Förväntad avkastad för olika portföljer

Funderar på hur förväntad avkastning skiljer sig mellan olika portföljers målformuleringar.

Generellt har en 100 % aktieportfölj en förväntad avkastning på 7 % över tid.

Hur ser förväntad avkastning ut t.ex med en 70/30 portfölj där 70 % är aktier?
Det beror det givetvis på en rad olika faktorer såsom val av fonder, fondavgifter, etc. Men generellt - kan t.ex en 70/30 portfölj förvänta sig en avkastning på 6 % istället för 7 %? Eller är det någon som vet? :slightly_smiling_face:

Och hur påverkar guld och råvaror förväntad avkastning i en portfölj jämfört med aktier?

T.ex en portfölj med 70 % aktier, 20 % räntefonder och 10 % guld och råvaror?

2 gillningar

Följer detta med intresse då jag håller på att dra ner risken i mina portföljer.

2 gillningar

Om man räknar med en avkastning på 7% för aktier. Och sedan tar Guld som jag enbart ser som värdebevarande, dvs 2% avkastning (= i linje med inflationen), räntor beror en del på marknadsläget, jag själv räknar med en avkastningsränta på 3 % som ett snitt.

Så en 70-10-20 portfölj (Akter-Guld-Räntor) skulle i ovan fall bli en formel som ser ut :

(7% * 70%) + (2% * 10%) + (3% * 20%)

Vilket blir 5,7%

Ändra parametrarna i formeln utefter fördelning och vad du anser är rätt akastning för de olika slagen.

3 gillningar

Toppen - stort tack Stefan :slight_smile:

Fast grejen är att med låg korrelation mellan de olika tillgångsslagen kan man inte räkna så enkelt. Iom ombalansering så kan värde behållas i ena tillgångslaget och sedan flyttas över till det andra tillgångsslaget innan det återhämtar sig. Så en diversifierad portfölj kan potentiellt hamna närmare en mer aggressiv portfölj än man tror.

4 gillningar