Förvaltning av pengar i ett AB som ska ligga vilande tills jag i pension om 15-20 år

Hej!

Behöver lite råd och kloka tankar.

Min situation:
Är kring 40 år och har drivit eget AB under många år. Kommer snart att bli anställd i ett annat företag och låta mitt företag vara nästintill vilande. Jag har de senaste 8 åren lagt undan ca 3tkr per månad i tjänstepension, så viss tjänstepension finns det.

I AB så finns det 3.5MSEK där 3.1MSEK finns på Avanza (Enligt Golden Butterfly som redogjorts här på RT.se) och 0.4 MSEK på Lysa (90/10).

Mitt mål är förmodligen att sätta bolaget i träda om 15-20 år för att sen lyfta ut allt för min pension helt enkelt.

Hur hade ni resonerat ang följande:

• Göra om Golden Butterfly till något med mer risk i? Känns som jag bör göra det med tanke på min ålder. I sånt fall vad?
  • Dela upp pengarna på flera institut, för att sprida risker? Är detta egentligen ens ett problem?

Tack för era tankar!

1 gillning

Välkommen tillbaka @RobertA!

Jag tror att det här är typiskt en sådan frågeställning som behöver besvaras indirekt. Typ:

• Hur mycket pengar behöver du vid pension?
  • Dvs. vilken medelavkastning behöver du ligga på?
  • Hur okej är du med risken för att du ska kunna sova gott om natten+

För det spontant är ju golden butterfly en bra portfölj och Lysa likaså. Att dela upp det på fler institut ser jag personligen inte så mycket poäng med. Säkrare än Lysa och Avanza upplever jag att det inte blir i Sverige.

En sak som andra kanske kan svara på - jag är osäker på hur det fungerar skattemässigt. Men är det inte lönt att plocka ut pengar enligt schablon-regeln på årsbasis alternativt plocka ut pengarna om 5 år till 25 procent skatt?

För att därefter investera dem privat? :thinking: Tror det skulle vara värt en stund med Excel faktiskt.

1 gillning

Likt Jan är inne på skulle jag också sikta på att dela ut så mycket som möjligt via förenklingsregeln och investera privat allt eftersom.

1 gillning

Hej!
Av någon anledning försvann detta helt.

Jag har gjort beräkningen och tänkt att det ska ligga kvar, av flera orsaker.

Som svar på ovan:

• Hur mycket pengar?
    Finns det ett tak verkligen? Har inte gjort någon kalkyl alls.
  • Risk? Jag känner mig mer sugen på högre risk då jag har så pass långt kvar.

Däremot funderar jag kring portföljstrategin. Den Globala Barnportföljen känns ju som den man bör gå på, iom längden på placeringen?
G.B. var tacksam i Mars 2020 men tror jag är beredd på mer risk nu.

45% aktieandel på 15-20 års sikt känns lågt om jag räknat rätt på totalen för GB plus Lysa. Jag är en rätt försiktig general men det hade känts lågt även för mig.

Jag hade kört igenom 4 hinkars principen (sök avsnittet här på RT) för att bestämma hur mycket jag behöver i buffert, mellan risk (GB) och högrisk (Lysa 90/10) hinkarna.

Alltså göra det på totalen privat kapital plus företaget. Kanske lite snårigt eftersom du måste räkna ner företagskapitalet så det blir netto efter skatt beroende på hur du tar ut det.

Därefter kan du säkert se om och hur mycket du bör öka risken och hur mycket du ska flytta från GB till tex din 90/10 Lysa.

Om du ska flytta pengar till högre risk så funkar Lysa 90/10 väldigt likt Globala Poetföljen om du inte vill sätta upp ytterligare sparande.

Personligen hade jag gjort det stegvis, tex dela upp det som ska flyttas (om något ska flyttas) under en längre period och göra det månadsvis i 1-2 år beroende på hur riskbenägen du är. Då minskar du risken att du får en krasch precis efter du lassat in allt (vi är ju trotts allt mitt i en pandemi och med All Time High på börsen) med risken att man freakar ut och säljer vid helt fel tillfälle. Teoretiskt sett är det dock bäst att lassa över allt på en gång men då ska man gärna ha nerver av stål.

Jag hade nog också utnyttjat utdelningsutrymmet med 20% skatt och sparat det privat. Man vet fasiken inte hur länge 3:12 reglerna får vara kvar.

Hoppas det ger lite idéer!

1 gillning

Instämmer, jag hade också tagit ut enligt 3:12 så länge det går för att föra över kapital till en själv. Vi vet inte hur länge reglerna kommer att fortsätta vara så här fördelaktiga. Dock verkar @RobertA vilja behålla kapitalet i bolaget och då skulle jag viktat upp portföljen till mer aktiefonder men jag är nog betydligt mer riskvillig än genomsnittlige medlemmen här. Breda indexfonder borde inte göra någon ledsen. :wink:

Hej!
Jag har självklart maxat utdelningen varje år, men övriga pengar vill jag låta vara kvar. Misstänker att det är så du tänker?

1 gillning

Ja det känns som det är läge att maxa 3:12. Magdalena Andersson var ute häromdagen och tyckte att 3:12 var ”lågt hängande frukter” att höja skatterna på :scream::grinning:

2 gillningar

Ja, det är ju poppis ge sig på 3:12-reglerna, men å andra sidan har motståndet varit massivt varje gång. Jag har räknat på det och upplever att det inte finns någon större uppsida med att lämna kvar pengar i bolaget, utan man bör ta ut allt man har möjlighet till.