Jag är relativt nybliven ordförande för en mindre stiftelse som delar ut pengar till sjuka och behövande. Eftersom jag har ett allmänt intresse av ekonomi reagerade jag på ett i mitt tycke väldigt högt arvode från bankens sida för att förvalta stiftelsemedlen, och dessutom med en väldigt hög avgift. Ju mer jag läser om placeringar – inte minst i det här forumet – desto mer tänker jag att regeln är ju enklare desto bättre. I min privata ekonomi har jag landat i en global indexfond som bas, och en mindre del i Lysa (100 % aktier) och enskilda aktier, exempelvis Investor. Är jag naiv om jag tänker att jag kan ta över förvaltningen av fondmedlen, och därmed spara in över 70 000 kronor om året i avgifter, trots att jag inte har mer ekonomisk utbildning än att lyssna på ekonomipoddar och följa Rika tillsammans? Jag tänker “hur svårt kan det vara”, men vill självklart inte sätta vare sig mig eller stiftelsen i klistret. Den nuvarande fonden placerar i ca 70 % aktier och ca 30 % räntor. Något jag tänker kan replikeras ganska enkelt – kanske till och med på Lysa? Hoppas att någon har några kloka synpunkter på detta!
Se till så det inte står något speciellt i stiftelseförordnande. I vissa så skriver de in att “Endast X ska förvalta kapitalet” eller liknande. Det kan också vara så att banken stiftelsen sitter med kräver att de har sitt kapital där för att få access till bankens andra tjänster som stiftelse portaler och liknande. Är också hur det står om vad ni får dela ut varje år. Vissa har att endast direktavkastning får delas ut.
Hittar du inget likt ovanstående så bör det vara lugnt och det bästa du kan göra är att sätta det på Lysa som en 70/30 efter buffert sparandet. Då är risken som minst att man får för sig att pilla på det och minska avkastningen.
Tack för svar! Jag vet att en styrelsemedlem (som dock själv var revisor) skötte investeringarna för ett tjugotal år sedan, så det bör inte finnas några formella hinder mot att ta över. Han är dock tyvärr tyvärr avliden, så det finns ingen jag kan bolla dessa frågor med.
Vad gäller bankens andra tjänster så vet jag inte vad exempelvis en stiftelseportal är. Det är just sådant jag skulle behöva få bättre koll på – hur man sköter sådant här i praktiken. Vad gäller själva redovisningen tar vi hjälp av en firma, så det är bara själva placeringen, uttag, ombalansering och rapportering till redovisningsfirman vi skulle sköta. Eller har jag missat något?
Spontant (beroende på storlek på kapital som ska förvaltas) låter något som Lysa perfekt. Det tar också bort etiskt ansvar för dig som person relativt om du bollar fonder på Avanza.
Det är helt enkelt svårare att göra dumheter med pengarna på Lysa.
Det var en klok synpunkt!