåsta på detta sätt.

3 gillningar

Om du bara vill investera i en Handelsbanken-fond skulle både Handelsbanken Auto 100 Criteria (passiv fond-i-fond med 100% aktier i nordiska och globala indexfonder samt småbolagsindexfonder, avgift 0,6%) och Handelsbanken Global Index Criteria (global aktiefond inklusive tillväxtmarknader, avgift 0,4%) vara bättre alternativ.

Jag hade samma problem. Överförmyndaren placerar efter bankens expertutlåtande så jag som förälder har ingenting egentligen att säga till om. Banken använder sin räknesnurra där alla ingående parametrar lägga in och resultatet pekar mot fond med hög avgift som banken helst vill att pengarna placeras. Multiasset 100. Den har gått rätt dåligt och är dyr.

Mitt råd, försök övertala bankmannen utifrån låg avgift, låg risk till nån av Handelsbankens egna fonder eller byt bank. Även om pengarna placeras kan du genom att skicka nya blanketter till överförmyndaren senare be dem flytta pengarna. Ring dem och prata, var tydlig med att du söker helt normal placering med lagom risk. De vill bara försäkra att inte föräldern med okunskap spelar bort barnens pengar med hög risk. Det tar tid men när det handlar om mycket pengar under lång tid är det värt det.

Det går inte att enkelt byta bank med pengar som ligger på överförmyndarspärrade konton. Det sker genom blanketter som måste skrivas på och godkännas. Skulle tro att de föredrar de traditionella bankerna.

Sen är det bankens expertis som hänvisar fonder som överförmyndaren godkänner. Vårdnadshavare skickar mellan blanketterna.