Särskild förvaltning åt barn. Någon med erfarenhet?

Hej på er!

Någon med erfarenhet av särkild förvaltning utförd av en bank? Finns ingen information om det på bankernas hemsidor. Så blir väldigt svårt att jämföra avgifter mellan olika banker eller om de ens erbjuder tjänsten utan att manuellt ringa alla och fråga efter en halvtimmes kö där personen på andra sidan linjen knappt förstår vad man pratar om :woman_shrugging:

Jag menar denna typ av förvaltning Förvalta barns tillgångar | Konsumenternas

Den som ger en gåva till ett barn kan ange att egendomen ska förvaltas av en särskild förvaltare, utan att föräldrarna i egenskap av förmyndare har något medbestämmande. Ett sådant villkor om särskild förvaltare kan också skrivas in i ett testamente, i ett förmånstagarförordnande i en försäkring eller i ett individuellt pensionssparande. I villkoret kan givaren föreskriva att egendomen ska förvaltas av förvaltaren längre än till barnets 18-årsdag.

Det ska framgå av gåvobrevet eller motsvarande vem som ska vara förvaltare. En särskild förvaltare kan vara en släkting eller någon annan privatperson, eller ett företag, exempelvis en bank. Förvaltaren ska lämna en årlig redogörelse till barnets förmyndare, det vill säga oftast föräldrarna. Till skillnad från en god man eller förvaltare står en särskild förvaltare inte under överförmyndarens kontroll.

Tacksam för alla svar.

Ingen med erfarenhet?

Syftar du på när beloppet överstiger 420 tkr och behöver förvaltas av kommunens överförmyndare?

För den som tänkt sig ett så pass stort barnsparande låter det för mig som en stor anledning att inte placera pengar i barnets namn.

Skulle en ändå finna sig i den situationen (jag har inte varit där) så antar jag att det är läge att prata med kommunens överförmyndare och lobba för en global indexfond (istället för räntor).

1 gillning

Det handlar om att genom ett gåvobrev där det framgår hur kapitalet ska förvaltas ge en gåva till ett barn man inte är förälder eller vårdnadshavare åt, tänk en mor- eller farförälder som vill ge pengar till sitt barnbarn eller liknande utan att de egna barnen ska ha något inflytande över vare sig förvaltningen eller kapitalet. Gåvobrevet kan även stipulera när barnet ska få tillgång till kapitalet och ta över förvaltningen på egen hand så att det kan vara långt efter myndighetsåldern. Tanken är att skydda kapitalet från gåvogivarens gäldenärer om man skulle hamna på obestånd, barnets föräldrar och även barnet själv innan det uppnått tillräcklig ålder. Så andra lösningar som kapitalförsäkring duger inte.

Såg exempel på ett testamente här på Rika Tillsammans där det framgick att några vänner utsågs till särskilda förvaltare och att kapitalet skulle förvaltas genom Lysa. När jag sedan kontaktar Lysa får man beskedet att det inte vore möjligt då ingen under 18 år kan bli kund hos dem. Det var inte heller möjligt att låta någon vän eller släkting man utser till särskild förvaltare öppna ett konto i sitt eget namn, utan kontot måste vara i barnets namn vid särskild förvaltning.

Man får väldigt skiftande besked hos olika aktörer. Vissa tar saftigt betalt, andra kan inte ge någon prisuppgift via telefon utan erbjuder bara tjänsten via personligt möte på lokala kontor. En aktör sade sig inte ta någon avgift alls för att agera särskild förvaltare men krävde att vårdnadshavarna skulle godkänna att ett ISK öppnades i barnets namn.

Jag gör ett till försök :shushing_face:

@abp569ad Hur har det gått för er, har ni hittat någon bra lösning?

En av få banker som skriver om “särskild förvaltning” är Söderberg & Partners, men det är oklart om det är en tjänst som dom erbjuder separat och det ser mest ut som att dom vill sälja in deras “portföljförvaltning” (diskretionär förvaltning).

Nej, särskild förvaltning verkar vara på en annan nivå än vad bankerna är vana vid. Kanske @janbolmeson som skrev testamentet jag nämnde tidigare har mer information om var man kan vända sig.

@abp569ad Helt klart klurigt! :thinking:

Har pratat med Nordnets kundtjänst och det verkar som att dom har en kontoform för det hela;

Nordnet kan registrera en utsedd förvaltare för ett konto med underlagen som krävs från tingsrätten/överförmyndarnämnden.

Kontot går det inte att logga in på kontot och alla order behöver läggas via våra mäklare.

Låter som en väg framåt.

Har också funderat på om fondrobot i kapitalförsäkring med villkorad tidpunkt för utbetalning skulle kunna vara en lösning på det hela.