Jag har i veckan fått kontakt med en liten ideel förening, som hjälper djur som saknar ägare.
De har fått ett stort arv, i form av en fond.
Jag gissar att de omsätter 100.000 och arvet är omkring 2 miljoner. Jättefint.
Jag bad att få se vilken fond det är, såklart är det en aktivförvaltad Swedbankfond Sverige med 1.5% avgift.
Jag förklarade att de bör byta till passiv sverigefond, med lågavgift.
Eftersom den tidigare ägaren haft fonden länge finns det ett högt upparbetad vinst. Bör jag ändå tipsa dem att byta hela innehavet samtidigt, till passiv sverigefond med låg avgift?
Är det något annat jag bör tipsa dem om, kring vinstskatt osv.
Jag vill inte ge mig in att styra dem mot globalfond, bättre de får byta mot likvärdig fond.
Personligen hade jag hållit mig utanför. Jag ser liten uppsida och stor nedsida i ditt engagemang i frågan. Risken är stor att det blir smutskastning om börsen går ner. Att du inte vågar gå hela vägen och rekommendera global indexfond visar att din magkänsla säger att det är ett riskabelt engagemang.
Snarare hade jag engagerat mig i frågan vad de tänker använda pengarna till. Hur kan verksamheten växa på ett hållbart sätt? Vilka möjligheter ger pengarna?
PS. Hade pengarna varit investerade i en enskild aktie eller en väldigt small fond i nåt obskyrt land så hade mitt svar varit annorlunda. DS
Är inte helt oproblematiskt att börja ägna sig åt värdepappershandel och optimera avkastning om detta inte finns beskrivet i stadgarna. Att sälja av fondandelar efter behov kan vara en bra medelväg. Enligt paragrafrytteri ska de troligtvis placeras på sparkonto.
Som en som jobbar med ekonomi i en förening så är det inte oproblematiskt att göra det som du initialt funderade på. Sannolikheten är stor att en omfördelning av det slaget är ett årsmötesbeslut. I den förening jag jobbar i har vi en stor reserv som vi årsvis rullar genom ett bundet sparkonto. Här skulle det definitivt krävas ett årsmötesbeslut (eller åtminstone ett styrelsebeslut) för att ändra på ordningen.
En förening är mao inte ett företag och är inte lika flexibelt.
Jag hade motionerat till årsmötet att flytta till Swedbank Robur Access Mix (vilket tyvärr utlöser vinstskatt, enklast att ta schablonskatt på 20%). Detta är en fond med låg avgift, lång historik, medelhög risk så att ingen tycker det är oansvarig spekulation.
I en andra motion hade jag föreslagit att låta styrelsen sälja av 2% av fonden som går in i föreningens kassa och kan användas under året. Fördelen med en sådan motion är att den fungerar som mall till framtida årsmöten. Du sätter ett ankare (en utgångspunkt) för vad som är en rimlig nivå. 2% om året så fattar alla att pengarna kommer räcka i 50 år (troligtvis kommer de att räcka mycket längre).
Jag hade sagt något i stil med:
”Fantastiskt att ni fått ett så stort tillskott. Jag förstår att ni frågar mig om råd men eftersom det rör så mycket pengar och jag inte är professionell rådgivare så är det bättre ni vänder er till en oberoende sådan.”
Oavsett vad ditt råd är kan det lätt bli fel
”Men du sa ju åt oss att behålla”
”Du sa ju att vi skulle byta”